Jump to content

Instrumentlys & LED parklys

Recommended Posts

Guest mondeoGLX
Posted (edited)

Somebody out der som vet om det er dissa LED parklysene man bruker på mondeo mk1?

Har tynn sokkel, men finner ikke noen plasser der det står hvordan sokkelnr. jeg har.

http://www.dioder.no/catalog/product_info....2c7b776ccdb8d8c

Tenkte jeg skulle fikse blåe instrumentlys mens man alt skal skifte skiver.

This one, er det de som passer?

http://www.dioder.no/catalog/product_info....2c7b776ccdb8d8c

Edited by mondeoGLX
Guest mondeoGLX
Posted

Nå skal de være oppe å gå.. Bare en liten feil fra min side... Sorry.. :o

• 4 months later...
Posted

Om andre har tenkt på å få blå instrumentlys i sin mondeo, men fant ut som meg at dette ikke fristet så klarte jeg det mye enklere.

Satt og studerte pærene på dioder.no og etter å ha målt originalpærene og sammenlignet med bildene fant jeg noen dioder jeg trodde skulle passe og bestilte noen av de. Bestilte typen 111-2.

Fikk lurt de originale pærene ut av de hvite soklene og satt inn diodene (OBS! Vær nøye når de settes inn i soklene, da de er smalere enn pærene og du lett kan bomme på en av sidene!). Så var det bare å sette dem inn som vanlige pærer og så teste :) Syns resultatet ble strøkent.

DSC00312.jpg

DSC00313.jpg

Beklager store bilder ;)

Posted (edited)
Om andre har tenkt på å få blå instrumentlys i sin mondeo, men fant ut som meg at dette ikke fristet så klarte jeg det mye enklere.

Satt og studerte pærene på dioder.no og etter å ha målt originalpærene og sammenlignet med bildene fant jeg noen dioder jeg trodde skulle passe og bestilte noen av de. Bestilte typen 111-2.

Fikk lurt de originale pærene ut av de hvite soklene og satt inn diodene (OBS! Vær nøye når de settes inn i soklene, da de er smalere enn pærene og du lett kan bomme på en av sidene!). Så var det bare å sette dem inn som vanlige pærer og så teste :) Syns resultatet ble strøkent.

DSC00312.jpg

DSC00313.jpg

Beklager store bilder ;)

Hvor mange bestillte du og kan du linke til den typen du bestillte?

Når du tok ut speedometeret, hva gjorde du med speedometerwiren? Jeg prøvde det en gang, men den bare hang igjen, så jeg ga opp.

Helt nyyyydeli resultat! :)

Edit: kan se ut som det er dårlig lys rundt triptellerene, stemmer det?

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Posted
Hvor mange bestillte du og kan du linke til den typen du bestillte?

Når du tok ut speedometeret, hva gjorde du med speedometerwiren? Jeg prøvde det en gang, men den bare hang igjen, så jeg ga opp.

Helt nyyyydeli resultat! :)

Edit: kan se ut som det er dårlig lys rundt triptellerene, stemmer det?

Trengte vel 5stk til instrumentpanelet, så tror jeg det var 2 bak lysbryteren og 2 bak varme/vifte panelet.. :)

Speedometerwiren kom rett løs slik den skal :P ingen problemer med den.

Ble litt dårlig lys rundt triptelleren ja, men det plaget meg ikke. Trenger jo ikke den så ofte. En annen ting er jo at rødfeltene (varme, turteller, osv) forsvinner jo også da

http://www.dioder.no/catalog/product_info....8ebefbc0738ad10

Posted (edited)

Mener å huske at det bare var 2 der, men kan være at jeg tar feil :huh: Har ikke byttet der enda, men tar det kanskje i dag.

Tar ut pærene fra originalsoklene og satt inn diodene (bare for å pirke litt). Det er ikke noe vanskelig nei, du bare tar en liten flat skrutrekker og dytter på de små kantene på bunnen av sokkelen som låser pæra fast samtidig som du dytter det oppover. Du må ta litt på hver side. Når du har fått ut pæra dytter du bare ned metallklipsene igjen og setter dioden forsiktig nedi. Vær nøye så den treffer riktig!!

Når dette er gjort er det bare å sette inn dioden som om det var en vanlig pære :)

Vær obs på at diodene må ha + og - riktig, så om du setter den feil vei vil den ikke lyse, så se etter at den lyser før du går videre til neste. Den tar ikke skade av at du setter den feil da, så det er bare å prøve seg frem.

Til venstre er det den vanlige pæra i sokkelen, til høyre er den byttet med en diode :)

DSC00232.jpg

Edited by drezz
Posted

Ser på diodene dere har kjøpt, at det er ganske "standar" topp på de diodene. Var en som sa til meg her eller på bilforumet at om jeg filte toppene ned så de ble flate, så spredte lyset seg bedre.

Det gidde mye bedre resultat på min. Jevnt fordelt lys over alt ca, (ikke på tripteller oss meg heller). Jeg lagde dem selv, så jeg brydde meg ikke så mye, men vær forsiktige hvis dere skal gjøre det på de spinndyre pærene der til 50kr stykket :P

Guest mk III 04
Posted
Ser på diodene dere har kjøpt, at det er ganske "standar" topp på de diodene. Var en som sa til meg her eller på bilforumet at om jeg filte toppene ned så de ble flate, så spredte lyset seg bedre.

Det gidde mye bedre resultat på min. Jevnt fordelt lys over alt ca, (ikke på tripteller oss meg heller). Jeg lagde dem selv, så jeg brydde meg ikke så mye, men vær forsiktige hvis dere skal gjøre det på de spinndyre pærene der til 50kr stykket :P

Pærene er billiger og bedre hvis dere kjøper dem fra bil guss www.bgu.no

Posted

Hva med å fortelle oss hvor vi finner disse pærene vi trenger på den siden du linket til, og hvor mye de koster? Om du virkelig har prøvd de, og om det bare er plug n' play.

Så ut som de leverte en god del CD CARDIAC produkter.

Guest mk III 04
Posted
Hva med å fortelle oss hvor vi finner disse pærene vi trenger på den siden du linket til, og hvor mye de koster? Om du virkelig har prøvd de, og om det bare er plug n' play.

Så ut som de leverte en god del CD CARDIAC produkter.

Gil guss pærer er bare å plugge inn, Pærene kan kjøpes i gult,blått og hvit. Pære type T5(1,2W) og W5W Pærer.

Koster ca 50 kr for pakke med 2 pærer, kan kjøpes hos Hellanor eller hos verksted som er i Automester kjeden.

Veldig god kvalitet på pærene.

Posted
Gil guss pærer er bare å plugge inn, Pærene kan kjøpes i gult,blått og hvit. Pære type T5(1,2W) og W5W Pærer.

Koster ca 50 kr for pakke med 2 pærer, kan kjøpes hos Hellanor eller hos verksted som er i Automester kjeden.

Veldig god kvalitet på pærene.

Du tenker vel da på parklyspærer og den minste typen? Helt grei de, men problemet med pærene som sitter i instrumentene er at de er en mellomstørrelse :angry: