Jump to content

Forbruk på min 94' 2l


Caprinut

Recommended Posts

Jeg og en kamerat var til Rudskogen sist Lørdag på Gatebil..

 

Forbruket ble målt til 0.58 på turen fra Arendal-Svinesund og hjem igjen med min slitne 2l Zetec som forøvrig paserte 260.000 på turen....

Kan ikke akkurat si at jeg kjørte veeldig pent-holdt følge med en Lotus Espirit som lå i en fin fart på 130 på E6 fra Særp til Moss.

 

Bilen har nå dobbelt anlegg bak, 205 dekk og 60/40 senk ellers er det ikke gjordt stort med den..

Hjullager høyre side foran ble byttet for knappe 2 uker siden og ellers ble olja byttet uka for turen (kjører Castrol Magnatec 10/40 olje-anbefales)

 

Skal se om jeg ikke hiver inn noen bilder av kjærra en av dagene.....

 

Bilen må taes for rust før vinteren og fanger bak må byttes da det bare står en halv på bilen for øyeblikket...hehe

 

Ellers så må dette gjøres med vidunderet:

 

Bytte frontrute

Bytte bakfanger og luke (stv)

Bytte tilhengerfeste kontakt

1 stk spylerpumpe må byttes

1 stk plastdeksel i venstre hovedlykt må byttes.

Ledning under passasjer setet til sentral lås må fixes.

Bagasjeluke wire byttes evt lås i karm.

Fixe skjeive bakpotter

Bytte hemoride koker bryter i høyre passasjer stol

 

 

Og litt senere dette:

Bremseskiver foran

Støtdempere foran

 

Har litt jobb foran meg ja...hehe

 

 

Richard

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Har funne ut at hvis man bruker mer turtall så bruker faktisk de fleste Forder mindre enn hvis man daukjører med et høyt gir... F.eks at man ligger 5 gir i 60km/t... Gir heller ned et hakk..

Jeg pleier nesten alltid å gire ned et hakk hvis det er en slak oppoverbakke og man ligger i 60-70 grense, motoren går da "lettere" og motoren slipper da å tynes på et høyt gir noe som gjør at man bruker mer suppe..

Moderat bevegelse på gasspedalen hjelper også :rolleyes: Hmmm, pleier alltid å se svarte Jens når jeg ser 2 felt og da havner girspaken gjerne ned ett og to hakk og flat pedal :ph34r: etter å ha lagt bak sinker i trafikken...hehe.... Men greier alltid å kjøre billig på langturer..hehe

 

0.9-1 ligger min på ved småkjøring....

 

Hadde en 74' Capri med 3l og 1600 bakaksel engang, den lå på 3200rpm ved 100km/t i 4 gir... Flere gir hadde ikke den kassa....

Klarte å kjøre fra Bardufoss i Troms og til Arendal på 1.06 i snitt... Jeg jobbet da hos en Audi forhandler og de ville ikke tro meg ang forbruket.... Dette var i 98' og da den nye A6 med 2.4 Triptonic skulle bruke 1.44 på langkjøring!!!!!!!! De kunne ikke tro at en 25 år gammel bil med stor motor og gasser kunne være billigere i drift enn deres YBER STOLTHET MED MASSE ELEKTRONISKE DIPPEDUTTER...

 

Sånn er det når folk med ringer i grillen lever i sin egen verden..

 

 

Edit:1.06 var oppturen i snøstorm, gikk på 0.96 på vei ned.... Hmm begynner å bli gammal og glemsk..hehe

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

"Moderat bevegelse på gasspedalen", nei, vi kjører vel ikke som gamle damer... :rolleyes:

 

 

hmm nei har ikke tendenser til å ha sånn gamelldame kjøring.

men da eg henta biln tenkte eg at man skulle teste kor langt ned man kunne få forbruket med fint pedalbruk å lite giring :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

har en 97 - 2,0 auto og når den får ligge i 130-140 (ikke i fjøsnisse landet ) men gjennom danmark og nedover i 3dj rike er snittet 0,82 - målt på 90 mil ...

Men her gjemme i 60km -stop-stop 1,2 L - Høres ut som den spinner som en katt etter 3 timer i 130km ......

Link to comment
Share on other sites

Guest mondeoGLX

Ser ut til at det ikke er bare min bil som går uøkonomisk.. på landevegen ligger den på rundt 0,9 på mila, får ikke pressa den lenger ned...

Åja, jeg har da kjørt den veeldig pent de ganga jeg har testa forbruket..

Link to comment
Share on other sites

Jeg pendler Lillehammer Gjøvik hver dag! 5 mil morgen, 5 mil kveld, 5 km by kjøring per etappe. Ligger gjevnt over på 0,9 til 1

 

Min mildt sagt dårlige vedlikeholdte Mondeo (ikke min skyld, fikk den billig :) brukte 0,71 på Oslo-Bergen over fjellet...Ganske bra lastet, normal kjøring.

 

Men med full last, hissig nattekjøring over fjellet. Dårlige tennplugger, dårlige dekk og gaaaammelt luftfilter tippa jeg godt over literen. Pengene spart inn på 2 turer og bedre å kjøre. Og ikke lenger "risteratt" over 100 km/t, ikke et knyst lenger...

Link to comment
Share on other sites

Guest ford kalle

min 2.5l v6 mondeo brukte akurat liter på millo fra bømlo te rudskogen. på små kjøring bruke den 1.35l på millo

rimelig fornøyd me det hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest RS_Mondeo

Min 2.0 Mk2 2000mod ligger vell rundt 0.8-0.85 på blannet kjøring, noe hardt gasspådrag, men ikke så mye... Det billigste jeg har kjørt var Kristiansand-Oslo på 0.68.. Men Kristiansand-Fauske, men fullastet bil på rundt 1800kg, lå den på rundt 0.72-0,75!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...