Jump to content

Hvordan fungerer glassblåsing?


Guest mfafa

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan man glassblåser! Er det så enkelt å bruke vanlig sandblåseutstyr og kjøpe "glassblåsesand" til formålet? Og er det kun kalipere/felger som man bør glassblåse fremfør sandblåse?

Link to comment
Share on other sites

glass brukes vel mere for å f.eks ta calipere etc.. Men man bruker sand for å ta karrossen!

 

Jeg glassblåste bremsetromler på en corolla engang, zinkgrunna di, og lakka over med en farge, dette holdt sinnsykt lenge!! fikk løs all rust etc..

Link to comment
Share on other sites

Guest Receive

glassblåsing er simpelt ..

Du får pistoler i forskjellige varianter.. noen er tilkoblet en kasse med glass\sand, og noen har en liten pose hengende på pistolen...

 

Så er det bare å trykke på knappen og blåse ivei .. ikke verre ...

 

 

Edit: jeg merket ikke noe forskjell på å sandblåse og glassblåse kalippere...

Det blir finere overflate med glass, men har ikke noe å si på kalippere, bruk glass om du skal blåse felger eller noe som skal ha fin overflate...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Teknisk gjør du det samme , glass blåsing og sand blåsing . Det er "mediet " du blåser på den tingen du ønsker og rense . Glass blåsing gir en "penere " overflate enn sand . Og da kommer det ann på korna i sanden 0,7-1,2 eller 1,0 -1,5 mm eller grovere . Det brukes også nøtte skall - skall av kokusnøtt og det aller fineste er "bake pulver " eller aluminiums pulver . Men husk dysene på pistolen har åpning som er avpasset til de forskjellige mediene og slites ganske fort ned , trykket du blåser med er meget viktigt. OBS glassblåsing MÅ foregå i kabinett eller annet lokket rom , da støvet ikke er bra i lungene .

Aluminium bør ikke sandblåses da det blir lett groper og ikke pent .

Link to comment
Share on other sites

way off topic her nå egentlig men.....åssen pistol bruker dere? hvordan er de bilrema-greiene? er de noe tess?

alt til sitt bruk! biltema fungerer greit det, men seff, du får det du betaler for..

 

Syns biltema var helt greit jeg, det var til jeg begynte å jobbe på mekonomen... biltema suger bigtime!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...