Jump to content

turbo trykk og bensinforbruk?


thomasflore

Recommended Posts

Ser mange snakker om at de har 1,8bar i ladetrykk med orginalturbo på escortene sine. Jeg har en 93mod med grønne dyser og 330oppsett. får ikke mer en 1,5bar. Han peaker riktig nok opp i litt over 2bar, men faller ned og ligger stabilt på 1,5bar. Skal orginal torbo klare å levere mer?

Et annet spørsmål er hva dere med samme oppsette som meg har i forbruk? Jeg har nemlig ganske nøyaktig 2liter på mila med blandet kjøring, litt mye det kansje.

Link to comment
Share on other sites

Drøy peak. Hadde investert i noe som kontrollerer turbotrykket litt bedre

 

Peaken er drøy fordi jeg har stilt mye på bleed ventilen. kan jo stille den ned. Er greit med en peak på +0,3bar har jeg hørt. Så den stemmer bra iforhold til 1,8bar så jeg mener jeg skal ha. men jeg får ikke trykket til å holde opp i registeret, det faller til 1,5bar. Hvis andre klarer å holde høyere trykk på toppen av registeret med samme turbo så er det vell noe som er stilt feil hos meg, eventuelt en lekasje.....?????

Link to comment
Share on other sites

Peaken er drøy fordi jeg har stilt mye på bleed ventilen. kan jo stille den ned. Er greit med en peak på +0,3bar har jeg hørt. Så den stemmer bra iforhold til 1,8bar så jeg mener jeg skal ha. men jeg får ikke trykket til å holde opp i registeret, det faller til 1,5bar. Hvis andre klarer å holde høyere trykk på toppen av registeret med samme turbo så er det vell noe som er stilt feil hos meg, eventuelt en lekasje.....?????

Det er ikke bare turboen det avhenger av.

En drøy peak gir god aks og fare for å knekke drivverket. Det spruter gearkasser rundtom her for tiden så det er ikke bare bare med peak heller.

 

Maks peak i forhold til ladetrykket på maks turtall oppnås med:

1. Standard actuator.

2. Standard Escort Cosworth (storturbo) intercooler.

3. Signaltrykket tas fra originalplassering på turbo.

4. Mye bleed.

 

Min pead i forhold til ........:

1. Hard actuator. (-34)

2. Tykk RS 500 intercooler.

3. Signaltrykket tas fra plenum.

4. Lite bleed.

 

Med sistnevnte kan man da f.eks kjøre 1,55 1,65 BAR "hele veien" og bilen går minst like godt som i dag, men maks belastning på drivverket blir mindre. I tillegg kan man følge opp med BD 10 kam(mer).

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare turboen det avhenger av.

En drøy peak gir god aks og fare for å knekke drivverket. Det spruter gearkasser rundtom her for tiden så det er ikke bare bare med peak heller.

 

Maks peak i forhold til ladetrykket på maks turtall oppnås med:

1. Standard actuator.

2. Standard Escort Cosworth (storturbo) intercooler.

3. Signaltrykket tas fra originalplassering på turbo.

4. Mye bleed.

 

Min pead i forhold til ........:

1. Hard actuator. (-34)

2. Tykk RS 500 intercooler.

3. Signaltrykket tas fra plenum.

4. Lite bleed.

 

Med sistnevnte kan man da f.eks kjøre 1,55 1,65 BAR "hele veien" og bilen går minst like godt som i dag, men maks belastning på drivverket blir mindre. I tillegg kan man følge opp med BD 10 kam(mer).

 

Problemet er jo da at jeg ikke klarer mer enn 1,5bar oppe i registeret. Kan jeg klare mer om jeg tar signaltrykket fra plenum?? vil jo helst ligge mest mulig stabilt på 1,8bar hele veien. Men kan det være så enkelt som at turboen er slitt og ikke klarer å levere nok...??

Link to comment
Share on other sites

Hvilken acturator bruker du da?

Viss du kjører med org. acturator så kan det godt være at den ikke klarer å holde trykket oppe på topp.

Men har du kjørt med noen form for bredbåndslambda? Og sett om den klarer å levere bensin til så mye turbotrykk?

Hvor høyt bensintrykk har du forresten?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken acturator bruker du da?

Viss du kjører med org. acturator så kan det godt være at den ikke klarer å holde trykket oppe på topp.

Men har du kjørt med noen form for bredbåndslambda? Og sett om den klarer å levere bensin til så mye turbotrykk?

Hvor høyt bensintrykk har du forresten?

 

Det er den orginale acturatoren ja, så der er nok helt sikker problemet.

Har lambdamater koblet på den orginale lambdasonden og det viser max ved pådrag hele registeret. Så da skal jo det være greit, eller?

Link to comment
Share on other sites

Er nok acturatoren da ja.

 

Er dette bare en lambdamåler? Altså bare en singellambdamåler?

Eller er det bredbåndslambda?

Viser den noen tall? Eller bare min/max?

 

det er nok ikke noe bredbåndsgreie nei. Går bare en signalledning til den. Den viser alt fra fattig blanding til fet, men ikke nøyaktig hva blandingen er.

Link to comment
Share on other sites

Det er den orginale acturatoren ja, så der er nok helt sikker problemet.

Har lambdamater koblet på den orginale lambdasonden og det viser max ved pådrag hele registeret. Så da skal jo det være greit, eller?

 

Så høyt ladetrykk på original actuator blir feil. -34 actuator som blir styrt med trykk fra kald side av intercooler vil gjøre saken mye bedre og kanskje til og med riktig bra.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så høyt ladetrykk på original actuator blir feil. -34 actuator som blir styrt med trykk fra kald side av intercooler vil gjøre saken mye bedre og kanskje til og med riktig bra.

 

Da har jeg vert under pansteret å sett! På actuatoren står det inntrykkt "490099-34". så da er det vell ikke orginal da, men en slik -34 som dere har nevnt. Men jeg skal prøve å ta styretrykket fra kaldsiden å se om det gjør noen forskjell. Jeg har foresten lagt boostcontrolleren inn til hanskerommet slik at det er en del slange på systemet. har dette noe å si?

Link to comment
Share on other sites

det er nok ikke noe bredbåndsgreie nei. Går bare en signalledning til den. Den viser alt fra fattig blanding til fet, men ikke nøyaktig hva blandingen er.

 

 

Denne er ikke noe god til og vise nøyaktig verdier når man kjører overboost.

Da må du ha bredbånds lamda.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...