Jump to content

Decade?


granadaghia

Recommended Posts

hei

har et sett med 6x9 decader, heilt nye. lurte på om noen har erfaringer med hvordan en får best mulig lyd av desse. bør en lage kasse eller? ca str på forsterker? tenkte å ha dem i hattehylla på granadaen min men da må jeg i tilfelle skjære ut av hattehylla hull for å få plass. det som blir litt vanskelig kanskje er å få en kasse under hattehylla som blir tett til høytalerene, eller skal jeg bare bruke bagasjerommet som "kasse"?

Spør bare pga vil ha best mulig lyd ut av desse høytalerene.

 

Vist dette blir vanskelig å få til er det enkelt å få plass til passenede kasser i pajeroen å ha dem der i stede da =)

Link to comment
Share on other sites

Regner med du sikter til JBL 595 Decade Limeted?

Hvis ikke, se bort fra svaret mitt

 

De gamle decade høytalerene har i hvertfall ikke noe stort behov for kasser så lenge de står med magneten ned i et lukket bagasjerom. Og siden denne høytaleren har vært noe av det beste på markedet gjennom veldig mange år ser jeg det som usannsynelig at JBL har endre på konstruksjonen som gjør at de har blitt mindre plasseringsvennelige.

Link to comment
Share on other sites

hei

har et sett med 6x9 decader, heilt nye. lurte på om noen har erfaringer med hvordan en får best mulig lyd av desse. bør en lage kasse eller? ca str på forsterker? tenkte å ha dem i hattehylla på granadaen min men da må jeg i tilfelle skjære ut av hattehylla hull for å få plass. det som blir litt vanskelig kanskje er å få en kasse under hattehylla som blir tett til høytalerene, eller skal jeg bare bruke bagasjerommet som "kasse"?

Spør bare pga vil ha best mulig lyd ut av desse høytalerene.

 

Vist dette blir vanskelig å få til er det enkelt å få plass til passenede kasser i pajeroen å ha dem der i stede da =)

 

Hvis det er snakk om de samme høytalerene som jeg hadde i en golf 1....så spiller den skikkelig bra uten kasse, og det er helt sikkert riktig at dem spiller enda bedre i riktig kasse...MEN

 

Hvor har du kjøpt dem?...trodde ikke disse ble laget noe mer av jeg!...Hvor hvor?? :lol:

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

T595 spiller MEGET bra i riktig kasser... mye bedre en i "åpen" montering

T595 skal ha 55liter pr.stk, og en port på 10x22cm... så har du plass til det, så er det absolutt å anbefale...

 

 

Skal de spille heelt reint, skal du ha lukket kasse. Husker ikke målene på kassa, men det får du greie på hos forhandler... Har akkurat samme sjøl, og kommer aldri til å bruke anna heller...

 

Prisen er 1650kr... Var iallefall det jeg fikk de for... ;)

Edited by Loffen

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke.... Jeg har brukt maaaaasssse tid, og regnet og regnet utifra ts parametrene til T595, og 55liter refleks blir det absolutt beste... var rett og slett ikke mulig å få like fine frekvenskurver med lukket kasse, så hvis forhandleren din sier lukket blir best, så er det feil!

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke.... Jeg har brukt maaaaasssse tid, og regnet og regnet utifra ts parametrene til T595, og 55liter refleks blir det absolutt beste... var rett og slett ikke mulig å få like fine frekvenskurver med lukket kasse, så hvis forhandleren din sier lukket blir best, så er det feil!

 

 

Forhandleren sier man må velge etter type lyd man må ha, men min erfaring tilsier at lukket kasse er best da bassen er mye mer presis, men skal man bare ha dunki-dunk, så er jo en åpen kasse enkelt og greit alternativ... Funker heller dårlig på min type musikk(metal) da det krever mer...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Forhandleren sier man må velge etter type lyd man må ha, men min erfaring tilsier at lukket kasse er best da bassen er mye mer presis, men skal man bare ha dunki-dunk, så er jo en åpen kasse enkelt og greit alternativ... Funker heller dårlig på min type musikk(metal) da det krever mer...

 

Ja, men da snakker du om sub, og det blir litt anderledes... decade er laget for å spille i "åpen" montering, og fungerer dårligere i lukket kasse... MEN, smaken er jo som baken... heldigvis ;)

Link to comment
Share on other sites

Snakker om Decade jo... Bygger man tett kasse riktig, trenger man ikke sub i tillegg, om man ikke skal ha altfor masse bass i forhold til lyd ellers...

 

Godt smaken er som baken ja... Så en ny mb med stor stereo++ på gatebil, og så jo riktig fint og flott ut, men spilte jo totalt rævva med åpne kasser... Spiller faktisk reinere og finere i min sierra stv, med annlegg til knappe 10 tusen...

 

Bygg riktig, så spiller det deretter...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...