Jump to content

taunus! noen forslag?


Ford-rs

Recommended Posts

Jeg anbefaler røde koni :) den vil oppføre seg urolig med gassdempere. (har prøvd sjøl)

Røde koni er genialt på gammel taunus, har det selv på min bil, og bare du justerer de rett,

så har du en gammel taunus som ligger godt på veien :)

Men for all del bytt ALLE foringene i understellet til polyeurethan.

Det vil du få mye igjen for seinere i.o.m. at bilen blir veldig mye mer presis, responsiv, retningsstabil, og morsommere å kjøre :)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler røde koni :) den vil oppføre seg urolig med gassdempere. (har prøvd sjøl)

Røde koni er genialt på gammel taunus, har det selv på min bil, og bare du justerer de rett,

så har du en gammel taunus som ligger godt på veien :)

Men for all del bytt ALLE foringene i understellet til polyeurethan.

Det vil du få mye igjen for seinere i.o.m. at bilen blir veldig mye mer presis, responsiv, retningsstabil, og morsommere å kjøre :)

 

hvilke fjøre du vil anbefale da?

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke fabrikatet på det 45/50 senkesettet jeg har akkurat nå, (tror det var eibach) men jeg bruker senkesettet på banekjøring,

og kappa originalfjærer på vanlig kjøring, da disse er litt mykere. Men den sitter fint på, selv med kappafjærer :ph34r:

Nå har jeg 18mm stabstag foran og 16mm bake, og den krenger ikke mye for å si det sånn :)

De røde koni-demperne som da er olje, er oxo trinnløs justerbar, og jeg har de justert ganske stivt, ca 5-mm vridning fra den hardeste instillingen.

Men bilen er fint kjørbar uten å få nyrene knust over hver ujevnhet i veien. Og den sitter meget bra på, ved banekjøring :)

2:01 på Arctic sircle raceway på mo i rana sommeren for to år siden med 105hk 2l gasser. 2:11 på pissbløt bane.

Den banen er ca 3.7km lang oxo. Tommy Rustad kjørte den banen med focus rs på 1:49 til sammenligning.

12 sek under med under halvparten av hestene er ikke dårlig.

(nok skryt for denne gang :lol: )

 

Men du ser, taunus har potensiale som bare det.

Men jeg veit ikke hvor tung stasjonsvogna er i sammenligning med min 75mod 2dørs sedan på 1040kg? (ifølge vognkort)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nå er jeg ikke sikker hvor mye en smallblock veier kontra 2.8 eller 2.9, men det kan ikke være mange kiloene mer.

Går du for en Rover V8 så er motoren i aluminium dvs blokk, topper og innsug. Uten girkasse er den ca 10kg tyngre enn en ohc :P

Jeg har en 3.5L Rover V8 liggende som jeg hadde veldig lyst å smelle neddi tænnisen min.

Men den blir nok liggende til jeg finner tak i ei manuell-kasse som tåler juling.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke sikker hvor mye en smallblock veier kontra 2.8 eller 2.9, men det kan ikke være mange kiloene mer.

Går du for en Rover V8 så er motoren i aluminium dvs blokk, topper og innsug. Uten girkasse er den ca 10kg tyngre enn en ohc :P

Jeg har en 3.5L Rover V8 liggende som jeg hadde veldig lyst å smelle neddi tænnisen min.

Men den blir nok liggende til jeg finner tak i ei manuell-kasse som tåler juling.

 

det er ikke så mye vekt forskjel på 2,8i og 302 v8

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=35518

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=35564

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Min første bil var en Taunus!!

1977 mod.den ble stolt kjøpt i 1993,for 4000kr.

 

monterte 2.8i,2.3 bak å forstiling,1.6 bakende med sveisa sperre,

4.11 i utveksling,så den ble rimelig kjapp.

trur det var 11 axlinge æ tok livet av på 3år!! hehe..

8x13 RS felger fra ford capri,

med den gromme lavprofildim av 205/60-13 :D

 

Satt i RS turbo stoler,å sydde om dørtrekk å baksete også

fra RS Turbo. Luisi ratt va jo ett must.

 

Senkesettet var selvfølgelig vinkelsliper¨,hadde 4,5 cm bakkeklaring!

 

Lakkerte bilen i dyp vinrød med metal flake.

 

Hadde også innkorta 2.8i frontleppe fra Granada,gummileppa på bakluka

å sjalusi va jo konge :)

 

Må si den bilen var min virkelige STORE kjærlighet,fine

flotte pene nydelige bila :wub:

 

ybcbneshupyaa3fuktr9.jpg

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

tror nok jeg kommer til å gå for 2.9 12v turbo og prøve å plassere den litt lenger bak

v8 som jeg tenkt på å kjøpe veide for mye og var for stor.

må bare få unna noen andre prosjekt jeg holder på med så jeg får en plass til den

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...