Jump to content

Går Ikke På Tomgang


THE WOLF

Recommended Posts

Er tomgangsregulatoren den grå runde "dingsen" på innsuget??

Når jeg kobler på ledningen på den når den er varm så øker tomgangen til ca 3000-4000 rpm. Den går ikke på tomgang når den er kald uten ledingen påkoblet.

Cossie 2wd 1988 Magenta(sommerbil)

Sierra is 1986 (Vinterbil)

Volvo FM12 GLOBEHYTTE (jobb"bil")

"Han med RUNE skilt"

Link to comment
Share on other sites

jeg prøvde og rense den,men den øker noe jæveli på tomgang når den er påkoblet. Er det den som er ødelagt da???

Edited by THE WOLF

Cossie 2wd 1988 Magenta(sommerbil)

Sierra is 1986 (Vinterbil)

Volvo FM12 GLOBEHYTTE (jobb"bil")

"Han med RUNE skilt"

Link to comment
Share on other sites

jeg prøvde og rense den,men den øker noe jæveli på tomgang når den er påkoblet. Er det den som er ødelagt da???

 

Mest sannsynlig ja. Prøv å trekk den ut mens bilen går høyt på tomgang. Dør bilen er det feilen, mest sannsynlig. På min gikk bilen litt lavt på tomgang når den var varm uten tomgangsregulatoren tilkoblet. Men bedre enn at den durer i 3000 i hvert kryss

Link to comment
Share on other sites

Den går helt normalt på tomgang når den er varm,når den er frakoblet.

Er kjipt når den står og bråker på 3000 i lyskryss ja,hehe.

Nå blir den parkert for vinteren snart,skal bare bruke opp resten av bakdekka i Fjordparken i Drammen en kveld først :rolleyes:

Cossie 2wd 1988 Magenta(sommerbil)

Sierra is 1986 (Vinterbil)

Volvo FM12 GLOBEHYTTE (jobb"bil")

"Han med RUNE skilt"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

dette er vel et kjent lite problem med disse.. skader ikke og kjøre uten, nej. Blir den ikke bedre av litt bremserens er den vel moden for utskifting! Sjekk og eventuellt om oringer er i orden , har vært borti at de kan være ødelagte og da suge falsk luft.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

går helt fint å kjøre uten den.. jeg hadde det problemet med min cossi.kjøpte ny men akkurat det samma problemet. så min har ikke vært tilkoblet på 2 år.de går lavt uten den på. men er jo bare å øke turtall med å skru opp litt på gass vaier.funker fint da.

VSD RACING

http://www.hordaland-cosworth-club.com

sierra cosworth 4x4 sedan 91mod

sierra cosworth stv 92mod

Toyota Supra twin turbo 94 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Den er ferdig ja.. Tomgangskruen sitter under innsuget. Juster den til 1000 omdr når den er varm. det er passe på Cosworth. Drit i tomgangsreg..

Link to comment
Share on other sites

går helt fint å kjøre uten den.. jeg hadde det problemet med min cossi.kjøpte ny men akkurat det samma problemet. så min har ikke vært tilkoblet på 2 år.de går lavt uten den på. men er jo bare å øke turtall med å skru opp litt på gass vaier.funker fint da.

 

Er ikke på viren man just tomgang, men på skrua under spjeldhuset. Ups leste jo ikke at det stod her allerede

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Er ikke på viren man just tomgang, men på skrua under spjeldhuset. Ups leste jo ikke at det stod her allerede

ja det vet jo jeg også.men hvorfor gjøre det når man kan ta vaieren????????? funker fint på min bil

VSD RACING

http://www.hordaland-cosworth-club.com

sierra cosworth 4x4 sedan 91mod

sierra cosworth stv 92mod

Toyota Supra twin turbo 94 mod

Link to comment
Share on other sites

ja det vet jo jeg også.men hvorfor gjøre det når man kan ta vaieren????????? funker fint på min bil

ta det på wiren er FEIL . om du ser litt på hvordan det skal gjøres skjønner du hvorfor . Først av alt - ta hele spjelhuset ut og vask det reint med "bremse vask" skru ut reg skruen , men ikke mist den , etter vask blås den tørr og monter med ny pakning . Så Spjelet skal være stengt ved tomgang . ta kontakten av tomgangs regulatoren - som er en lufttilskuds ventil . juister med luft tilskuds skruen under - ved varm motor ca 750rpm . når du da monterer kontakten i luft tilskuds ventilen skal den øke til ca 1200rpm for så og falle til 750rpm - DA VIRKER DEN - gjør den ikke det BYTT den - ikke legg ned noe arbeide i og få den til og virke , den er sikker gammel og utslitt . Da får du en motor som er lettstartet og fornøyelig og kjøre ..

har du mye olje slam i inn suget = turbo som er på vei til de evige jaktmarkeder ..

Link to comment
Share on other sites

går helt fint å kjøre uten den.. jeg hadde det problemet med min cossi.kjøpte ny men akkurat det samma problemet. så min har ikke vært tilkoblet på 2 år.de går lavt uten den på. men er jo bare å øke turtall med å skru opp litt på gass vaier.funker fint da.

 

På de nye kan det være at ledningene må byttes om.

Link to comment
Share on other sites

ta det på wiren er FEIL . om du ser litt på hvordan det skal gjøres skjønner du hvorfor . Først av alt - ta hele spjelhuset ut og vask det reint med "bremse vask" skru ut reg skruen , men ikke mist den , etter vask blås den tørr og monter med ny pakning . Så Spjelet skal være stengt ved tomgang . ta kontakten av tomgangs regulatoren - som er en lufttilskuds ventil . juister med luft tilskuds skruen under - ved varm motor ca 750rpm . når du da monterer kontakten i luft tilskuds ventilen skal den øke til ca 1200rpm for så og falle til 750rpm - DA VIRKER DEN - gjør den ikke det BYTT den - ikke legg ned noe arbeide i og få den til og virke , den er sikker gammel og utslitt . Da får du en motor som er lettstartet og fornøyelig og kjøre ..

har du mye olje slam i inn suget = turbo som er på vei til de evige jaktmarkeder ..

jaja min funker fint på alle måter med å gjøre det sånn som jeg har gjort. så da holder det for meg......... :rolleyes:

VSD RACING

http://www.hordaland-cosworth-club.com

sierra cosworth 4x4 sedan 91mod

sierra cosworth stv 92mod

Toyota Supra twin turbo 94 mod

Link to comment
Share on other sites

jaja min funker fint på alle måter med å gjøre det sånn som jeg har gjort. så da holder det for meg......... :rolleyes:

 

hm... :wacko: ta og tramp til hardt på gasspedalen din. da knekker det noe. din vaier er nemlig altfor stram. men for all del. alt er opp til deg.!

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

du blander kanskje med tps`?

 

Idle Speed Control Valve, tomgangsregulator for Cosworth

 

 

KJøpte ny slik fra England pga samme problem som nevnt over.

Monterte og samme skjedde.

Forklaringen fra Amber Performance var noe tekninsk og forskjell på de gamle orginale og de som nettop var produsert.

Endte opp med at de ba meg bytte om på stikkene.

Og da virket det fint.

Link to comment
Share on other sites

hm... :wacko: ta og tramp til hardt på gasspedalen din. da knekker det noe. din vaier er nemlig altfor stram. men for all del. alt er opp til deg.!

hehe du mener det ja..mhhhhhhhhhh skal vi se.hatt bilen i 3 år nå.. tror du ikke jeg har gjort det maaaaaangen ganger?????...må nok skuffe deg der. min vaier er nok ikke det ååååååå den er like hel enda.. :rolleyes:

VSD RACING

http://www.hordaland-cosworth-club.com

sierra cosworth 4x4 sedan 91mod

sierra cosworth stv 92mod

Toyota Supra twin turbo 94 mod

Link to comment
Share on other sites

jaja min funker fint på alle måter med å gjøre det sånn som jeg har gjort. så da holder det for meg......... :rolleyes:

når du starter bilen sender du signal til ECU att du har åpnet spjelet - da kommer den til og tro att det ikke er behov for og gi ekstra mengde ved oppstart . Programmet er lagd slik att den sprøyter inn dobbelt når rpm er under 500 rpm og vanntemp sier den er kald ....... Men såklart det er din bil og du gjør det du ønsker med den

Link to comment
Share on other sites

når du starter bilen sender du signal til ECU att du har åpnet spjelet - da kommer den til og tro att det ikke er behov for og gi ekstra mengde ved oppstart . Programmet er lagd slik att den sprøyter inn dobbelt når rpm er under 500 rpm og vanntemp sier den er kald ....... Men såklart det er din bil og du gjør det du ønsker med den

:rolleyes: takker for info.men den starter helt fint den går helt fin på tomgang.så den blir nok som den er :rolleyes:

VSD RACING

http://www.hordaland-cosworth-club.com

sierra cosworth 4x4 sedan 91mod

sierra cosworth stv 92mod

Toyota Supra twin turbo 94 mod

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...