Egil Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Hva må en se etter ved kjøp av 2.0 16v & 4x4 versionen type 1
b1rken Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Nykking på lavt turtall er jo et problem som flere mondeoer harRust selvsagt Det jeg kom på i slengen
Egil Posted October 17, 2007 Author Posted October 17, 2007 Er det flere ting , eventuelt hvor er rust mest fremtredene
NeDD Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 Slike lister blir aldri lange nok. Kun kompetanse og nøyaktighet som stopper deg.Er ikke noe mekaniker selv, men en "nybegynner"list kan være noe slik: Generelt du kan spørre eieren omAntall eiereMye langtkjørt, bykjørt, småturer, bruksbil?Hvem som har kjørt den (alder)Servicer, servicebokEu kontrollerHeftelserTidligere problemerVelholdt bilOfte vedlikeholdt og vasketSist oljeskift LakkSe etter lakk skader generelt på bilen.Damekjørt bil = ofte skader på støtfangere etter parkering på varehusSjekk om den er vasket i dører. Ofte mye riper og hakk på steget inn til bilen.Steinsprut i panseret. Sjekk nøyeRust i hjulbuer eller innerdørerFargeforskjell - Har bilen vær omlakkert noe? Evt. hvorforAlle krinker og kroker kan være utsatt. Hvor, kommer an på hvilken bil det er. DrivverkRikk på hjulene og hør om det er slark i hjullagrene.Bremser - Ulyder, effekt, kraft.Drivledd kan være slitt på bil som har kjørt langt. Sving rattet helt til begge sider og slur ut clutchen. Ulyd?Dempere. Er bilen som en båt i fjærene? Smeller det når du kjører i humper?Gå under bilen og se etter rust. MotorPeil oljenSe på bilen når motoren er kald. Starter motoren lett igjen når det en varm?Sjekk kjølevatn i eksp. tank - Gammelt nytt?UlyderRenslig - Skitten? Oljesøl?Svetter motoren?Eksosanlegg, rust? AnnetSe etter sprekk i frontrutenTest alle knapper og funksjoner i bilen funkerLys, burten, A/C, osvLet etter slitasje i interiøret Ting jeg kom på som jeg ser på når jeg skal vurdere en bil.Håper det var til hjelp.
Recommended Posts