Guest andersw Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 Han jeg kjøpte Sierraen min av sa at han alltid hadde brukt blyerstatning fordi han ikke visste om Sierraen skulle ha det eller ikke. Bilen er en 87 modell mk1 Coupé med OHC motor. Trenger den blyerstatning eller ikke? Og så hørte jeg en fyr si at jeg ikke kunne slutte med blyerstatning nå siden den har gått på det i alle år, uansett om den opprinnelig skulle ha det eller ikke. Har han rett i det? Takker for alle svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest johanness1 Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 Bilen min går på det meste, uten om diesel( det har jeg ikke prøvd)Kjører ren blanding, synds den bare går bedre jeg da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 (edited) ok Tror ikke du burde prøve diesel, det rommet der drivstoffet eksploderer er for lite slik at ikke dieselen blir komprimert nok til at den skal eksplodere Edited October 19, 2007 by andersw Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 Han jeg kjøpte Sierraen min av sa at han alltid hadde brukt blyerstatning fordi han ikke visste om Sierraen skulle ha det eller ikke. Bilen er en 87 modell mk1 Coupé med OHC motor. Trenger den blyerstatning eller ikke? Og så hørte jeg en fyr si at jeg ikke kunne slutte med blyerstatning nå siden den har gått på det i alle år, uansett om den opprinnelig skulle ha det eller ikke. Har han rett i det? Takker for alle svar Helt i bakkant av toppen på eksossiden rett ved siden av plugg nr. 4, er det ett lite felt som er maskinert/slipt. Om det er banket inn noen bokstaver der kan du kjøre på blyfri om ikke må du fortsette med blyerstatning. Regner med det er en 2 liter du har og da skal det stå stemplet L, P, PP, R eller RR.... Håper dette hjelper deg litt - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted October 19, 2007 Share Posted October 19, 2007 Ok, takk. Skal få sjekka det straks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dagfinn Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 sånt har jeg aldri brydd meg om igrunn...den går uansett Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraturbo Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 jeg har en 87mod sierra mk2 med ohc motor med forgasser har aldri hørt at den trenger blybensin og på insida av bensinlokket er det et rund grønt klister som det står 95 på og det er jo 95 blyfri. rød er vel blybensin og grønn blyfri. sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag)sierra sedan 2.0i 1987sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)toyota landcruiser lj70 1986mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Eneste du trenger å sjekke er tenninga, 10grader for 95oktan og 12 for 98.Alle fårrder laga etter 'midten' av 80-tallet går på blyfri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSHansen Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 jeg har en 87mod sierra mk2 med ohc motor med forgasser har aldri hørt at den trenger blybensin og på insida av bensinlokket er det et rund grønt klister som det står 95 på og det er jo 95 blyfri. rød er vel blybensin og grønn blyfri. Se etter merkene jeg beskrev, da er du 100% sikker. Kjedelig å brenne ventiler... Eneste du trenger å sjekke er tenninga, 10grader for 95oktan og 12 for 98.Alle fårrder laga etter 'midten' av 80-tallet går på blyfri. Mener du altså at Ford merket toppene for morroskyld? - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 (edited) Grunnen til at gamle biler brukte bly bensin var fordi de ikke hadde herda ventil seter noe "blyfri" motorer har. Det vil si at hvis toppen din er ment til blyholdig bensin og du bruker blyfri vil ventilsetene etterhvert bli så skadet at selve ventilen spiser seg innover i toppen der den hamrer opp og ned og kan til slutt etter lang tid grave seg vei til vannkanalene. Om du har bilen et år eller to og kun har kjørt blyfri så vil du muligens ikke merke så mye til det. Dersom du har vært trofast eier av i bilen flere år og kun kjørt blyfri så vil du kanskje ha merket at du med jevne mellomrom må stille ventil klaringen pga tikking. Dette er fordi etterhvert som ventilsetene minsker i størrelse, jo større blir gapet mellom ventil løfter og kam. edit: tyrkleif Edited October 20, 2007 by Fresh| Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Min 86 modell hadde servicebok....det sto det at bilen var "ombygd" for å gå på blyfri...kan jo hende at det med midten av 80 tallet stemmer, og at denne motoren altså har fått byttet ventilsetene og eventuellt ventilene...men den blyerstatninga gjør vel neppe noen skade intill du finner ut om den er klar for blyfri.... Det med at den skal ha blyerstatning siden den har fått det over lengre tid, tror jeg er en missforståelse, og kommer av det med kondensfjærner...biler som jevnlig får kondensfjærner i tanken har en tendens til å bli kresne....hvis man slutter med kondensfjærner, kan den relativt kjapt begynne å fuske pga vann/kondens i tanken...men det går kanskje ann å tilvenne den over tid?... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Sjekka bensinlokket nettopp, fordi jeg ikke fant noe maskinslipt område ved tennpluggene/eksosen. Det var rødt der, så betyr det at jeg må kjøre på blyerstatning da? Og i såfall 98 eller 95? Eneste du trenger å sjekke er tenninga, 10grader for 95oktan og 12 for 98.Alle fårrder laga etter 'midten' av 80-tallet går på blyfri. Hva mener du med grader? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Tenning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest andersw Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Ja men hva mener du med tenninga? 10 og 12 grader tenning sier ikke en vanlig person så fryktelig mye Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Ettertenner når en slipper gassen og kun bruker motoren som brems om tenningen er feil eller feil oktan brukes . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tommy8888 Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 dæsken. dær fikk jeg bekreftet det jeg altid har lurt på. da blir det hjem å justere tenning:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest grændis Posted November 1, 2007 Share Posted November 1, 2007 men åssen ser du kor mange grader det er?? ser det er viss mange merker på reim hjulet til veiva... men er det ein strek for 2 grader?? skjønner ikkje åssen di kan sei at di har viss mange grader for tenning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 men åssen ser du kor mange grader det er?? ser det er viss mange merker på reim hjulet til veiva... men er det ein strek for 2 grader?? skjønner ikkje åssen di kan sei at di har viss mange grader for tenning...Ser du har granada har du Granada Service manualen i fra Haynes ? Der stå ALT om tennings justering 'Samme i den engelske utgaven til sierra Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 1/3 inn på feltet - 8 grader fortenningmidt på feltet - 10 grader fortenning2/3 inn på feltet - 12 grader fortenning Slik jeg husker det fra boka i alle fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrFord Posted November 16, 2007 Share Posted November 16, 2007 kan ikke si meg enig i den fortenninga som står forklart her.. hvis du justerer 10 grader til 95 får du tenningsbanker 12-13 grader på 95oxo 8-10 grader på 98 “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now