Jump to content

Sierra 87 Ohc - Blyerstatning?


Guest andersw

Recommended Posts

Guest andersw

Han jeg kjøpte Sierraen min av sa at han alltid hadde brukt blyerstatning fordi han ikke visste om Sierraen skulle ha det eller ikke. Bilen er en 87 modell mk1 Coupé med OHC motor. Trenger den blyerstatning eller ikke? :blink:

 

Og så hørte jeg en fyr si at jeg ikke kunne slutte med blyerstatning nå siden den har gått på det i alle år, uansett om den opprinnelig skulle ha det eller ikke. Har han rett i det?

 

Takker for alle svar :P

Link to comment
Share on other sites

Guest johanness1

Bilen min går på det meste, uten om diesel( det har jeg ikke prøvd)

Kjører ren blanding, synds den bare går bedre jeg da

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

ok :P

 

Tror ikke du burde prøve diesel, det rommet der drivstoffet eksploderer er for lite slik at ikke dieselen blir komprimert nok til at den skal eksplodere

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjøpte Sierraen min av sa at han alltid hadde brukt blyerstatning fordi han ikke visste om Sierraen skulle ha det eller ikke. Bilen er en 87 modell mk1 Coupé med OHC motor. Trenger den blyerstatning eller ikke? :blink:

 

Og så hørte jeg en fyr si at jeg ikke kunne slutte med blyerstatning nå siden den har gått på det i alle år, uansett om den opprinnelig skulle ha det eller ikke. Har han rett i det?

 

Takker for alle svar :P

 

Helt i bakkant av toppen på eksossiden rett ved siden av plugg nr. 4, er det ett lite felt som er maskinert/slipt. Om det er banket inn noen bokstaver der kan du kjøre på blyfri om ikke må du fortsette med blyerstatning. Regner med det er en 2 liter du har og da skal det stå stemplet L, P, PP, R eller RR....

Håper dette hjelper deg litt :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

jeg har en 87mod sierra mk2 med ohc motor med forgasser har aldri hørt at den trenger blybensin og på insida av bensinlokket er det et rund grønt klister som det står 95 på og det er jo 95 blyfri. rød er vel blybensin og grønn blyfri.

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Eneste du trenger å sjekke er tenninga, 10grader for 95oktan og 12 for 98.

Alle fårrder laga etter 'midten' av 80-tallet går på blyfri.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en 87mod sierra mk2 med ohc motor med forgasser har aldri hørt at den trenger blybensin og på insida av bensinlokket er det et rund grønt klister som det står 95 på og det er jo 95 blyfri. rød er vel blybensin og grønn blyfri.

 

Se etter merkene jeg beskrev, da er du 100% sikker. Kjedelig å brenne ventiler...

 

Eneste du trenger å sjekke er tenninga, 10grader for 95oktan og 12 for 98.

Alle fårrder laga etter 'midten' av 80-tallet går på blyfri.

 

Mener du altså at Ford merket toppene for morroskyld?

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at gamle biler brukte bly bensin var fordi de ikke hadde herda ventil seter noe "blyfri" motorer har. Det vil si at hvis toppen din er ment til blyholdig bensin og du bruker blyfri vil ventilsetene etterhvert bli så skadet at selve ventilen spiser seg innover i toppen der den hamrer opp og ned og kan til slutt etter lang tid grave seg vei til vannkanalene. Om du har bilen et år eller to og kun har kjørt blyfri så vil du muligens ikke merke så mye til det. Dersom du har vært trofast eier av i bilen flere år og kun kjørt blyfri så vil du kanskje ha merket at du med jevne mellomrom må stille ventil klaringen pga tikking. Dette er fordi etterhvert som ventilsetene minsker i størrelse, jo større blir gapet mellom ventil løfter og kam.

 

edit: tyrkleif

Edited by Fresh|
Link to comment
Share on other sites

Min 86 modell hadde servicebok....det sto det at bilen var "ombygd" for å gå på blyfri...kan jo hende at det med midten av 80 tallet stemmer, og at denne motoren altså har fått byttet ventilsetene og eventuellt ventilene...men den blyerstatninga gjør vel neppe noen skade intill du finner ut om den er klar for blyfri....

 

Det med at den skal ha blyerstatning siden den har fått det over lengre tid, tror jeg er en missforståelse, og kommer av det med kondensfjærner...biler som jevnlig får kondensfjærner i tanken har en tendens til å bli kresne....hvis man slutter med kondensfjærner, kan den relativt kjapt begynne å fuske pga vann/kondens i tanken...men det går kanskje ann å tilvenne den over tid?...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Sjekka bensinlokket nettopp, fordi jeg ikke fant noe maskinslipt område ved tennpluggene/eksosen. Det var rødt der, så betyr det at jeg må kjøre på blyerstatning da? Og i såfall 98 eller 95?

 

Eneste du trenger å sjekke er tenninga, 10grader for 95oktan og 12 for 98.

Alle fårrder laga etter 'midten' av 80-tallet går på blyfri.

 

 

Hva mener du med grader?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest grændis

men åssen ser du kor mange grader det er?? ser det er viss mange merker på reim hjulet til veiva... men er det ein strek for 2 grader?? skjønner ikkje åssen di kan sei at di har viss mange grader for tenning...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
men åssen ser du kor mange grader det er?? ser det er viss mange merker på reim hjulet til veiva... men er det ein strek for 2 grader?? skjønner ikkje åssen di kan sei at di har viss mange grader for tenning...

Ser du har granada

har du Granada Service manualen i fra Haynes ?

Der stå ALT om tennings justering '

Samme i den engelske utgaven til sierra

Link to comment
Share on other sites

kan ikke si meg enig i den fortenninga som står forklart her.. hvis du justerer 10 grader til 95 får du tenningsbank

er 12-13 grader på 95

oxo 8-10 grader på 98

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...