Jump to content

Trim av DOCH


Guest Ferrari F50

Recommended Posts

Guest Ferrari F50

Hva er beste måte og trimme en Sierra 2.0 DOCH motor på?

Er det 120 hk orginalt?

Hva må til for å få 150-160 hk?

Holder den motoren, eller raser det med en gang..?

Link to comment
Share on other sites

kon-filter og effektanlegg er vel nesten det lengste du kan gå ved trimming av dohc. kanskje trim-kammer ogå, men vet ikke helt jeg...

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

husk at du trenger 2 kamaksler, så det blir forholdsvis dyrt. skjønner ikke hvorfor alle sier DOHCen er håpløs å trimme. greit det har vært mye problemer med alu.toppen som slår seg skjev pga. overoppheting. eller kjede som ryker og forårsaker totalhavari. hvis man bare passer på dette og kjører på riktig olje skal ting fungere fint. legge opp egen bryter til viftene på radiatoren... powerpage.dk ser du flere dohc med turbo.. opp til 245hk. har også sett bilde av kompressormatet dohc. turbotechnics lagde en lite opplag turbokits til dohc, tidlig på 90-tallet. men det er veldig sjeldent. er en på et engelsk sierra-forum som har det.. han sier hva du må koble ut osv. av motorstyring for at turboladning skal funke. han sier han har hatt helt standard motor... 170hk. han bruker bilen på bane og har kjørt langt!

Link to comment
Share on other sites

Bilde av motoren hans:

TTBAY2.jpg

"refitted the turbo kit and 2 years of hard abuse it is still running fine, just done 16 1/4 miles yesterday at a organised event, still drove it home"

"Neil's does 187bhp with 9 psi with 207 lb.ft of torque at a lowly 2800rpm. the turbo is a T25 unit but with a modded TT end plate to combine waste gate into the exhaust. the engine is completely standard running 10.5:1 compression, it has a full TT kit and an oil cooler set up as the oil temps go sky high when booted hard"

 

Her et bilde av en kompressormatet dohc jeg ikke vet noe om...

11.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg har også tenkt på om det hadde gått an å kompressormate den. dette var jo rått.

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Leste litt rundt på FSOC igjen, og det var visst 185hk med Turbo Technics kit, på standard pumpe.. så satte de turbokittet på en annen dohc, også med standard pumpe, men med IC fra Mitsubishi Evo. Dette er med standard stempler. 192hk! Gutta mener du ikke trenger smidde stempler om du ikke trenger 220hk+. Bilde av ~200hk motoren:

CIMG0570.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Ferrari F50

Dette ga meg veldig liten lyst til å kjøpe DOCH motor...

Dette med at toppen sprekker. Er det ikke noe man kan gjøre så dette ikke skjer?

Men hvis man monterer trimkammer, K&N filter og porter toppen (hva er forresten ca. pris på det?). Hvor mange hester vil jeg kunne få da? Vil det rase fort?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ferrari F50

Haaalloo!! :P

 

Prøver igjen:

 

Dette ga meg veldig liten lyst til å kjøpe DOCH motor...

Dette med at toppen sprekker. Er det ikke noe man kan gjøre så dette ikke skjer?

Men hvis man monterer trimkammer, K&N filter og porter toppen (hva er forresten ca. pris på det?). Hvor mange hester vil jeg kunne få da? Vil det rase fort?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Sierra SOHC motor isteden! :)

Høvle litt topp, nye kammer, filter, eksos, doble webere ++ så skal du klare oppimot 200hk.

 

Eller var det en spesiell grunn til at du skulle ha DOHC?

Link to comment
Share on other sites

Haaalloo!!  :P

 

Prøver igjen:

 

Dette ga meg veldig liten lyst til å kjøpe DOCH motor...

Dette med at toppen sprekker. Er det ikke noe man kan gjøre så dette ikke skjer?

Men hvis man monterer trimkammer, K&N filter og porter toppen (hva er forresten ca. pris på det?). Hvor mange hester vil jeg kunne få da? Vil det rase fort?

Nå må du slutte å mase, og starte å lese hva jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

MAn blir aldri klok av å spørre på et forum som dette. Man får alltid 100 forskjellige svar (Okey, 3 kanskje da?).

Hvis man leser litt andre steder, plukker litt forskjellig info her og der så bør man kunne sitte igjen med noe som er brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Guest Freddie
Kjøp deg en Sierra SOHC motor isteden! :)

Høvle litt topp, nye kammer, filter, eksos, doble webere ++ så skal du klare oppimot 200hk.

 

Eller var det en spesiell grunn til at du skulle ha DOHC?

Hadde det bare vært så enkelt så.. B)

Link to comment
Share on other sites

Haaalloo!! :P

 

Prøver igjen:

 

Dette ga meg veldig liten lyst til å kjøpe DOCH motor...

Dette med at toppen sprekker. Er det ikke noe man kan gjøre så dette ikke skjer?

Men hvis man monterer trimkammer, K&N filter og porter toppen (hva er forresten ca. pris på det?). Hvor mange hester vil jeg kunne få da? Vil det rase fort?

Da lar du bare være å kjøpe 90-93 Sierran så slepper du de motorproblemene. Så er det problemet løst! Det vil alltid finnes delte meninger om alt.

Dette er en fin org. motor som er gnien på bensin, men det er INGEN populær trimmemotor som du kanskje har fått med deg.

 

Synes dette ligna på noe jeg har sett før og der fikk jeg rett. Er jo ikke så mange FERRARIER her inne.

Tåden: Hvordan gjøre en Sierra mega rå!!! ?? Den er ikke så gammel <_ les den p nytt s f du alle svarene dine..>

 

Har du lite kunnskaper så kan det være lurt å tie, og heller lytte. Men siden dette er skrift så må du nok prøve å bruke innsia av hårfeste.

 

Må bare si meg enig med mfafa her.

Link to comment
Share on other sites

Ferrari, gammel kjølevæske som er sur er en annen grunn til problemer med toppakningen på DOHCen. Folk gidder ikke bytte og toppakninga tæres på. En annen sak er at tempføleren irrer og starter kjøleviftene senere enn det den egentlig skal. Pluss at noen får helt upålitelige målinger på tempgiveren.

 

Den store forskjellen mellom DOHC/SOHC er at førstenevnte har øket dreiemoment, og det merkes! Sierra 2.0L(at) er meget mere daff og lei, hvert fall originalt. DOHCen er en langt mere moderne motor og kan hamle opp det med meste av moderne to-litere i ytelse :) Og på langkjøring har vi hatt 0,7l/mil. Prøv det med SOHC... en annen ting er den går vanvittig pent og har et jevnt, komfortabelt drag. Og selv etter "hard" kjøring over tid, jager den ikke i det hele tatt på tomgang etterpå.

 

Men den er for mange kjent som problemmotor. Min egen motor er ikke bra om dagen. Lekke olje ut fra toppen.. må etterfylle både olje og kjølevæske. Kostbart å bytte toppakning, så jeg fikk tak på ny motor. Den skulle være bra, men det gjenstår å se. Bytte kjølevæske, riktig olje, plugger, sørge for tilstrekkelig kjøling, så skulle mye være gjort. En annen ting er at motoren er avansert - har mange sensorer. Vakuumslanger som sprekker, gir rar gange osv. Rense ISCV (idle speed control valve) og bytte TPS (throttle position sensor).. sånne ting. Ustabil gange bør man med andre ord "passe seg" for når man kjøper. Kan være en utfordring å få den til å gå perfekt... hehe :P

 

 

edit: min "lugget" litt når jeg slakket på gassen og trillet. det viste seg at ledningen som gir jord til lambdasonden hadde brudd. ergo fikk ECU helt på tryne verdi fra lambda og styrte motoren snodig. byttet også TPS og bilen gikk penere enn noen sinne.. dessuten tror jeg bensinforbruket gikk kraftig ned etter katalysatoren begynte å fungere! :lol:

 

 

My 2 cents

Link to comment
Share on other sites

Guest Ferrari F50
Kjøp deg en Sierra SOHC motor isteden! :)

Høvle litt topp, nye kammer, filter, eksos, doble webere ++ så skal du klare oppimot 200hk.

 

Eller var det en spesiell grunn til at du skulle ha DOHC?

Hei du!

 

Ingen spesiell grunn til at jeg skal ha DOHC nei!

Dette hørtes veldig interesant ut. Blir det ikke utrolig fet lyd med doble weber forgassere? 200hk. dæven... det hørtes ikke gæli ut nei...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...