exin89 Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 La denne på gatebilforumet, og fikk en link til forumet her. Så da limer jeg inn det jeg skreiv der. Jeg lurer på om det er mulig å få noe større innsug på en Ford Sierra 2.0i DOHC motor. Hvordan er Cosworth innsuget i forhold til 2.0 EFI innsuget? Finnes det større spjeldhus som passer rett på EFI innsuget ? Hadde gjort seg med litt mere luft til motoren, så et større spjeldhus, eller et noe bedre innsug hadde vert greit å hatt. Er ikke akkurat optimal luftstrøm i original innsuget. I tillegg til det montere ett kon filter så vil jeg nok få et par HK. Noen som vet hvor jeg kan få større spjeldhus eller evt bytte hele innsugs manifolden i en som er bedre, som gir mere luft. Legger til hva som er gjort med motoren. Toppen er høvla 0,35mm, dette fordi det var en grav i toppen ved toppakninga. Høyeffektscoil er satt på. Merka bilen gikk bedre med bare den. Bakre potte har ikke vert der på mange år på denne bilen, og allikevel gått gjennom EU. Stempler og råder er avbalansert, og den er porta litt. Tatt vekk støpekanter, og skarpe svinger i både eksos og innsugs kanaler. Exin89 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted December 1, 2007 Share Posted December 1, 2007 Ville heller lagt ut penger i trimkam, høvle toppen mer, skikkelig porting etc. enn å bygge nytt innsug.Må spesiallages, så tror ikke det vil svare seg å få bygd et nytt innsug. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
exin89 Posted December 1, 2007 Author Share Posted December 1, 2007 Høvle toppen mer er ikke noe jeg kommer til å gjøre nå. Har satt sammen motoren, og den er på vei inn i bilen. Har porta den noe, men kunne sikkert vert gjort bedre, men det vil være merkbart. Har vurdert trimkam, er vel heller ikke så veldig dyrt. tror jeg kommer til å finpusse litt på original innsuget. Er noen stygge kanter rett ved spjeldhuset som jeg lett kan forbedre. Og hvis jeg da i tillegg får montert på et kon filter, og noen litt større luftrør enn originale så vil det forhåpentlighvis hjelpe noe. Er ikke ute etter det store, men det billige, som gir litt mere morro. Jeg ville nok tro at jeg kan få oppimot 150hk i motoren etter det jeg har gjort, og skal gjøre, og det er jo merkbart, og jeg vil få det lille ekstra som mangla for å få den til å bli en skikkelig god vinterbil. BTW det er en 91. Sierra 2.0i 4x4 CL. (koffertlokk - med spoiler) 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
brede Posted December 2, 2007 Share Posted December 2, 2007 her står alt du trenger å vite om det der http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...317&hl=dohc Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted December 2, 2007 Share Posted December 2, 2007 hallo, jeg har divi å kødda litt med dohc, jeg hadde 300* kammer og grenerør og lettet svinghjul!, ded var ganske ati den, men vist en skal gå noe videre så ville jeg fått tak i trotel bodis/eller gassere og satt på et godt tennings anlegg!! bare å sette på et større innsug på en slik motor tru jeg ikke vil gji ønsket effekt økning! .... men prat med møffe her, han hadde vell ca 140 gamp i sin, "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
møffe Posted December 2, 2007 Share Posted December 2, 2007 (edited) hei hei.. faldt lige over den her tråd.. 150hk er lidt optimistisk.. til at begynde på. men som du selv er ude i så kan der gøres en del ved toppen.. jeg har tidligere lavet lidt på en kompises top. har lidt billeder den bil toppen kom til at sidde på havde ud over toppen 272G knaster med 11,65løft (koster ca 2200kr her i dk at få dem slebet om alt i alt for 2stk) ud over det så havde en en ashley komplet uds med 4-2-1 manifold. og min gamle chip. men opgrader til MS når du er igang. bjørn H kan hjælpe med lidt råd og vejledning (har selv MS men er ikke lige kommet længre med det pga huskø std spjældet er på 52mm og er stort nok til at starte med. har prøvet med en 62mm på min og min kammis men speederresponsen blev lidt vild pga den ikke havde den udvæksling som std spjældet har. std dysser der imod er ikke så store (191ml) det giver dig et max på 140-145hk på dem, så der skal jo nok støre til. jeg har monteret 252ml på min fra racetronix.com men det er så med et noget større trim. du kan få fat i dysser fra audi/Vw 1,8T de mindste er på 230ml.. (der er forskellige størrelser) de passer næsten. du skal dog korte lidt af din dyssebro der hover man spænder dem ned mod toppen. (kan ikke lige huske.men ca 8mm) da de er en del kortere. men ohm passer på std ecu. drej lidt af dit svinghjul. std vejer 13-13,5kg (igen kan ikke lige huske præcis) du kan tage 3-4mm fra yderkanten +ringen på bagsiden og så rette af koblingsfladen. resten giver ikke så meget. så er det bare at få den programeret, min kammis bil har jeg detsværre ingen tal på pga han solgte bilen kort efter.. og den nye ejer har stadig ikke gjort det pga ventetiden ved de danske tunere.. grunden til jeg køre med 252ml dysser ( eller kommer til det) er pga jeg har bygget spjældhuse til min.. alt er klar til opstart.. mangler bare at få et omdr signal til ecu. men der skulle være noget på vej i posten til mit MS +twin coils. og er forresten igang med at lege med et RS2K (mk5-7) svinghjul pga den køre med 240mm kobling som en std cosworth.. og vejer 10kg.. men mere om det når jeg er igang. der skal bygges lidt om. Edited December 2, 2007 by møffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
exin89 Posted December 2, 2007 Author Share Posted December 2, 2007 Takk for tilbakemeldinger. Bilen som den står i dag er lettere porta, pynta en del på innsug og utblås i toppen. Det er gjort med hensyn på bedre aerodynamikk i portene. Toppen er som sagt høvla 0.35mm. Har en høyeffektscoil på den. Merka mere ytelse ved bare bytte av coil. Denne stod i sin tid på en Chevy 350 smallblock, men ble byttet i en annen før salg elns.Skal pynte litt på spjeldhus og innsug for å få litt større og aerodynamiske åpninger. Tror ikke dette vil gjøre så mye iogmed at det er ganske så stygge svinger inne i selve innsuget, Men det kan ihvertfall føre til at det lettere kommer luft inn i innsuget, og ut i ventilene. Har i dag satt motor og forstilling inn i bilen igjen. Hva er egentlig enkleste måten og ta motor ut av en 4x4 sierra? Når vi gjorde det syntes vi det så lettest ut å ta den ned sammen med forstilliga, Og i tillegg så skulle vi gjøre noe på venstre side der, så hadde nesten mått tatt ut en del av den uansett. Jeg har enda ikke satt innsug på motoren, dette fordi jeg må vaske det, og at jeg skal pynte på det. Så det å lette svinghjulet er ikke noe jeg kommer til å gjøre, iogmed at jeg ikke gidder å ta motor ut igjen på en stund. Det viktigste nå er egentlig å ha bilen ferdig å fort som mulig, så jeg får regga den før nyttår, og at den går til jeg får lappen, som forhåpentlighvis ikke er så veldig lenge til. Regner med ca ved jul eller rett over nyttår. 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now