Jump to content

innsug fra Zetec på cvh?


2.3 GL

Recommended Posts

passer innsug fra zetec over på cvh. har en komplett delebil med gåen motor som jeg kan plukke det jeg vil av. og i den anledning lurer jeg på om dette går. og om det har noe positiv effekt på hester og dreimoment. og hva som evt. må byttes av ledningsnett for å få det til å funke.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg vet det så tviler jeg på det. CVH=8V ZETEC=16V...

En helt annen topp hvor innsugshullene anntakeligvis er avlange istedenfor runde som på cvh'en. Men passer ikke hele toppen over da? Eller var det sånn at den var sprekt om jeg ikke husker feil? Hvor er den motoren jeg tok ut den gangen jeg skiftet motor i den delebilen du snakker om da? Kastet den?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg vet det så tviler jeg på det. CVH=8V ZETEC=16V...

En helt annen topp hvor innsugshullene anntakeligvis er avlange istedenfor runde som på cvh'en. Men passer ikke hele toppen over da? Eller var det sånn at den var sprekt om jeg ikke husker feil? Hvor er den motoren jeg tok ut den gangen jeg skiftet motor i den delebilen du snakker om da? Kastet den?

 

 

jeg tviler jeg å men har fått lov å ta det jeg vil ha så da må man jo lure. trur hele toppen passer over men den er nok ganske rasert.

trur du innsugshullene er runde? det er jo en injection motor da. tenkte det var som på IS eller noe jeg.

den motoren du tok ut er nok kasta for lenge siden.

håper at det er mer deler som passer over på bilen min. skal høgge dritten uansett.

trur du at det kan være tomgangsregulatoren sin feil at den har høy co?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

trur du at det kan være tomgangsregulatoren sin feil at den har høy co?

 

Den regulerer kun tomgang og har ikke noe med C/O å gjøre. Men at den kan medvirke til rufsete tomgang kan jo tenkes, men tror ikke det er den som gjør det. Det ville vert for enkelt. Bil er ALDRI enkelt! Ville sjekket tempratursensoren jeg.. Hvis den ikke virker så tror ECU at motoren er kald hele tiden å kjører på med bensin. Da blir også C/O'en tilsvarende høy.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Den regulerer kun tomgang og har ikke noe med C/O å gjøre. Men at den kan medvirke til rufsete tomgang kan jo tenkes, men tror ikke det er den som gjør det. Det ville vert for enkelt. Bil er ALDRI enkelt! Ville sjekket tempratursensoren jeg.. Hvis den ikke virker så tror ECU at motoren er kald hele tiden å kjører på med bensin. Da blir også C/O'en tilsvarende høy.

 

tenkte på den jeg å. skal ut å kikke nå. håper det er lik temp.sensor som på alle andre ford motorer for da har vi vel en eller to kanskje..... hehe.

tempsensoren er litt rar på den går bare litt opp ved vanlig kjøring står på det kalde feltet liksom. men hvis bilen står lenge på tomgang går den opp på normal.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det er to temp sensorer.. Den ene er en liten en med en enkelt ledning på. Den går til instrumentet inne i bilen. Den andre er en del større og med ei kontakt med to stikkere i. Det er som regel brun eller grønn kontakt på den, og du finner den der øvre radiatorslange går inn i motoren. Den går til hjernen!

Tempraturproblemet du beskriver er typisk for gåen termostat. Men ikke for tomgangen og C/O

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det er to temp sensorer.. Den ene er en liten en med en enkelt ledning på. Den går til instrumentet inne i bilen. Den andre er en del større og med ei kontakt med to stikkere i. Det er som regel brun eller grønn kontakt på den, og du finner den der øvre radiatorslange går inn i motoren. Den går til hjernen!

Tempraturproblemet du beskriver er typisk for gåen termostat. Men ikke for tomgangen og C/O

 

 

ok. har finni begge men har ikke tatt opp noen av dem. hadde litt dårlig tid i dag. må prøve å få gjort noe i morra.

tempen er fin den men måleren er litt rar. holder jevn fin temp i varmeapparatet men nåla er ikke som den skal.

har merka at motoren holder igjen litt på enkelte områder av gasspedal bevegelsen. sånn helst midt i mellom litt gass og mye gass.

går ofte bedre med litt mindre gass og da går den helt reint. veit ikke hva det er jeg men det er sikkert noe spennende.

bytter vel til zetec når vi får eget verksted. lyst til å hjelpe meg med ledningsnett silkesvarten?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

TPS?? Gasspjeldpotensiometer? (føler) Det går ann å måle den med et voltmeter. Ledningsnett kan fikses.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

TPS?? Gasspjeldpotensiometer? (føler) Det går ann å måle den med et voltmeter. Ledningsnett kan fikses.

 

hvordan måle den da? hva slags innstilling må voltmeteret ha. hvilket resultat skal jeg få.

du veit jo hvor mye jeg har drivi med injection motorer. foretrekker gasser jeg.

 

tenkt jeg skulle kjøpe en dele bil av ca samme årsmodell med 1.8 liters motor. også flytte over alt fra den.

det kan jo ikke være så vanskelig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Og det vinner du hvor mange hester på??! Ti eller noe sånt? Hadde jeg ikke giddi! RS-Turbo er jo rimelig lik den motoren og innsuget du har i din. Bolt on!

Ang måle TPS sensoren er jeg faktisk ikke sikker på men mener den skal gi 0-5Volt alt etter posisjon den står i. 0V er tomgang og 5V er full gass. Det som skjer er du får hull i grafen om du skjønner. Hvis du på f.eks 2/3 gass mister signalet så ville jo bilen fuske en del akkurat der. Stor svakhet på 2,9V6 allefall. Sikkert samme dritsensoren på bilen din også.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Og det vinner du hvor mange hester på??! Ti eller noe sånt? Hadde jeg ikke giddi! RS-Turbo er jo rimelig lik den motoren og innsuget du har i din. Bolt on!

Ang måle TPS sensoren er jeg faktisk ikke sikker på men mener den skal gi 0-5Volt alt etter posisjon den står i. 0V er tomgang og 5V er full gass. Det som skjer er du får hull i grafen om du skjønner. Hvis du på f.eks 2/3 gass mister signalet så ville jo bilen fuske en del akkurat der. Stor svakhet på 2,9V6 allefall. Sikkert samme dritsensoren på bilen din også.

det vinner jeg nøyaktig null hester på men det er en motor som det er mye bedre deletilgang til. er ikke så veldig gla i CVH motorer. det er vel bare turboen og kompresjon som i hovedsak er forskjellen. men når jeg måler den så skal jeg måle med en stikker på pluss på sensoren og jord eller har jeg misforstått helt? er nok samme sensor med tanke på at de har et ganske likt injection system uten LMM og sånn. åssen funker det egentlig? er det MAP sensor eller er det bare på turbo biler? vi er litt harry egentlig som bor et halvt steinkast fra hverandre og sitter å diskuterer dette på internett isteden for å faktisk snakke med hverandre.... hehe :lol:

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det er det man har internett til. Det siste som var inn var å sitte å ringe hverandre. Før det sendte dem brev. Og før det igjen...!, da gikk dem og snakket med hverandre.. Til og med så gikk dem på bena! Så det er ingen selvfølge at folk som bor nerme hverandre skal snakke under fire øyne lengre skjønner du..

Er faktisk ikke sikker på hvordan den sensoren skal måles, men sleng ut en tråd i teknisk så får du sikkert et godt svar.

 

Mapsensor på sugemotorer også. Mapsensoren måler trykket eller vacumet om du vil i innsuget. Hjernen regner ut i fra signalet som kommer fra map sensoren og turtallet på motoren hvor mye luft som går inn i motoren og tilpasser bensinmengden etter det. Ganske nøyaktig system egentlig. Det kommer inn signaler fra andre sensorer også men det er mere for finberegning. Luft temp, vanntemp lambda, noen biler har luftfuktighet sensor også...

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det er det man har internett til. Det siste som var inn var å sitte å ringe hverandre. Før det sendte dem brev. Og før det igjen...!, da gikk dem og snakket med hverandre.. Til og med så gikk dem på bena! Så det er ingen selvfølge at folk som bor nerme hverandre skal snakke under fire øyne lengre skjønner du..

Er faktisk ikke sikker på hvordan den sensoren skal måles, men sleng ut en tråd i teknisk så får du sikkert et godt svar.

 

Mapsensor på sugemotorer også. Mapsensoren måler trykket eller vacumet om du vil i innsuget. Hjernen regner ut i fra signalet som kommer fra map sensoren og turtallet på motoren hvor mye luft som går inn i motoren og tilpasser bensinmengden etter det. Ganske nøyaktig system egentlig. Det kommer inn signaler fra andre sensorer også men det er mere for finberegning. Luft temp, vanntemp lambda, noen biler har luftfuktighet sensor også...

 

 

jeg skjønner... vi er rett å slett blitt late alle sammen.

 

skal slenge ut en tråd jeg å se hva som skjer.

 

var det jeg trudde. mapsensor er vel da kanskje litt bedre en LMM. litt mer nøyaktig og trimvennlig kanskje? sjøl om en luftmengdemåler må være lettere å lure med tanke på turbo å sånt. den måler vel bare mengde og tempratur?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er bedre med tanke på trimming.. Den måler vacumet i innsuget. Jo mere gasspjeldet åpnes jo mindre vacum blir det i innsuget. Ved null vacum klarer ikke motoren å suge inn mer. Setter du inn en grommere kam og porter litt så suger motoren inn mere luft og med det så øker vacumet bittelitt i innsuget ved samme mengde gasspådrag. Mapsensoren tror da du har litt mindre pådrag og struper litt ned på bensin, mens motoren trenger mere bensin på grunn av den økte luftmengden som kommer inn i motoren etter trimmingen. Hvis du kjører bilen i dynobenk og får brent en ny chip som tar høyde for modifikasjonene så blir det bra! Det er det man gjør med et datasprut. Da kan man kalibrere motorstyringen etter hvert enkelt inngrep. Med turbotrimming så blir det problemer da mapsensoren på en sugemotor ikke er beregnet på overtrykk og kutter alt signal til hjernen ved 0,2-0,4bar i overtrykk alt etter bilmerke. Ford 2,9V6 kutter ved 0,4... Corolla GT TwinCam klarer 0,3bar.. Her blir vel datasprut eneste løsning hvis trykket skal høyere.

 

Har du lagt merke til at du har blitt oppgradert til moped i dag 2.3 GL? Gratulerer!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er bedre med tanke på trimming.. Den måler vacumet i innsuget. Jo mere gasspjeldet åpnes jo mindre vacum blir det i innsuget. Ved null vacum klarer ikke motoren å suge inn mer. Setter du inn en grommere kam og porter litt så suger motoren inn mere luft og med det så øker vacumet bittelitt i innsuget ved samme mengde gasspådrag. Mapsensoren tror da du har litt mindre pådrag og struper litt ned på bensin, mens motoren trenger mere bensin på grunn av den økte luftmengden som kommer inn i motoren etter trimmingen. Hvis du kjører bilen i dynobenk og får brent en ny chip som tar høyde for modifikasjonene så blir det bra! Det er det man gjør med et datasprut. Da kan man kalibrere motorstyringen etter hvert enkelt inngrep. Med turbotrimming så blir det problemer da mapsensoren på en sugemotor ikke er beregnet på overtrykk og kutter alt signal til hjernen ved 0,2-0,4bar i overtrykk alt etter bilmerke. Ford 2,9V6 kutter ved 0,4... Corolla GT TwinCam klarer 0,3bar.. Her blir vel datasprut eneste løsning hvis trykket skal høyere.

 

Har du lagt merke til at du har blitt oppgradert til moped i dag 2.3 GL? Gratulerer!

 

skjønner. det er jo skumle greier det da. lite sunt å få for lite bensin. da er luftmengdemåler bedre da. den måler mengden inn isteden for vacumet ikke sant?

 

har ikke lagt merke til at jeg har blitt moped men får nesten gratulere meg sjøl med det da.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...