Jump to content

Problemer med 2,0l doch...


Boosti

Recommended Posts

En kamerat har en 90`mod sierrra med 2,0l doch motor. Problemet med motoren er at den enten går og jager på turtall (ca 800-1000 o/min) eller går alt for høyt på turtall (over 2000 o/min). Vi sjekka feilkoder på bilen i går, og fikk feil på gasspejeld føler første gangen. Og andre gangen vi prøvde dette fikk vi feil på okatan justerings plugg (tror jeg det het).

Er det gasspjeld føleren som lager problemet, eller er der oktan justeringa? Og hva er og hvor sitter den okatan justerings pluggen?

 

Bil eieren mener også at bilen noen ganger drar dårligere, av og til detter den også veldig sakte ned på turtall. Men disse feilen kommer og går....

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

En kamerat har en 90`mod sierrra med 2,0l doch motor. Problemet med motoren er at den enten går og jager på turtall (ca 800-1000 o/min) eller går alt for høyt på turtall (over 2000 o/min). Vi sjekka feilkoder på bilen i går, og fikk feil på gasspejeld føler første gangen. Og andre gangen vi prøvde dette fikk vi feil på okatan justerings plugg (tror jeg det het).

Er det gasspjeld føleren som lager problemet, eller er der oktan justeringa? Og hva er og hvor sitter den okatan justerings pluggen?

 

Bil eieren mener også at bilen noen ganger drar dårligere, av og til detter den også veldig sakte ned på turtall. Men disse feilen kommer og går....

 

Falskluft en plass kansje?

Link to comment
Share on other sites

Kan være tett der med lufteskruen ved siden av spjeldet. eller som tidligere nevnt at den suger falskluft.

 

halo...tror jeg har samme problemet :ph34r: men ruser seg opp og kutter ved ca 3000o/min.....ingen som har svar?

Var ute for en doch som det skjedde med, da hadde tomgangsregulatoren skylden. men får du høyere turtall enn 3000 når du kjører?

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har en 90`mod sierrra med 2,0l doch motor. Problemet med motoren er at den enten går og jager på turtall (ca 800-1000 o/min) eller går alt for høyt på turtall (over 2000 o/min). Vi sjekka feilkoder på bilen i går, og fikk feil på gasspejeld føler første gangen. Og andre gangen vi prøvde dette fikk vi feil på okatan justerings plugg (tror jeg det het).

Er det gasspjeld føleren som lager problemet, eller er der oktan justeringa? Og hva er og hvor sitter den okatan justerings pluggen?

 

Bil eieren mener også at bilen noen ganger drar dårligere, av og til detter den også veldig sakte ned på turtall. Men disse feilen kommer og går....

Har dere sjekka at den blind pluggen sitter på på undersia ta gasspjeldet enda? Skal sitte en "gummi propp" på en rørstuss som stikker ut der.

Hadde detti ta på en kompis sin og den hadde da noe av de samme symptomene.

Link to comment
Share on other sites

Har dere sjekka at den blind pluggen sitter på på undersia ta gasspjeldet enda? Skal sitte en "gummi propp" på en rørstuss som stikker ut der.

Hadde detti ta på en kompis sin og den hadde da noe av de samme symptomene.

 

Skal ta og sjekke etter det....

 

Nå går foresten bilen veldig ujevnt....den jager fra 800 o/min og til den nesten stopper. Det er plagsomt for eieren da den stopper i alle lyskryss...

Link to comment
Share on other sites

Skal ta og sjekke etter det....

 

Nå går foresten bilen veldig ujevnt....den jager fra 800 o/min og til den nesten stopper. Det er plagsomt for eieren da den stopper i alle lyskryss...

 

akurat samme er det med min bil. vet ikke hva det er, men vet at bensinpumpa mi er dåli..

hiver meg med, får kan ikke tro det er bare bensinpumpa som gjør det. <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest ohc2turbo

hvis motoren jager kan det tyde på falskluft. Sjekk slangestuss nede ved røret til veivhusventilasjonen eller sprekk/eksoslekk ved manifold.. Muligens også dårlig tomgangsreulator.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å napp av kontakten på MAP-sensoren, kan være den som tuller.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Prøv å napp av kontakten på MAP-sensoren, kan være den som tuller.

 

uten map sensoren så stopper jo motoren.. (min gjør det ivertfall ;))

map sensoren er jo den som føler på hvor mye bensin og gnist motoren skal ha..

map sensor forklaring:

page56sf5.th.jpg

 

prøv helle å koble fra tomgangregulatoren din..tomgangen kommer nok til å dette ned når du kobler den fra så bare hold spjelle litt oppe når du tester.. hvis tomgangen fortsatt går opp og ned er det noe falskluft et sted, men hvis den er stabil så er det den som er ødelagt..

her er tomgangsregulatoren (idle speed control valve)

page53ro3.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min bil har defekt MAP-sensor. Når jeg tok av kontakten og starta motoren gikk den nesten helt fint igjen. Nå kjører jeg uten MAP, nesten uten feilsymptomer. Motorstyringa beregner ganske bra ut fra TP og lambda.

 

Du trenger ikke forklare meg hva en MAP er, jeg er bilmekaniker/tekniker :P

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...