Guest Fjeldstad Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 var ute å kjørte en dag, så starta det å tikke litt i motoren, men tenkte ikke stort over det, sierra skal jo tikke litt:p og etter noen minutter så slutta tikkinga og det blei ganske grom lyd:p den stoppet ganske for (motoren) så jeg tauet den hjem, åpnet topplokket og fant ut at vippearmen hadde falt av, der den hadde falt av hadde den også spist litt av selve kammen, men jeg trur ikke dette skal ha noe å si.. satte alt på plass igjen, og bare la topplokket over og prøvde å starte, men den bare dro alt rundt, men ikke noe start.. noen som har noe peiling?
MrFord Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 prøv med ny vippe arm, oxo sjekker du slittasje på kammen “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson
Slåstad RS Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Sierra skal IKKE tikke! Da er den blitt dårlig vedlikeholdt eller gått veldig langt. Slitt kam = dårlig olje / lange skifteintervaller.Kjørte min IS 160" km , og trengte bare å justere ventillene en gang.Motoren har nå rundet 300"km og kammen er like fin.Kjørte på syntetisk høykvalitetsolje i alle år , og byttet olje og filter hver 10" km.Bruk riktig olje, så er disse motorene nesten uslitelige. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
to far gone Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 (edited) Sierra skal IKKE tikke! Da er den blitt dårlig vedlikeholdt eller gått veldig langt. Slitt kam = dårlig olje / lange skifteintervaller.Kjørte min IS 160" km , og trengte bare å justere ventillene en gang.Motoren har nå rundet 300"km og kammen er like fin.Kjørte på syntetisk høykvalitetsolje i alle år , og byttet olje og filter hver 10" km.Bruk riktig olje, så er disse motorene nesten uslitelige. enig med deg ,hadde selv en sierra is som rundet 400000 på org kam eneste som var gjort med motor var en vannpumpe og reg reim på de vanlige intervallene .den hadde gått på syntetisk olje med skift hver 10000 ,ventiltetninger var heller ikke skifta ,brukte litt olje på slutten men var minimalt .her var det bil som måtte gi tapt pga rust .motor ble montert i en annen sierra is Edited January 4, 2008 by to far gone HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
Guest rally_jento Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Stoppet motoren når den ene vippearmen datt av?? Det har skjedd med min sierra også, men den stoppet ikke, kjørte faktisk to heat når den var sånn, hehe. Kjørte bare på tre sylindere da, trengte ganske mye turtal for å få den til å gi noe effekt, hehe. Fikk nå fikset det også;-) Når min sierra tikker pleier vi å sjekke ventilene å justere litt på de, da slutter den å tikke. Skifter olje etter hvert løp så mye vedlikeholde på min sierra:-) hehe.
Guest Fjeldstad Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 kjører bra olje, men mistenger at olje røret på toppen var tett på midten av kammen, for jeg byttet ventil, så tok det noen dager før den blei slitt ut igjen.. Nå har jeg byttet kam, ventiltetninger, vippearmer og planet toppen, trur den var litt skeiv ja annet spm, må jeg ut med radiatoren når jeg skal ha av nedre reimhjulet (bytte regreim) Mvh Kim Hafsengen Fjeldstad
D.Toft Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 er det letteste. og kjøp en 3armet avdrager har en lei tendens til å sitte fast
Recommended Posts