Jump to content

Recommended Posts

Posted

Greier ikke å bestemme meg hvilen turbo jeg skal se etter til disse formålene :wacko:

 

Hvilken A/r på kompressorhus og eksoshus ?

 

2 stk T25 fra saab 900/9000 til twinturbo?

 

Cossi T3 blir vel for liten for singelturbo , da den vil gi stort eksostrykk?

 

Vil ha en momentsterk V6 med rundt 250-270hk.

Posted

Dette har blitt omtalt flere ganger før her i dette underforumet samt på teknisk. Søk og du vil finne!

Uansett så tror jeg T25'en du beskriver blir for stor til twin og T3 for liten til singel.

 

Mulig T3'en fra sierra cosworth 4x4 kan gjøre nytten. Den er ganske god.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted

Dette er en samtale jeg har hatt på PM her inne med et annet klubbmedlem. Jeg har redigert en del i teksten for å prøve å skjule vedkommende sin identitet da jeg ikke har innhentet tillatelse til å publisere dette.

 

(MEG)

Hei du. Ser du farer rundt her med mye kunnskaper og en del teorier om ting og tang. Spes turboer. Kan du svare meg kjapt.. Hvilke turbo burde jeg vurdere til min Xr4x4 2.8 mfi? Det er èn T3 A/R48 fra en 1985mod SAAB 9000Turbo(175hk) på den nå. Den uler som en ulv som har det vondt om dagen så det er vel snart på tide med en ny. Motoren er helt orginal med unntak da av turbo,intercooler og et par ekstra dyser med trykkbryter. 2,5"eksos.

Jeg er overhodet ikke fornøyd med responsen i den turboen som er der nå. Den lader forholdsvis treigt hvis jeg er under 3500rpm. Maks ladetrykk på 0,6bar oppnås på ca 2400rpm etter ca 6-8sek med full gass på 5.gir med bremsen inne.

Jeg er glad i moment over et bredt register, men nå har jeg maks moment på 2860rpm og deretter daler det fort. Over 4500rpm er det dødt.

Effekten er også skuffende lav.Ca 180-190hk. Har prøvd å øke trykket til 0,9bar uten at det hjelper merkbart.

Bilen er gammel og sliten og økonomien er forbeholdt hus, familie og andre biler så en brukt turbo er best! Noen annbefalinger du kan vri ut av hodet ditt? Bolt on er jo sef best.

 

Mvh Per Olav Slåttland

 

(Person B)

Hei.

Jeg mener at den turboen du bruker nå er hele 90% feil til din motor, så da er det naturlig at resultatet er skuffende dårlig.

En billig og lett tilgjengelig turbo som vil gi deg mye bedre resultat er Sierra Cosworthens T3 turbo, helst 4x4 turboen fordi denne har større kompressordel. Turbinhuset MÅ byttes til ett større da A/R 0.48 er ALT for lite til en såpass stor motor som den du har. Det rette valget her er A/R 0.63 turbinhuset som står T34 Escort Cosworthen. Ett annet A/R 0.63 turbinhus f.eks fra Volvo 240 R-sport- kan også brukes, men det som står på T34 turboen er det klart beste i mine øyne. Jeg har selv kjørt med en slik turbo og jeg synes at den fungerte meget godt.

 

En annen mulighet er E46 turbo med A/R 0.63 hus, men den vil lade betydelig tregere enn Cosworth kombinasjonen.

 

 

 

(MEG)

Takker! Jeg trodde sierra cosw 4x4 turboen hadde A/R 0,63 orginalt jeg. Står det 0,48 hus på den og?

Hvordan ville en hel T34 fungere da?

 

(Person B)

Bare hyggelig.

Nei, Sierra Cosworth har A/R 0.48 den ser du.

En T34 har samme turbinhjul som T3, men den større kompressoren roterer med ca. 30 000 o/min lavere turtall for enhver driftstilstand noe som naturlig nok reduserer eksosflødet ut av turbinen og øker eksostrykket.

En 6 syl.motor med:

1. 2V topper.

2. Original sugekam.

3. Singel turbo,

trenger så lavt eksostrykk som man kan klare for å gi gode resultater og derfor mener jeg at nevnte Cosworth kombinasjon vil fungere greit.

 

Turboen som står på Fords amerikanske 2,3 L turbo motor, den som bl.a. står i Mustang kan også brukes. Den har Cosworth 2wd trim 60 kompressor, men med A/R 0.60 kompressorhus i stedet for det vanlig A/R 0.42. Dette øker normalt sett maks luftmengde på bekosting av maks ladetrykk og er ingen ulempe på en 2,8 L V6 motor.

 

Turbinhuset er A/R 0.63, men selv om det dessverre ikke er i Cosworth utgave så kan det iallefall vurderes å kjøpe en slik turbo midlertidig om du ser en til en rimelig tils. Det blir uansett mye bedre enn det du har i dag.

 

 

(MEG)

Akkirat... Så en sierra cosw 4x4 turbo med et A/R 0,63 eksoshus fra en T35 escort cosw hadde vert det beste sier du.

nr to blir denne mercury/mustang turboen.

Hva mener du med at turbinhuset på den ikke er i cosworth utgave? Er det noe spesielt med T3 turbinhusene som er på cosworth da?

 

Jeg har en del problemer med tenningsbank.. Skal jeg bli sånn noenlunde kvitt det og ha litt trykk samtidig så må tenninga så langt opp at det begynner å gå skikkelig dårlig rett og slett.

Har hatt mistenke om høyt eksostrykk pga for liten turbo som årsak. Kan det stemme?

 

Til slutt… Jeg har en sierra til med noe bedre potensiale.. Dette dreier seg om en Xr4x4 2,8 med twinturbo. Turboene her er også i minste laget for høy effekt på topp. Jeg lurer på om du er i stand til og beregne turboer til denne også. Dette kan gjerne vere nytt men det er ikke et must. Det sitter i dag to IHI RHB5 på den. Motorspec i grove trekk: Smidde stempler/råder/veiv, underspyling, Burton steg3 lavcomptopper med store ventiler, Burton fastroad kam for EFI, O-ringet blokk,(kobberringer) pluss en hel haug ana stasj også men det er hver for seg småe ting. Electromotive TecII datasprut med fordelerløs tenning. Dysene her er på 390cc og det lurer jeg på om kan bli i minste laget. Hva mener du? 8,0:1 i kompresjon.

Jeg ser gjerne at den drar 500hk på rulla og beholder nåverende dreiemoment på 712nm. Hvis da blokka ikke vrir seg som en banan igjen..

 

(Person B)

Hei.

Ja, i forhold til resultat pr. krone så det en god turbokombinasjon i mine øyne.

 

Ja, Cosworth og Maserati har samme type turbinhus som har bedre plassering av Wg klaffen og tilkopling for

3" downpipe. Dette er mye bedre enn de vanlige T3 turbinhusene som har ett baklokk som ikke er flødevennlig og som her en mye mindre utgang til down pipen. Dette gir høyere eksostrykk.

 

Jeg mener at noe av forklaringen på Cosworthens enorme suksess som steg 1-3 trimobjekt er det spesielle turbinhuset og de milde 240 grader kammene. Setter man på ett vanlig turbinhus og vanlig 270 + grader kammer da er jeg rimelig sikker på at resultatet hadde blitt mye dårligere.

 

Ja det tror jeg på. Kan ikke love deg at du blir kvitt problemet, men med ca 20-25 grader tenning, NGK B7ES plugger, en god intercooler og tilstrekkelig med bensin så er det iallefall godt håp.

 

Det du MÅ sjekke er bensintrykket ditt. Putt dysene oppi hver sin slange og sett ett manometer i tilførselslangen til sprutet. Løft sjeldet i sprutet helt opp og åpne også tilleggsdysene. Bensintrykket skal ikke synke til under 5,0 BAR på K-jetronic. Kontroller at alle dysene gir like stor mengde også slik at ikke én sylinder går magrere enn de andre og tenningsbanker av den grunn.

 

Dine tanker og eksostrykk og tenningsbank er korrekte.

 

IHI RHB 5 turboen er oppgitt til rundt 200 hk og er nok i minste laget ja. (Er det gamlemotoren til xxxxxxx(redigert bort?)

Om det var jeg som skulle bygget en slik motor til meg selv så hadde jeg valgt 2. stk SRX 300 turboer.

Fast Road sugetrimkam er ikke det optimale kam valget dersom du ikke har lavt eksostykk. Det er derfor viktig at du velger turboer som har akkurat dette. SRX 300 er ett godt eksempel på hva du bør se etter.

 

390 ccm dysene dine kan være noe liten. En vanlig tommelfingerregel er at du kan mate like mange hk som dysene har ccm på en 6. syl. motor, og så kan du kompensere litt med høyere bensintrykk og lengre åpningstider.

 

Dersom det er grønnysene (som brukes på Cosworth) du har så kan det likevel gå greit.

 

Med så mye dreiemoment får du vel problemer på en eller annen måte uansett. Prøv å få en flat og bred dreimomentkurve i stedet. Bilen blir da mer lettkjørt, går minst like bra, men bryter sjeldnere sammen. Ett godt valg.

 

 

 

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted (edited)

 

 

 

 

 

 

(Meg)

Hvor mye tilsvarer 20-25 grader tenning i grunnstilling?

 

Twinturbo motoren, eller hele bilen egentlig er bygget av Kåre Jan Johansen (Johansen Technomek) i sandefjord for en del år siden og tiltenkt bruk som reklamebil for seg selv. Han bygde motorer før i tiden, men har nå konvertert helt til å bygge opp helikoptere. Han solgte den i år2000 til en mr xxxxxx (redigert bort) og der har den stått urørt siden 2001 med vridd motorblokk. Nå har den stått så og si urørt i min garasje i et års tid. Henter posten med den av og til men den blåser av seg vannet i løpet av noen minutter. Motor og bil har gått ca 6000km siden etter at bygget var ferdig på siste halvdel av nittitallet.

Dysene mine er av merket BOSCH og det er noe grønt på dem. Om det er tradisjonelle cosworth grønndyser aner jeg ikke. Electromotive sprutet og dysene ligger fortsatt i esken sin og er aldri vert brukt. Det skal erstatte det gamle Link LemV3 datasprutet som sitter på bilen i dag. Linksprutet mappes med en hånholdt "fjærnkontroll" og ikke med PC. Synes det blir for tungvindt og vanskelig. Det må bygges om skal man i det heletatt få koblet til noe form for datamaskin.

 

(Person B)

Det vet jeg ikke. Det du trenger er noe som forsinker tenningstidspunktet nå du får ladetrykk. Jeg vet at noen bare vrir fordeleren til tenningen er 5 grader lavere enn originalt, så det er jo en mulighet. En annen er å montere vakumklokke fra en gammel Volvo, Audi e.l.

 

Ok. Jeg kjente en xxxxxx (redigert) som hadde en slik motor med 2 stk. IHI RHB 5 turboer og Elektromotive Tec 2 sprut skjønner du, så derfor stusset jeg litt.

Se på siden av dysene, der står delenummeret med små tall. Dersom de siste siffrene er 803 da er det "Cosworth" dyser.

 

Du kan jo bruke Linken til å styre tenningen på billigmotoren din da, hvis ikke har jeg en kammerat som muligens kan være interessert i denne. Han avskyr datamaskiner og vil ha ett sprut som ikke trenger PC.

 

(Meg)

Ok. spec og tall på denne xxxxxx motoren da? Er langt mellom gromme V6'ere her i landet for tiden. For gammelt og umoderne vel.

Har tenkt å selge det sprutet sammen med en helt nybygget 2,8 motor fra Br-Racing jeg har.

Ellers så har jeg satt opp tenningen til 8grader. 12 er orginalt.

 

(Person B)

2.8 motor.

2.6 veiv (herdet).

2.9 råder.

Smidde Mahle stempler.

Alt balansert.

 

Portede topper med store ventiler.

Kent 21 kam.

Alu kamdrev.

Turboer og Innsprut som nevnt tidligere.

 

Ford V6 er en undervurdert motor. Hadde folk konsentrert seg om Sierra og Scorpio 2,9 istden for dette IST sølet så hadde det blitt fart i Ford leiren og ikke bare i Cosworth leiren. Man har jo 240 mm clutch, MT 75 kasse og 7,5" digg originalt. Helt konge. Man må bare sortere ut motoren.

En fin plan.

Ok, ikke rart at det banker da. Mest sannsynlig kjører du da med 30 grader tenning på maks effekt og dette er alt for mye.

 

(Meg)

Stiller jeg den enda lengre opp så går det så dårlig uten ladetrykk at jeg nesten må ut å dytte for å få opp turtallet så mye at turboen begynner å virke. Har kiket litt på en tenningsforskyver og. Turboen jeg har nå heter TB0343 foressten. Fant noen 4x4 turboer i stad men noe 0,63 eksoshus fra en escort cosworth T35 det er det verre med. Vet du hvor jeg kan finne noe sånt? Eller hvor mye det koster nytt?

 

 

(Person B)

Ja, det er det som blir problemet med å vri fordeleren. Med tenningssenking kan du kjøre 15 grader i bunn og 25 grader på fullt ladetrykk, perfekt.

Det er her tålmodighet, list og lempe kommer inn i bildet. Ved hjelp av tid, kjøp og salg har jeg klart å skaffe meg 2 slike Cosworthturboer med A/R 0.63 turbinhus til mitt V8 prosjekt, så da klarer nok du det samme med nok tålmodighet, men det er nok raskere og ikke nødvendigvis dyrere å kjøpe seg f.eks en E46.

Hør med KRB og Jenspeed hva de har liggende av div turboer og deler.

 

(Meg)

Mye mas dette her blir etterhvert. Jeg har greie på litt av hvert men akkurat turbokombinasjoner og beregninger har jeg ikke hatt så mye greie på. Etter å lest div tråder her inne som du har deltatt i så må jeg si at jeg har fått en del interesse og forståelse for emnet. Takk til sånne som deg!

1: Denne E46 da, hva er A/R og div andre spec på den i forhold til en 4x4turbo? Evt 4x4 med 0,63 hus

2: Hvordan ville en std 4x4 turbo fungert på min bil i forhold til den som er der nå?

3: Passer alle Garret 0,63 hus på cosw 4x4 turboen?

4: Hvis det skulle dukke opp et vrak, kan jeg bruke lagerdelen med begge hjulene fra TB0343 turboen eller må kompressorhjulet byttes. (avbalansering...) Den uler en del så det er vel uaktuelt egentlig. Hva kommer det av? kompressorhuset lekker en del mellom selve huset og "plata" bak kompressorhjulet på den forresten..

5: Hva er betegnelsen på cosw 4x4 turboen? T3?????

6: Finnes det et bra nettsted som det går an å lese seg til en del grunnleggende kunnskap om de mest vanlige turboer? Sånn at jeg slipper å spørre a grave så fælt hos andre folk liksom..

 

 

(Person B)

Det går bra.

Kjekt å høre.

1. E46 har mye større kompressorhjul og turbinhjul. Det er rett og slett en større turbo.

2. Hovedproblemet er at A/R 0.48 er alt for lite turbinhus til en så stor motor.

3. Ja, alle standard T3 turbinhus gjør det.

4. Du må bruke kompressorhjulet og kompressorhuset fra Cosworth turboen. Uling kan komme av flere grunner, én av den er dårlig avballansering. Lekkasje er en katastofe som må unngås for enhver pris.

5. Så vidt jeg vet er det en spesiell turbo som kun leveres til 4x4 Cosworth, men lurer på om det er TB0384.

6. Jeg har kjøpt alle turbobøkene som selges hos Automobilia. Dette kan anbefales.

Skal du kjøpe én så er Maximum Boost av Corky Bell en bra begynnelse.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Guest Dagfinn
Posted

ihi rhb5 turboene kan fungere ved et twin oppsett...

srx 300 turboer vet jeg har blitt brukt på en supra twin turbo og dette skulle visst fungere veldig bra..

jeg har stor tro på et twin turbo oppsett og kommer til og forske litt med ihi turboer men og noen andre små turboer. ihi rhb6 er kansje en mulighet her og.

Posted (edited)

Har lyst til å handle disse srx300 turboene til min bil og. Synd de er så fryktelig dyre! Nesten ellve tusen for stykket jo. Blir fort et par og tjue tusen det......!!

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted
Har lyst til å handle disse SRX300 turboene til min bil og. Synd de er så fryktelig dyre! Nesten ellve tusen for stykket jo. Blir fort et par og tjue tusen det......!!

 

Den supraen som nevnes klarte visstnok 600 hk med kun 1,0 BAR ladetrykk og da gav de seg fordi at AFR var 14,7:1 pga tomme dyser. Den ble kjørt av Gullabo i bilsport og han var iallefall mektig imponert over motoren. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...