Jump to content

2.9efi som nekter å gå skikkelig


Skrotnissen

Recommended Posts

Alå. For ei stønn sia så bygde jeg om til 2.9i i bruksgranadaen min. Fikk det ihop og alt virka bra. Helt til jeg sku kjøre en tur.. Syns den var utrolig dau.. Men, var da redd for at den ikke gikk bedre. Dog forrige eier av motoren påstår den gikk som bare *****.

 

Så lærte meg å leve med det. Men syntes forbruket var litt væl. Målte lambdasonden, og den var def. Satt påen ny. Men akkurat samma.. Kjørte sånn ei stønn og nå har den begynt å fjuske å nekter å gå på mere enn 4 sylindere, såsant man ikke legger igjen hjernen helt og bånnruser den i et par minutter. Da går den på alle 6 væl 500meter, også er det samma greiene. Har nå bytta mapsensor, nevnte lambdasonde, plugger, kabler, rotor, fordelerlokk. Ingenting hjelper.

 

Noen som har vært borti lignende? Har også sjekka etter om kammen er rund, og det er den ikke. Fint løft på alle ventilene. Grei komp er det også. Bensintrykket ligger på 3.5bar, og det burde vel holde..

 

Hadde vært evig takknemlig om noen her hadde noen tips.. Da jeg begynner å bli skikkelig lei hele greiene. Var på randen til å legge ut bilen for salg!

 

Motoren er en 89 somsagt 2.9efi kommer i fra en sierra. Er vel BRD de motorene uten mengdemåler heter? er mekaniske løftere og mapsensor.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Guest Kim A Moe

Når en Lambda er gåen vil pluggene surne fort, slik var det iværtfall til meg.

men hvis du har skiftet vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Know. Men de er byttet etter dette. Og har nå igrunn ganske fin brunfarge på tuppen. Men er veldig sorte rundt. Ingen er merkverdig råe! Det som er så rart. Prøvd å nappe av pluggkabler for å finne ut vilken sylindere den ikke går på, og det virker som den går på alle på tomgang, selvom tomgangen er rar. Så synker den like mye i turtall samma vilken pluggledning eller dyse jeg drar ut. Såfort jeg belaster den så faller to av sylinderene bort.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

2,9'en jeg hadde ramla ut på turtall og feiltente. Det var da nesten brudd i en pluggledning oppe i fordelerlokket. Merket ikke noe til det ved vanlig kjøring eller på tomgang. Merka det først da jeg fikk en skikkelig karamell.

 

Ellers har jeg hørt at man bør prøve å få åpningen i pluggen pekende mot innsugsventilen. Samt at man bør bruke motorcraftplugger og justere åpningen riktig.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd 2grader, 5 grader, 7 grader og 12 grader.. Blir bare enda daffere jo lavere tenning en tar, det er jo vanlig.

 

Kablane står rett..

 

Starter på et knips..

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har noe av samme problemet med min 2,9 efi

 

har tendens til å nappe litt, og bruker mye bensin... alt for mye.

Det står Green kon luft filter på den. kan det være grunnen?

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

hadde samma problemet med min 2,9i på slutten, nå har jeg parkert den fordi jeg gikk så dritt lei.

 

etter å ha bytta, hjerne, pluggledninger, pulgger, map, lamda og diverse annet byttet jeg tenningsmodulen (den som sitter på fordelern). da ble bilen bra, og den gikk som den skulle ( går bra til å ikke ha mere en 145 hk!!).

men gleden varte ikke lenge, da den røyk på nytt første dagen. fant da brudd på diverse ledninger inn til tenningsmodulen. etter dette gadd jeg ikke gjøre noe mere, og bilen står parkert.

 

så mine spørsmål er

prøvd å bytta/måle tenningsmodul? og ell nett til den.

har du vært ute med fordeler? denne er ikke bare å kaste oppi, da du har merker rundt kanten på den der det er viktigt at du setter motor rett til forhold til rotor/fordelerlokk, rett blendeplate til forhold til halvgiver.

Link to comment
Share on other sites

Se her se! Nå er det jaggu givanes svar å greier! Har ikke sjekka opp den nei. Den og selve styrenheten var neste ut på lista. Og planene var også å se litt på ledningsnettet, da det allerede var modda når jeg kjøpte motoren. Nå fikk jeg litt lyst igjen her! Bruke helga til litt feilsøking igjen jeg nå da. :)

 

Har hatt ut fordeleren ja, men dette var i feilsøkingsprossessen. Altså lenge etter at problemene starta. Og den skal stå rett tima fortsatt. Holder en knapp på tenningsmodulen som du sier jeg!

 

Tusen takk for svar.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Vil nå påstå at dette høres ut som tenningsfusk også, sjekk og at fordeleren ser hel ut også, ikke sprekker i lokket og rotor, samt at det ikke er mye dødgang i aksling.
Har nå bytta mapsensor, nevnte lambdasonde, plugger, kabler, rotor, fordelerlokk. Ingenting hjelper.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...