Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei.

Jeg har en ford sierra 1983 med OHC motor.

I det siste så har den begynt å fuske når den er kald.

Den starter helt fint opp, men når jeg begynner å gasse på, så fusker den slik at hele bilen jynger frem og tilbake.

Det var ikke sånn når det var snø og minusgrader ut, men nå har det blitt mildvær og det regner her.

 

Har prøvd med kondeksfjerne, men har ikke hjulpet noe.

 

Noen som har en mening om hva det kan være??

 

Mvh

 

Kjetil :)

Edited by superpoint
Posted

Hmm, standard-regla er vel: Plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk :) Tilstanden og historiken på det?

 

Vet du om den soter? Ta av luftfilteret og se om choken henger igjen.

I'm off..

Posted (edited)

Nja, tilstand. den har gått 208000km, ble eu-godkjent i sommer.

Jeg kjøpte den i desember.

Rett etter nyttår bytta jeg radiator og en paknings på forgassern som var gåend.

Bilen har stoppa 1 gang før, da begynte den å fuske, så fuska den mer og mer, så stoppa den helt opp.

Venta 15-30 min, så starta den igjen. Da tror jeg det var forgassern som frøys.

 

Men nå, etter jeg har kjørt noen minutter, så går den helt normalt igjen.

 

Kan ikke ha noe med at jeg har mista halve eksosanlegget? :lol:

 

Er autochok på den som ikke fungere(tror jeg). var det den forrige eieren sa hvert fall.

Edited by superpoint
Posted

det syndromet er sierra gasser.. alle mine sierrar har vært slik når dem er kalde

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Posted
det syndromet er sierra gasser.. alle mine sierrar har vært slik når dem er kalde

 

Var ikke sånn før. Blei sånn den siste uka.

Aldri hatt det problemet i 15-20 kalde, så ble det mildvær nå, så ble den sånn..

Posted

da gleder jeg meg til du finner ut hva det kommer av.. så kansje jeg slipper dette på mine fremtidige sierrar:)

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Posted (edited)

Var ute å titta og tok noen bilder nå. de plugga så ikke no særlig fine ut.

Både esso og shell hadde ikke tennplugger.

tok en titt på forgassern også, vet ikke helt om den er fin eller ikke jeg :P tok bildet jeg.

Edited by superpoint
Posted

ja og ja blir vel svaret på den der :P

 

jeg tror jeg ville sjekket fordelerlokk, pluggkabler og plugger først (var det som var problemet på min bil hvertfall)

men selvfølgelig er det muligheter for at det er noe annet som er i veien i din bil..

Posted

Var på biltema i stad og handla nye plugger, fordelerlokk, rotor og pluggledninger.

Det er den fjerde sylindern som ikke har tent.

Da jeg tok opp pluggen, var den helt svart og våt av olje :blink: jeg tror det var olje hvertfall. var svart og seigt.

Jeg tenkte shittau, skifta, rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger.

Da jeg skulle prøve å starte opp første gang, smalt det så det rista i både garasjen og huset, så ledningene stod feil.

flytta de bortover, og på siste forsøket, fant jeg riktig, så fyrte den opp på alle fire.

 

Men at det var olje på pluggen kan ikke jeg skjønne? :wacko:

 

kan toppakinga ryki da? skal ikke det sykt mye til på dissa motora??

Guest tommy8888
Posted

har probem med sota plugger på min 86 mod. den er dårlige paraplyer på. sykdom det på disse motoran.

 

må du fylle etter med olje ofte??

Posted
har probem med sota plugger på min 86 mod. den er dårlige paraplyer på. sykdom det på disse motoran.

 

må du fylle etter med olje ofte??

 

hehe. har aldri fylt olje på den, fikk den i desember.

Peila olje i stad, da var det ca så -------- mye oppover pinnen.

Så må nok fylle på litt nå. Men peila den for par uker siden da var det ganske så mye mer..

 

Men jeg har kjørt noen mil på bare tre sylindere.

 

Men hvor langt opp på peilepinne skal det være olje a??

Guest tommy8888
Posted
hehe. har aldri fylt olje på den, fikk den i desember.

Peila olje i stad, da var det ca så -------- mye oppover pinnen.

Så må nok fylle på litt nå. Men peila den for par uker siden da var det ganske så mye mer..

 

Men jeg har kjørt noen mil på bare tre sylindere.

 

Men hvor langt opp på peilepinne skal det være olje a??

 

 

Tja ska være mellom nederste og øverste strek. kan være litt vanskelig å se.

Guest tommy8888
Posted

hmm.

Du kan jo etter olje i kjølevanne, store tempratursvigninger på motor under kjøring,(luft i kjølesystemet), vann i oljen, (ligner vaniljesaus), komp test av sylindrene, ta av toppdekslet og sjekk om kanskje en paraply er sprukket,(ligger inder fjæra på ventilene).

 

ellers kan jo stempelringene på syl 4 være gåen.

Posted
hmm.

Du kan jo etter olje i kjølevanne, store tempratursvigninger på motor under kjøring,(luft i kjølesystemet), vann i oljen, (ligner vaniljesaus), komp test av sylindrene, ta av toppdekslet og sjekk om kanskje en paraply er sprukket,(ligger inder fjæra på ventilene).

 

ellers kan jo stempelringene på syl 4 være gåen.

 

Har skjekka litt, ikke olje i kjølevannet, ikke store tempratursvingninger på motor under kjøring, olja ser helt fin ut.

Men jeg skulle sjekke om pluggen på 4 sylinderen var våt nå lengre, det var den ikke. men spissen på pluggen, den som knistrer, har blitt pressa nesten helt inn. virker som om sylinderen har vært borti den <_<

 

Hva kan det værra fornoe a?

 

Sjekka de andre plugga, de var helt fine.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...