Jump to content

Turbonetics

Recommended Posts

Posted (edited)
Snakka med Frode Jørgensen nå, mulig han hadde en 60-1 på lager!

Pelle: Den gamle var jo glidelager, så bør vel ikke bli treigere om den er litt større, men med kulelager?

Ja, og er det den turbo han vil anbefale til ditt motoroppsett da?

Hehe, du har kanskje en overraskelse i vente, i den ene elle andre retningen. ;)

Har du tenkt på "hvor mange hk" som trengs for å drive en kompressor, og "hvor mange hk" friksjonen i ett lager hvor delene holdes adskilt med en oljefilm utgjør?

godt portet og større ventiler ja, ikke de værste kammene 11mm løft 260grader

1. men kluet er ikke toppeffekt..

2. problemet var at jeg har en 60-1 og kunne få bytte mot t66bb for 7500,-

men kan jo bare bytte etter jeg har bremset, de skulle vistnok være like i eksoshuset.

1. Godt, da er du også på vei mot ett godt resultat.

2. Ett slikt bytte ja, vel, da forstår jeg at du vil vente å se for du ser ut til å ha relativt milde kammer.

EDIT.

Jeg tok nettopp en liten tur innom forumet på gatebil. Sjekk prosjektet til Lasse Nicolaisen, Volvomotor stroket til 2,7 L og med T66 turbo. 300 hk ved 4000 o/min. :D (Påstås også 640 hk ved 1,4 BAR.)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Hovden Racing
Posted
Ja, og er det den turbo han vil anbefale til ditt motoroppsett da?

Hehe, du har kanskje en overraskelse i vente, i den ene elle andre retningen. ;)

Har du tenkt på "hvor mange hk" som trengs for å drive en kompressor, og "hvor mange hk" friksjonen i ett lager hvor delene holdes adskilt med en oljefilm utgjør?

Å hva mener du med dette? trenger turbo fort som **** så har ikke tid til å vente på overraskelser å julenissen jeg, da bestiller jeg heller en 60-1 stg.5 glidelager om ingen kan svare meg på dette.

Posted
Å hva mener du med dette? trenger turbo fort som **** så har ikke tid til å vente på overraskelser å julenissen jeg, da bestiller jeg heller en 60-1 stg.5 glidelager om ingen kan svare meg på dette.

At jeg tror at du blir skuffet dersom du satser på at en 62-1 turbo med kulelager spooler tidligere enn en 60-1 turbo med vanlige lagre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Hovden Racing
Posted

Da blir det nok en 60-1 med glidelager og bigshaft igjen.

Posted
Da blir det nok en 60-1 med glidelager og bigshaft igjen.

Da kan jeg fortelle følgende:

Det var engang en mann som hadde en cosworthmotor som gav 650 hk på racefuel. Etter en tid ble noen deler byttet ut. Forandringen var at turbo ble byttet til til 60-1 A/R 0,63, grenrør ble byttet til fordel for 2wd eksosmanifold og kjempeintercooleren ble erstattet med en mer vanlig RS 500 type og motoren ble så mappet på nytt for vanlig bensin.

Tro det eller ei, men med dette forsvant det hele, ja hva tror du? :)

Guest Hovden Racing
Posted
Da kan jeg fortelle følgende:

Det var engang en mann som hadde en cosworthmotor som gav 650 hk på racefuel. Etter en tid ble noen deler byttet ut. Forandringen var at turbo ble byttet til til 60-1 A/R 0,63, grenrør ble byttet til fordel for 2wd eksosmanifold og kjempeintercooleren ble erstattet med en mer vanlig RS 500 type og motoren ble så mappet på nytt for vanlig bensin.

Tro det eller ei, men med dette forsvant det hele, ja hva tror du? :)

Forsvant hva for no? :S

Posted
Forsvant hva for no? :S

Hehe, ser at det kan misforstås ja.

Hvor mange hk forsvant det når man byttet til 60-1 turbo osv. ?

Effekt med "det store" oppsett var 650 hk.

Effekt på samme motor men med 60-1 oppsettet ble:.......?

Guest Hovden Racing
Posted
Hehe, ser at det kan misforstås ja.

Hvor mange hk forsvant det når man byttet til 60-1 turbo osv. ?

Effekt med "det store" oppsett var 650 hk.

Effekt på samme motor men med 60-1 oppsettet ble:.......?

400.

Posted
400.

Effekten ble 450 hk, det forsvant altså hele 200 hk! :blink:

Nå skal det også sies at det var turboen som begrenset effekten i 650 hk tilfellet også. Selve motoren hadde nok levert mer effekt enn 650 hk med en enda større turbo.

Så kan man spørre: Hvorfor saboterte akkurat denne 60-1 turboen bort godt over 200 hk?

Jeg mener at vi finner svaret på turbinsiden. Den "store" turboen gikk med en stor T4 turbin. (P-trim turbin og A/R 0.8 turbinhus.)

60-1 turboen gikk med en liten T3 turbin. (T3 i ukjent trim og A/R 0.63 turbinhus.) og denne motoren taklet ett så høyt eksostrykk som dette gir dårlig.

Du har planer om å kjøre T3 turbin, eller?

Ble sikkert ganske så likt eller mer.

På lave ladetrykk og med samme turbin, så kunne det nok gått slik, ja sammen med bedre spool up, respons, moment osv. Slik gitt det imidlertid ikke i dette tilfelle pga den enorme forskjellen på eksos-siden. Å finne og bestemmer seg for hvilken kompressor man vil bruke på turboen sin er bare knapt halve jobben. Turbinsiden er minst like viktig!

Guest Hovden Racing
Posted

bør vel jaggu greie en plass mellom 380 og 400 på standard motor denne turboen eller?

Guest T-KING65
Posted

Var jo snakk om steg 5 hjul her , for Hovden sin del , så hva er vitsen med å gå innpå noe som ikke er RELEVANT her ?

En velger jo en turbinside , som takler det en er ute etter .

Selvfølgelig er det ikke særlig lurt å sette på et steg 1/2/3 hjul , og et .63ar t3 turbinhus , hvis en skal trekke ut 600hk+ .

Nå klarer jo .82ar T3 husene rimelig greit med effekt ( i hvert fall med et bra oppsett) .