Jump to content

Skifte ventiltettninger, simmering og strammer


k_drey

Recommended Posts

Hei..

 

Har en Sierra med DOHC motor som trenger å få litt nytt i motoren. For å si det slik, ventiltettningene er så slitt at metrologisk institutt må melde tåkevarsel når jeg skal ut å kjøre. Samtidig som det begynte å ryke lekker det olje i framkant av veiva.

 

Jeg har kjøpt inn nye ventiltettninger, simmering og strammer til registerkjede, så denne kostnaden har jeg dekket allerede.

 

Det jeg lurer på er om det er mye jobb å skifte dette? evt. hva vil ca. kostnaden være å få dette skiftet dette hos et verksed (er det verdt å sette den inn for denne jobben)?

 

Håper noen kan gi meg et svar, er ikke direkte artig å ta seg en kjøretur når det ryker. Og ikke minst liker jeg å ha det på stell, så det frister ikke å kjøre når noe ikke er som det skal være :wacko:

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Den ryker blått = Olje som blir forbrent. Og det lukter værre enn dårlig katalysator + har ikke oppdaget noe vann ut av eksosrøret.

Har null olje i kjølevæska, og den bruker like mye vann som muttern's Mondeo 2,0i.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Den ryker blått = Olje som blir forbrent. Og det lukter værre enn dårlig katalysator + har ikke oppdaget noe vann ut av eksosrøret.

Har null olje i kjølevæska, og den bruker like mye vann som muttern's Mondeo 2,0i.

 

 

Ok, da er det jo greit. :)

Link to comment
Share on other sites

Toppen min sprakk mellom ventilene i 3. sylinder. Sprekken er spredt videre derifra tror jeg. Er jo der påkjenningen blir størst ville jeg tro. Ventilene legger seg ikke akkurat forsiktig ned på toppen. De slår ganske godt imot samtidig som varme, og trykk. Så er jo mest sansynlig at toppen vil sprekke der, mtp belastning.

 

Er jo en "svakhet" i DOHC at toppen sprekker, men kjører man pent så holder den. Motoren tåler ingenting hvis man ikke er påpasselig med å varme den opp skikkelig først, og passer på at den får kjøling og smøring/vann og olje.

 

Men når det ryker olje er det stor sjanse for sprekk, iogmed at det ryker mye. Skjelden det ryker ille ved dårlige tetninger og sånt. Men kan jo være at en tetning eller to er helt ødelagt.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Får vell sjekke dette når man får skrudd av. Tror ikke det lønner seg å sette den inn på verksted om det skulle vise seg å være sprekk i topp.

Er det noen andre symptomer som kan vise dette? evt. må man av med kammene, og så sjekke nedi "gropene" som ventilfjærene er i?

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Må ha av kammene for å få ut strekkboltene til toppen. Går akkurat å skru løs toppen, for så å ta den ut og skru av kammene når den er ute av bilen. Men hvis du skal løfte den av for hånd kan det være greit å ta av kammer og ventilløftere før du tar av toppen, så den blir noen kilo lettere. Å stå med strake armer nedi bilen for å løfte av toppen er tungt nok uten kammer i. Tok ut med kammene i selv, men jeg brukte "elefant" så det blir litt enklere.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Må vel ha av toppen for å skifte ventiltetninger. Jeg veit ikke åssen man får av ventilfjører uten å ta toppen av motoren. Er ikke mye arbeid å ta toppen av. Fra jeg begynte å ta av toppen til topp, og innsug var ute av motoren, tok det meg ca 2 timer. Og rundt en time til for å demontere ventiler og fjører og skru innsuget av toppen. Jeg mener det er lettere å demontere innsuget etter toppen er tatt av motoren. Må som regel ta av innsuget for å få demontert ventilene.

Bare pass på registerkjedet, så det ikke forsvinner helt nedi motoren. Tror egentlig det kan "løsne" fra drevet nede hvis man ikke holder det stramt, Er ikke sikker på det, men tenker jeg setter posisjonen til "standard" når jeg setter sammen selv.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Toppen min sprakk mellom ventilene i 3. sylinder. Sprekken er spredt videre derifra tror jeg. Er jo der påkjenningen blir størst ville jeg tro. Ventilene legger seg ikke akkurat forsiktig ned på toppen. De slår ganske godt imot samtidig som varme, og trykk. Så er jo mest sansynlig at toppen vil sprekke der, mtp belastning.

 

Er jo en "svakhet" i DOHC at toppen sprekker, men kjører man pent så holder den. Motoren tåler ingenting hvis man ikke er påpasselig med å varme den opp skikkelig først, og passer på at den får kjøling og smøring/vann og olje.

 

Men når det ryker olje er det stor sjanse for sprekk, iogmed at det ryker mye. Skjelden det ryker ille ved dårlige tetninger og sånt. Men kan jo være at en tetning eller to er helt ødelagt.

det er rigtigt at dohc motoren har en tendens til at revne mellem ventilerne på cyl 3 og 4. så det har intet med et svagt topstykke at gøre da vi må gå ud fra at toppen er lavet ens rundt om alle cyl (1-4) problemet er at på de bagereste cylindre er der for meget varme. en std dohc køre med en ret høj olietemperetur. (vi har vel alle prøvet at køre en dohc hårdt hvor efter den kommer med en højere tikken fra de hydraliske løftere)

 

min erfaring er at det bla skyltes at da ford begyndte at lave dohc var det en af deres første lean burn motore og så endda med alutop, som der i sig selv ikke er noget galt i. men det resultere jo så bare i at forbrændingen bliver lidt for varm, tændingsbanken er jo SLET ikke et ukendt problem på en std dohc.

 

ud over det så er der cirkuleringen af kølevandet i toppen, hvis vi tager udgangspunkt i at toppen og benzinmængden er ens på alle cylindre. så mon ikke at vandcirkulationen er for dårlig på de bagereste cylindre. så grunden til at en dohc top sprækker er pga dårlig køling der opstår pga for lidt benz og dårlig køling.

 

så motoren fejler som sådan ikke noget. men hvis der bare var nogle der kunne chippe den std ecu fra begyndelsen så havde det ikke været et problem.

 

Btw. når du har toppen af for at renovere den så tjek om dine styr er sunket (meget normalt) så bank dem forsiktigt på plads og tilpads din manifold til toppen da der er en del forskel på dem (op imod 4mm, kan toppen være større end manifolden) og få slebet dine ventiler/sæder et proff sted og få evt rettet toppen (får jeg altid gjort, vær dog obs på minimums mål på toppen, jeg kan dem ikke men det burde et cylinderværksted kunne oplyse) så er alt andet lige ud af landevejen.

Link to comment
Share on other sites

Skal få hjelp av en som er meget flink med å skru på Ford motorer. Vi blir ikke å skru av toppen, men skifte tettningene med toppen på.

Eneste var at jeg måtte få tak i en tang vi kunne bruke til ventilfjørne, måtte visste være smalere enn vanlig. Han pratet en del, og jeg fikk ikke med meg alt han sa.

Han skulle se litt oxo om det lønner seg å bare skifte de, om det er noe mere så fyker motoren for enten en IS med snurre eller en V6 (24?).

Får se hva som skjer...

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...