Jump to content

Mondeo MKIII, feil cambervinkel bak?!


la5yja

Recommended Posts

Hjelp!

 

Sliter med at bakhjulene sliter HARDT på innsiden. Hadde bilen på bakstillingskontroll, og det viste seg at den var 2 grader ut av justering, skjønt, det ER ingen justering av camber-vinkel på Mondeo Stasjonsvogna, så langt jeg kan se, hverken forran eller bak, men det er bak jeg sliter.

 

Den er 100% ut på vinkel når bakhjulene er frie (0,4 grader innover, skal være 1), mens når bilen står nedpå i større eller mindre grad, gir den 3-3,5 grad (målt med vater, tommestokk og kalkulator! :P) Altså, er den riktig uten belastning, men så fort man belaster hjulet, blir den ut av justering... kan det være en foring eller fem som er dårlige? Kan det hjelpe å bytte fjærene? Tips?! HJELP! :)

 

//Thomas

 

Mondeo -02 Stv. 2.0 TDDI 115HK

- Mondeo 02 2.0 TDDI GWY

- Touran 05 1.9 TDI

- Carisma 02 1,6

- John Deere 1630 79, 56hk snøfres! ;-)

X Corolla 82 1,2, Sunny 95 1,6SR, V220 99 2.2CDI, Galaxy 97 2.0 DOHC

Link to comment
Share on other sites

Hjelp!

 

Sliter med at bakhjulene sliter HARDT på innsiden. Hadde bilen på bakstillingskontroll, og det viste seg at den var 2 grader ut av justering, skjønt, det ER ingen justering av camber-vinkel på Mondeo Stasjonsvogna, så langt jeg kan se, hverken forran eller bak, men det er bak jeg sliter.

 

Den er 100% ut på vinkel når bakhjulene er frie (0,4 grader innover, skal være 1), mens når bilen står nedpå i større eller mindre grad, gir den 3-3,5 grad (målt med vater, tommestokk og kalkulator! :P) Altså, er den riktig uten belastning, men så fort man belaster hjulet, blir den ut av justering... kan det være en foring eller fem som er dårlige? Kan det hjelpe å bytte fjærene? Tips?! HJELP! :)

 

//Thomas

 

Mondeo -02 Stv. 2.0 TDDI 115HK

 

Uten å være ekspert, vil jeg tro du har noen defekte foringer bak. Når jeg sjekka forstillingen på min mondeo for en stund tilbake, hadde stab.stagsforinger og alle bærearmsforinger pluss en bærekule tatt kvelden. Jeg fikk beskjed om å bytte alle disse foringene, da de ikke fikk stillt noe særlig på forstillingen uten at det var nye foringer. De var gaaanske slitne..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Uten å være ekspert, vil jeg tro du har noen defekte foringer bak. Når jeg sjekka forstillingen på min mondeo for en stund tilbake, hadde stab.stagsforinger og alle bærearmsforinger pluss en bærekule tatt kvelden. Jeg fikk beskjed om å bytte alle disse foringene, da de ikke fikk stillt noe særlig på forstillingen uten at det var nye foringer. De var gaaanske slitne..

 

Vel, er det jeg også lurer på... Vel, fjærene ser jo greie nok ut, og det gir ingen endring på camber-vinkelen om jeg jekker opp bilen litt, det er først når den mister bakkekontakt med hjulene at camber-vinkelen endres drastisk... Tyder ikke det på ei foring eller femten? Noen som går skrudd på denne typen bil, og kan bekrefte, eller avkrefte noe som helst? Og gjerne fortelle hvilken foring som pleier ryke?

 

//Thomas

- Mondeo 02 2.0 TDDI GWY

- Touran 05 1.9 TDI

- Carisma 02 1,6

- John Deere 1630 79, 56hk snøfres! ;-)

X Corolla 82 1,2, Sunny 95 1,6SR, V220 99 2.2CDI, Galaxy 97 2.0 DOHC

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen gjengangerforinger der, annet enn på stabstaget, og det har ikke noe med camber å gjøre. Men litt pussig at hjulet må forlate bakken før det retter seg. Kan for sikkerhets skyld sjekke de øvre buede tverrgående staga. Har bytta et par av de, men det har vært etter skade.

Og de lange staga bakover har ikke vært i nærheten av en garasjejekk så de har blitt kroka??

 

Riktig mål uten nivå er -1,22 grader, med nivå -1,13 grader

Maks toleranse uten nivå er fra +0,03 til -2,47 grader, med nivå fra +0,12 til-2,38 grader

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen gjengangerforinger der, annet enn på stabstaget, og det har ikke noe med camber å gjøre. Men litt pussig at hjulet må forlate bakken før det retter seg. Kan for sikkerhets skyld sjekke de øvre buede tverrgående staga. Har bytta et par av de, men det har vært etter skade.

Og de lange staga bakover har ikke vært i nærheten av en garasjejekk så de har blitt kroka??

 

Riktig mål uten nivå er -1,22 grader, med nivå -1,13 grader

Maks toleranse uten nivå er fra +0,03 til -2,47 grader, med nivå fra +0,12 til-2,38 grader

 

Hmmm... Når jeg heiser i kroken (talje i taket... :) ), så ser jeg at hjulene blir dratt innover i det de forlater bakken, altså, tipper jeg at det har noe med de nedre stagene/foringene, og ikke det øverste (ja, finner bare ett i overkant!).

 

Vel, om jeg løfter i noe der bak, så er det i festene der de lange stagene er festet (og spissingen kan justeres), men det bør de vel strengt tatt tåle!? Nei, løfter ikke i stag! :P

 

Det vil si, at, STRENGT tatt er den NESTEN innenfor med mine -3 grader... (Har ikke nivåregulering)

 

//Thomas

 

Kjenner du at ting gir mye etter hvis du river og sliter i hjulet mens den er jekka opp fra bakken ?

 

Vel, hadde bilen hengende i talje sist, så var ikke så lett å kjenne noe som helst, desverre. Blir en tur på delelageret her i byen i morra, og ev. få den på bukker etterpå, om ikke delelageret/verkstedmottaket har noen flere tips...

 

//Thomas

- Mondeo 02 2.0 TDDI GWY

- Touran 05 1.9 TDI

- Carisma 02 1,6

- John Deere 1630 79, 56hk snøfres! ;-)

X Corolla 82 1,2, Sunny 95 1,6SR, V220 99 2.2CDI, Galaxy 97 2.0 DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...