Jump to content

For mye bensin


TurboX

Recommended Posts

Har et problem med sierra'n her.

 

Motoren får alt for mye bensin på sylinder 1 og 2 (ja, det er snakk om MENGDER...). På sylinder 3 og 4 virker det som det skal. Bilen starter og går om jeg tar ut pluggene på syl 1 og 2, men ikke om de står i. Hva er feilen? Dyser? Hjerne?

 

Er snakk om en IS.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Pluggene er nye motorcraft. Bra gnist.

Mengden bensin er så stor at om motoren går en runde på starteren så er hele innerskjermen på motorromssiden dekkt av bensin. Pluggene er ikke sotete, det mer eller mindre renner av dem..

 

Har også fått bensin i oljen. Har vel sprengt seg forbi stempelringene, som for øvrig var ok da vi gikk over sist.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworth2wd89

har nettopp gjort dette på cosworthen min med nybygd motor... det som var feil da var at dysekontakten og kontakten til tomgangsregulatorn var byttet om...de resulterte i anskaffelse av nye lager i hele motoren og ny veiv..fikk da bensin i oljen som du fikk.. kjørte bare 3 km..de var da så mye bensin i 3 ern at tok man ut pluggen lå det å fløt bensin oppå stemplet..

Edited by cosworth2wd89
Link to comment
Share on other sites

Du har sansynlig vis hull på isolasjon på 1 av de brune ledningene som går til dyse 1 eller 2. Sansynligvis ligger den rett mot jord slik att dysen står åpen hele tiden mens tenning er på. Vist det er feil med hjernen er det sansynligvis feil med 1 av de 2 transistorene som styrer dysene. Den ene transistoren styrer dyse 1 og 2, mens den andre styrer dyse 3 og 4. Begge transistorer er styrt av samme utgang på cpu. Så vist de andre 2 dysene virker normalt er ikke feilen i cpu. Du kan også sjekke kontaktene som forbinder motornett med resten av motorstyringen, ettersom det har skjedd før att det har vært feil med dem. Jeg tror det er lite sansynlig att det er noe feil med dysene, ettersom det er 2 dyser som gir for mye bensin. Men det er så klart ikke umulig. For å sjekke om det er en elektrisk feil kan du jo prøve å sette en lyspære eller dyse over de 2 stikkene inne i kontakten som står på dysen. På tomgang skal du tydelig se att det blinker. Du kan også prøve å lytte mot dysene med stetoskop, eller ett skrujern der du setter håndtaket mot øret. Du skal tydelig høre en tikkelyd fra dysene når de virker.

 

Når jeg monterte i en nyoverhalt motor i bilen min hadde jeg samme problem, men da var feilen att en dyse hadde rustet fast i åpen stilling.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...