Jump to content

Er det noen med samme erfaringer her? Eller er jeg bare litt "låst"?


Guest Ruslebiff

Recommended Posts

Guest Ruslebiff

Hei!

Låsene på min sierra cos 89 mod oppfører seg ikke eksemplarisk for å si det sånn. Det har seg slik at jeg får låst, men ikke låst opp med nøkkelen? Kan vri nøkkelen mot lås opp "retning" men helt uten motstand?

Dette gjelder alle 3 låsene. Sentrallåsen låser og låser opp alle ved bruk av Defa fjernkontroll. (er montert alarm).

Noen som har noen tips? Synes dette er litt rart, kunne akseptert at førerdørlåsen hadde ryki, men ikke alle tre!

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

Ser noenlunde ålreit ut, har ingen å sammenligne med her nå. Har åpnet låsen til koffertlokket, ser at den har vært åpnet før. Hmm, har res. nøkkel hjemme. teste den i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

Skjønner! Er jo litt rart at alle er evnt så slitt og at jeg har to nøkler som er feil, men det kan jo selvfølgelig være en mulighet det! Er litt slitsomt å bare bruke Defa`n, da denne bilen har stått såpass lenge ett par ganger slik at den har blitt tom for strøm, da er det frem med jekken og henge på hjelpestrøm på starteren, og en vakker dag når man er ute på en tur langt utafor allfarvei, så kan man sikkert banne på at Defa`n takker for seg :wacko:

Er det nye sylindere å oppdrive hos Ford tro?

Link to comment
Share on other sites

Så bra. Lukter nytt låssett lange baner her gitt!

Takk for hjelp :D

Erfaring - bytt alle låser, nytt låsesett som nevnt. Prøvd å fikse slikt selv, "løser seg opp" i et par dager så har du samme problem igjen.

 

kan være låsen er slitt, og da må du nok ha nye, eller bare bruke defa. ja, alle dem runde fordnøklene kan låse alle ford som har den type nøkkel, men ikke låse opp igjen..

 

Desverre går det andre veien også, en gang i blandt.

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

Ahh, da er nye låser bestilt hos ford. godt å slippe å bekymre seg for dette problemet lengre hvertfall :) .

Men er vel sikkert noen lure triks for å bytte tenningslås vil jeg tru, noen som vet :huh:

Link to comment
Share on other sites

Etter som jeg husker, så kan du ved å vri nøkkelen ett trinn, stikke inn (fra undersiden) et skrujern i

et lite hull der og dermed løse ut sylinderen.

 

Ellers vil jeg også nevne at Ford har et genialt fett (som de som regel ikke vet om selv at de har engang).

Det er en liten tube med vaselin-lignende fett som brukes til å vedlikeholde låsene med.

Ofte kan dette fettet løse opp "utslitte" (men egentlige bare trege) sylindre.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruslebiff

Nå er det vil ikke bare treghet i låsene tror jeg, demonterte koffertlåsen i partikkler gjorde dønn reint og smurte opp med syrefri vaselin, men den blei like dust. Tror nok helst det har blitt byttet låser en gang før (dørene) og ikke sendt med nøkkel v/videre salg, da defa`n funker (så lenge det varer, he he).

Link to comment
Share on other sites

Etter som jeg husker, så kan du ved å vri nøkkelen ett trinn, stikke inn (fra undersiden) et skrujern i

et lite hull der og dermed løse ut sylinderen.

 

stemmer, vri nøkkel til trinn 1. og mener hullet du skal stikke i, er rett under vindusviskerbryteren.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...