WingDude Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Driver å ser etter en solid 4x4 med god trekk kapasitet. Expedition hadde vært perfekt, men det som er merkverdig, er at denne ikke kan dra mere enn 2500 kg i følge vognkortet. Det er det samme som den adskillig mindre Explorer, og 1000 kg mindre enn blant annet en Jeep Grand Cherokee, som også er mindre nn Expedition. Forstår ikke helt hvordan disse tilhengervektene blir satt, hva er det egentlig som legges til grunn, noen som vet noe om dette ? Skulle gjerne fått "oppgradert" tilhengervekta på en Expedition, men lar det seg gjøre, hvem kontakter man angående disse bila ?Sabla frustrerende når man i utgangspunktet vil ha den større bilen, men må gå for en mindre da den kan dra mere, er jo helt ulogisk det her
tommy w Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 (edited) Driver å ser etter en solid 4x4 med god trekk kapasitet. Expedition hadde vært perfekt, men det som er merkverdig, er at denne ikke kan dra mere enn 2500 kg i følge vognkortet. Det er det samme som den adskillig mindre Explorer, og 1000 kg mindre enn blant annet en Jeep Grand Cherokee, som også er mindre nn Expedition. Forstår ikke helt hvordan disse tilhengervektene blir satt, hva er det egentlig som legges til grunn, noen som vet noe om dette ? Skulle gjerne fått "oppgradert" tilhengervekta på en Expedition, men lar det seg gjøre, hvem kontakter man angående disse bila ?Sabla frustrerende når man i utgangspunktet vil ha den større bilen, men må gå for en mindre da den kan dra mere, er jo helt ulogisk det her er dette som personbiler (førerkort eller liten lastebil (førerkort C)?silverado har hvertfall høy trekkevne, men det er vel gjerne ikke merket som du er ute etter. eneste svakheten jeg direkte vet om dem er girkassen, men det gjelder jo egentlig alt amerikansk. Kompis har en sånn og trekker dagli en rigg på 4,5tonn uten problemer. det er også noe greier med at vanlig tilhengerkule ikke har lov å trekke mer enn så og så mye i Norge. (ikke skyt meg hvis ikke dette stemmer helt) Edited September 8, 2008 by tommy w Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
WingDude Posted September 8, 2008 Author Posted September 8, 2008 Det som gjør det enda merkeligere er at Expedition er en C1 bil, mens Grand Cherokeen er en varebil.De største Fordene, Econoline (har hatt en selv) og Excursion begge drar over 4 tonn, og det er vanlig tilhengerkule på de.Er det Ford Norge, eller hvem importerte disse Expedition i sin tid ?
Guest Ford Gnomen Posted September 9, 2008 Posted September 9, 2008 Over 3.5 tonn kan du bare glemme på vanlig kule og over 3.5 får du ikke godkjent med påløpsbremser.Da må du over på pickup med svingskive og semi, tviler på du får lastebilfester til 'vanlig' bil.Bremser må være gjennomgående.Aksler og tilhenger med ABS får du, men alle har luftbrems, så du må ha duomatic eller annen eu kobling.Ingen problem å bygge luftanlegg med ventil som går på bremsekrets og gir styreluft til henger.Alt samma får du E merket og dermed godkjent i EU.Så for å trekke tyngre enn 3.5 tonn trenger du bare litt kroner og MYE innsatsvilje mtp. norsk byråkrati...
WingDude Posted September 9, 2008 Author Posted September 9, 2008 Så det du sier er at når Econoline min hadde lov til å dra 4300 kg, da var det ikke på std kule ? Rart at det verken står nevnt i vognkortet, og at den lokale trafikkstasjonen aldri nevnte noe om dette da jeg fikk det trykket på vognkortet. Hvor eksakt finner man disse reglene, kjøretøyforskriftene ?
Guest Ford Gnomen Posted September 9, 2008 Posted September 9, 2008 Om bremser.Om feste fant jeg ikke i farten...
Bushwalka Posted September 13, 2008 Posted September 13, 2008 min excursion kan dra 4380 kilo(tror jeg det var) ifølge vognkort på vanlig kule. -04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn -85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec-80 Escort mk2 2 liter-88 Corolla AE86 drift-spec-65 Chevy Chevelle v8-77 Chevy Caprice v8
WingDude Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 Har uansett ikke behov for så mye trekk kapasitet, men synes det er merkelig at expedition skal ha et tonn mindre kapasitet enn Tahoe og Grand Cherokee, sistnevnte er ei heller registrert som lastebil, blir nok en slik jeg går for, mindre bil med høyere trekk kapasitet er jo ikke noen ulempe, men skulle likt å vite om det hadde vært mulig å fått oppjustert tilhenghervekta på expedition.
JHS Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Jeg mener også at vanlige kuler er for opp til 3500kg tilhengervekt, har noen busser med vanlig kule, og på selve festet står det max 3500kg.
WingDude Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 På selve hengerfestet kan det stå noe helt annet enn hva som er maks tillatt for bilen, det er den spesifikke vekta som det aktuelle festet er godkjent for, ikke nødvendigvis det som er lovlig å dra med bilen, eller godkjent som maks kulevekt.
JHS Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 På selve hengerfestet kan det stå noe helt annet enn hva som er maks tillatt for bilen, det er den spesifikke vekta som det aktuelle festet er godkjent for, ikke nødvendigvis det som er lovlig å dra med bilen, eller godkjent som maks kulevekt.Men har du sjekket om vanlige tilhengerfester med kule har lov og dra mer enn 3500kg? Så vidt jeg har sett så har jeg tilgode og finne noen som kan dra mer, selv om bilen har lov til og dra mer. Ser for meg at du kansje må over på noe lastebil greier hvis du skal dra mer. Men vet ikke,, derfor jeg spør om du har sjekket...
GranadaMK1 Posted September 18, 2008 Posted September 18, 2008 (edited) Nettopp kjøpt en ford f-250 4x4 kort type. 7,3 disel. Regget ned til b lappen.Der står det ingen ting på tilatt hengervekt i vognkortet. Hva sier biltilsynet viss jeg blir stoppet da? hehe.. ?Men reiner med den kan dra 2tonn da, bilhengern min er 2090kt totalvekt. så trenger ikke så mye mere en det.250en har en engenvekt på 2500kg.. så burde vell i alle fall kunne trekke det? Edited September 18, 2008 by GranadaMK1 Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001modChevy Corvette Stingray L82 1976mod
351RS Posted September 18, 2008 Posted September 18, 2008 Expedition hadde vært perfekt, men det som er merkverdig, er at denne ikke kan dra mere enn 2500 kg i følge vognkortet. min excursion kan dra 4380 kilo(tror jeg det var) ifølge vognkort på vanlig kule. Hvis det stemmer som Bush sier her så er jo problemet løst. Gå for en Excursion. Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/
WingDude Posted September 18, 2008 Author Posted September 18, 2008 Men har du sjekket om vanlige tilhengerfester med kule har lov og dra mer enn 3500kg? Har ikke behov for å sjekke det egentlig, da jeg fint greier meg med 3500 kg. Nettopp kjøpt en ford f-250 4x4 kort type. 7,3 disel. Regget ned til b lappen.Der står det ingen ting på tilatt hengervekt i vognkortet.Hva sier biltilsynet viss jeg blir stoppet da? hehe.. ?Men reiner med den kan dra 2tonn da, bilhengern min er 2090kt totalvekt. så trenger ikke så mye mere en det.250en har en engenvekt på 2500kg.. så burde vell i alle fall kunne trekke det? Slik var det på min Econoline også, stod ikke hva som var tillatt i vognkortet.Det du må gjøre er å kontakte trafikkstasjonen der bilen blei førstegangsregistrert, der skal dem ha nødvendig dokumentasjon på hva som er tillatt tilhengervekt, dokumentasjonen på dette må du da få fakset til deg selv, eller den lokale trafikkstasjonen, så er det bare å få et nytt vognkort med de riktige dataene. Hvis det stemmer som Bush sier her så er jo problemet løst. Gå for en Excursion. Nå er egentlig poenget mitt å ha så liten bil som mulig, til å dra så mye som mulig. Men da jeg greier meg med 3500 kg så blir antageligvis valget en Grand Cherokee, da denne både er mindre og er regga som varebil.
Guest Ford Gnomen Posted September 18, 2008 Posted September 18, 2008 Ford Ranger hadde jeg satsa på om en ikke hadde behov for passasjerer, da de kan trekke MYE iforhold til størrelsen, husker ikke akkurat hva, men det finner du på ford.no
Bushwalka Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 husk at det ikke går og registrere excursion på b-førarkort da. Egenvekt på 3600kg vett -04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn -85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec-80 Escort mk2 2 liter-88 Corolla AE86 drift-spec-65 Chevy Chevelle v8-77 Chevy Caprice v8
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now