Jump to content

Tilhengervekt


WingDude

Recommended Posts

Driver å ser etter en solid 4x4 med god trekk kapasitet. Expedition hadde vært perfekt, men det som er merkverdig, er at denne ikke kan dra mere enn 2500 kg i følge vognkortet. Det er det samme som den adskillig mindre Explorer, og 1000 kg mindre enn blant annet en Jeep Grand Cherokee, som også er mindre nn Expedition. Forstår ikke helt hvordan disse tilhengervektene blir satt, hva er det egentlig som legges til grunn, noen som vet noe om dette ? Skulle gjerne fått "oppgradert" tilhengervekta på en Expedition, men lar det seg gjøre, hvem kontakter man angående disse bila ?

Sabla frustrerende når man i utgangspunktet vil ha den større bilen, men må gå for en mindre da den kan dra mere, er jo helt ulogisk det her <_<

Link to comment
Share on other sites

Driver å ser etter en solid 4x4 med god trekk kapasitet. Expedition hadde vært perfekt, men det som er merkverdig, er at denne ikke kan dra mere enn 2500 kg i følge vognkortet. Det er det samme som den adskillig mindre Explorer, og 1000 kg mindre enn blant annet en Jeep Grand Cherokee, som også er mindre nn Expedition. Forstår ikke helt hvordan disse tilhengervektene blir satt, hva er det egentlig som legges til grunn, noen som vet noe om dette ? Skulle gjerne fått "oppgradert" tilhengervekta på en Expedition, men lar det seg gjøre, hvem kontakter man angående disse bila ?

Sabla frustrerende når man i utgangspunktet vil ha den større bilen, men må gå for en mindre da den kan dra mere, er jo helt ulogisk det her <_<

 

er dette som personbiler (førerkort B) eller liten lastebil (førerkort C)?

silverado har hvertfall høy trekkevne, men det er vel gjerne ikke merket som du er ute etter. eneste svakheten jeg direkte vet om dem er girkassen, men det gjelder jo egentlig alt amerikansk. Kompis har en sånn og trekker dagli en rigg på 4,5tonn uten problemer.

 

det er også noe greier med at vanlig tilhengerkule ikke har lov å trekke mer enn så og så mye i Norge. (ikke skyt meg hvis ikke dette stemmer helt)

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør det enda merkeligere er at Expedition er en C1 bil, mens Grand Cherokeen er en varebil.

De største Fordene, Econoline (har hatt en selv) og Excursion begge drar over 4 tonn, og det er vanlig tilhengerkule på de.

Er det Ford Norge, eller hvem importerte disse Expedition i sin tid ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Over 3.5 tonn kan du bare glemme på vanlig kule og over 3.5 får du ikke godkjent med påløpsbremser.

Da må du over på pickup med svingskive og semi, tviler på du får lastebilfester til 'vanlig' bil.

Bremser må være gjennomgående.

Aksler og tilhenger med ABS får du, men alle har luftbrems, så du må ha duomatic eller annen eu kobling.

Ingen problem å bygge luftanlegg med ventil som går på bremsekrets og gir styreluft til henger.

Alt samma får du E merket og dermed godkjent i EU.

Så for å trekke tyngre enn 3.5 tonn trenger du bare litt kroner og MYE innsatsvilje mtp. norsk byråkrati...

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at når Econoline min hadde lov til å dra 4300 kg, da var det ikke på std kule ? Rart at det verken står nevnt i vognkortet, og at den lokale trafikkstasjonen aldri nevnte noe om dette da jeg fikk det trykket på vognkortet. Hvor eksakt finner man disse reglene, kjøretøyforskriftene ?

Link to comment
Share on other sites

Har uansett ikke behov for så mye trekk kapasitet, men synes det er merkelig at expedition skal ha et tonn mindre kapasitet enn Tahoe og Grand Cherokee, sistnevnte er ei heller registrert som lastebil, blir nok en slik jeg går for, mindre bil med høyere trekk kapasitet er jo ikke noen ulempe, men skulle likt å vite om det hadde vært mulig å fått oppjustert tilhenghervekta på expedition.

Link to comment
Share on other sites

På selve hengerfestet kan det stå noe helt annet enn hva som er maks tillatt for bilen, det er den spesifikke vekta som det aktuelle festet er godkjent for, ikke nødvendigvis det som er lovlig å dra med bilen, eller godkjent som maks kulevekt.

Men har du sjekket om vanlige tilhengerfester med kule har lov og dra mer enn 3500kg? Så vidt jeg har sett så har jeg tilgode og finne noen som kan dra mer, selv om bilen har lov til og dra mer. Ser for meg at du kansje må over på noe lastebil greier hvis du skal dra mer. Men vet ikke,, derfor jeg spør om du har sjekket...

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kjøpt en ford f-250 4x4 kort type. 7,3 disel. Regget ned til b lappen.

Der står det ingen ting på tilatt hengervekt i vognkortet.

 

Hva sier biltilsynet viss jeg blir stoppet da? hehe.. ?

Men reiner med den kan dra 2tonn da, bilhengern min er 2090kt totalvekt. så trenger ikke så mye mere en det.

250en har en engenvekt på 2500kg.. så burde vell i alle fall kunne trekke det?

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Expedition hadde vært perfekt, men det som er merkverdig, er at denne ikke kan dra mere enn 2500 kg i følge vognkortet.

 

 

min excursion kan dra 4380 kilo(tror jeg det var) ifølge vognkort på vanlig kule.

 

Hvis det stemmer som Bush sier her så er jo problemet løst. Gå for en Excursion.

Link to comment
Share on other sites

Men har du sjekket om vanlige tilhengerfester med kule har lov og dra mer enn 3500kg?

 

Har ikke behov for å sjekke det egentlig, da jeg fint greier meg med 3500 kg.

 

Nettopp kjøpt en ford f-250 4x4 kort type. 7,3 disel. Regget ned til b lappen.

Der står det ingen ting på tilatt hengervekt i vognkortet.

Hva sier biltilsynet viss jeg blir stoppet da? hehe.. ?

Men reiner med den kan dra 2tonn da, bilhengern min er 2090kt totalvekt. så trenger ikke så mye mere en det.

250en har en engenvekt på 2500kg.. så burde vell i alle fall kunne trekke det?

 

Slik var det på min Econoline også, stod ikke hva som var tillatt i vognkortet.

Det du må gjøre er å kontakte trafikkstasjonen der bilen blei førstegangsregistrert, der skal dem ha nødvendig dokumentasjon på hva som er tillatt tilhengervekt, dokumentasjonen på dette må du da få fakset til deg selv, eller den lokale trafikkstasjonen, så er det bare å få et nytt vognkort med de riktige dataene.

 

Hvis det stemmer som Bush sier her så er jo problemet løst. Gå for en Excursion.

 

Nå er egentlig poenget mitt å ha så liten bil som mulig, til å dra så mye som mulig. Men da jeg greier meg med 3500 kg så blir antageligvis valget en Grand Cherokee, da denne både er mindre og er regga som varebil.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Ford Ranger hadde jeg satsa på om en ikke hadde behov for passasjerer, da de kan trekke MYE iforhold til størrelsen, husker ikke akkurat hva, men det finner du på ford.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...