Jump to content

ulelyd fra Turbonetics


kleppemachine

Recommended Posts

Hei!

 

Har en turbonetics srp-60 turbo med baklokk for intern wastegate som jeg monterte på min sierra 4x4 cosworth i helgen.

 

Men det gikk ikke smertefritt. Alt er montert og det burde fungere, men når turboen begynner å jobbe så uler den endel, vanskelig å få ladetrykk også. Må holde gassen i bånn i ca 5 sekunder før jeg får noe som helst ladetrykk,hvis jeg får det i det hele tatt.

Kobler jeg av WG så blir lyden borte, men da jobber jo ikke turboen heller. (WG fungerer helt topp)

Ingen slark inn og ut, lite opp og ned. Veldig tight turbo.

 

For meg så kan det virke som om det er no form for lekkasje en plass, at den ikke får nok motstand til å bygge opp trykk, derav ulelyden.( ganske mørk ulelyd) Har montert pakning mellom grenrør og turbo så burde være tett der. Og trykkrør ellers er tett.

 

Monterte på min t34 igjen så fungerer alt bra, så noe med monteringen eller turboen er feil.

 

(turboen fungerte bra for forrige eier)

 

 

Vært borti dette før eller har noen gode tips ?

 

Mvh Kim

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som turboen til en kamerat når vi var på mantorp. Begynte å ule noe sinnsykt. Kjørte av banen og testa litt på veien etter bilen hadde kjølt seg ned, og sjekka turbo o.l. Hadde plutselig gitt seg.

 

På banen igjen kommer ulinga enda mer, og når vi åpna luftfilterslangen hadde impelleren gravd seg en fin renne i kompressorhuset

Link to comment
Share on other sites

Kan høre ut som den har gitt seg ja.

Har du lagt merke til noe svidd oljelukt? Eller har du bare hatt den igang på tomgang?

Virker som du har like symptom som jeg hadde når min turbo røk på Eikås for noen uker siden.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som turboen til en kamerat når vi var på mantorp. Begynte å ule noe sinnsykt. Kjørte av banen og testa litt på veien etter bilen hadde kjølt seg ned, og sjekka turbo o.l. Hadde plutselig gitt seg.

 

På banen igjen kommer ulinga enda mer, og når vi åpna luftfilterslangen hadde impelleren gravd seg en fin renne i kompressorhuset

 

Ja kan være noe av det samme, for er noen "fine riper" i kompressorhuset, så ser ut som om impellerne har hilst litt på veggene der:P

Så med andre ord så ble turboen til kameraten din kaputt ?

Link to comment
Share on other sites

Kan høre ut som den har gitt seg ja.

Har du lagt merke til noe svidd oljelukt? Eller har du bare hatt den igang på tomgang?

Virker som du har like symptom som jeg hadde når min turbo røk på Eikås for noen uker siden.

 

Om det lukta svidd olje ja, det kan jeg skrive under på :P MEN det var pga pakningen på oljereturen var litt dårlig, slik at det rant litt olje ned på grenrøret, og når det ble varmt så luktet det svidd olje. Byttet pakning så luktet det ingen ting.

 

Kjørte litt med bilen, trudde jo alt var ok når den stod på tomgang, men med en gang turboen begynte å jobbe litt så kom ulelyden.

Slik som dere sier så virker det som om turboen har tatt kvelden.

Edited by kleppemachine
Link to comment
Share on other sites

Ja kan være noe av det samme, for er noen "fine riper" i kompressorhuset, så ser ut som om impellerne har hilst litt på veggene der:P

Så med andre ord så ble turboen til kameraten din kaputt ?

 

Jepp. Låste en slangeklemme inni kompressorhjulet og sikra den med strips, tok oljeretur på oljeturen, satte wastegaten helt åpen og satte luftfilteret på intercooleren. Blei kjørt som sugesubaru-motor hjem :P

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

Ring TURBOKONGEN Johannes Austbø på 95826198, kansje han kan bytte lagre i turboen din FØR det er for sent...Har fått reparert mange turboer hos ham, rimelig og greit.....

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Et av husene kan ha blitt montert feil/skjevt på , slik at et eller to hjul subber i veggen på huset .

Dette skjer stadig vekk .

 

Nissan verskstedet her i området( Ålgård auto) klarte denne bragden nylig , med en helt strøken overhalt turbo .

De flyttet litt på eksoshuset , etter den var montert på . Huset ble sittende skjevt .

Antakelig sjekket de ikke om hjulene var sentrert riktig , før de skrudde fast boltene på eksoshuset .

Resultat : eksoshjulet subbet i veggen , aksling ble skjev , begynte å lekke olje med en gang .

De hev bilen ut , ba kunden betale 12k , og sa turbo var defekt . Sa det var slark alle retninger .

Fikk den inn for sjekk av eier . NULL slark i det hele tatt..kun slitasje på eksoshjulet , og i eksoshuset der hjulet hadde slitt i .

Kjente med en gang at den subbet i veggen . AMATØRER som ikke burde skru på en turbo..antakelig lærlinger som ble satt til å gjøre dette .

 

Gamle Garrett T3/4 hus er ofte litt kranglete , når en fester CHRA på eksoshusene .

Det er ofte litt rust/graps etc i sporet der CHRA (lagerhuset) skal sitte i turbinhuset .

Hvis den ikke sitter 100% riktig der , så kan du risikere at hjulet tar i veggen .

Jeg pleier å glassblåse i sporet , så pusse litt hvis det trengs , og sjekke for skader .

Det kan skje at hjulet spinner fritt , selv om det står litt skjevt montert .

Da vil det kunne skje at den kun begynner å ta i veggen , når turboen blir varm , og deler utvider seg .

Men det høres ikke bra ut , hvis du har måttet presse mange sekunder , for å få trykk .

Da har du vesentlig motstand i turboen , sannsynligvis .

 

Det høres ut , som den er såpass slitt at begge hjul må skiftes , og da blir det dyrt , dessverre .

Alt kan fikses , men spørs om det ikke er enklere/billuigere å bare bytte i en ferdig overhalt , eller ny .

Har over 150 Garrett turboer på lager , så det meste kan ordnes .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...