Jump to content

Acurator til Escort RST S2


sonmic

Recommended Posts

Hei igjen folkens!

 

Lurer på hvordan man stiller inn en acurator, hva vei skruer jeg for ogfå trykket opp?

 

Acuratoren er ebay kjøpt, den har stått på en cosworth, men skulle fint passe på min? (universal)

-31 acurator som skal tåle 20psi, har planer om og stille den inn på 12-14psi. blir vel rett under 1bar. Skulle dette gå fint?

 

Trim:

Fast road kam

Oppborret blokk

Større stempler (lav kom)

Portet innsug/ utblås og turbo

Forserket ventil fjører

Forsterket clutch

++

 

Trykket var på 0.6bar før og da skulle bilen yte ca. 200hk, vil akslingene takle mer?

 

Takker for svar

 

Sondre

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Ville justert den inn til ca 6-8mm forspenn på staget.

Altså slik at når den er av er det 6-8mm bort til pinnen på wg, i forhold til midten på hullet på acturatorstaget.

Slik at du må dra den 6-8mm mot wg-armen for å få den på.

Og så ser du hvor mye trykk den produserer da, og justerer med bleed etterpå til ønsket trykk.

Anbefaler en skikkelig bleed ventil som Turbo XS eller Turbosmart.

Viss ikke kommer du til å slite med å få det justert bra inn..

 

Men 200hk på 0.6 bar på en RST er nok mindre sannsynlig dessverre.

Klarer den effekten på dobbelt så mye trykk skal du være fornøyd ;)

 

Og drivledd er forbruksvare på RST viss du bruker bilen skikkelig, dvs. det spinner.

Husker min, fikk jo ikke feste på 3.gir på tørt føre, heller ikke på 4.gir når det var vått.

Og det med skikkelig gode dekk og ATB diff..

Så da er det ikke så rart drivleddene ryker.

Men ved rolig kjøring holder det en god stund..

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ville justert den inn til ca 6-8mm forspenn på staget.

Altså slik at når den er av er det 6-8mm bort til pinnen på wg, i forhold til midten på hullet på acturatorstaget.

Slik at du må dra den 6-8mm mot wg-armen for å få den på.

Og så ser du hvor mye trykk den produserer da, og justerer med bleed etterpå til ønsket trykk.

Anbefaler en skikkelig bleed ventil som Turbo XS eller Turbosmart.

Viss ikke kommer du til å slite med å få det justert bra inn..

 

Men 200hk på 0.6 bar på en RST er nok mindre sannsynlig dessverre.

Klarer den effekten på dobbelt så mye trykk skal du være fornøyd ;)

 

Og drivledd er forbruksvare på RST viss du bruker bilen skikkelig, dvs. det spinner.

Husker min, fikk jo ikke feste på 3.gir på tørt føre, heller ikke på 4.gir når det var vått.

Og det med skikkelig gode dekk og ATB diff..

Så da er det ikke så rart drivleddene ryker.

Men ved rolig kjøring holder det en god stund..

 

visste han snakka piss! :P

 

WTB 2.0 YBT til min bil hehe. Men takk for svar :)

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja er ganske mange som snakker over hode på hk-antallet dessverre.

Annonsehester kaller jeg det

 

Hehe, ja RST med Cosworth motor hadde vært artig det

Bare hyggelig

 

Føler meg enda mer svindlet for de 20 høvdingene jeg ga for bilen, skulle ha gitt han 5 maks slik bilen så ut :P Synd for han og bruke 30000 på trim og ikke nå 200hk XD

 

Hmmm tror du det blir mye arbeid med en sånn konvertering? kan jeg modde den til FWD ;D

 

Vil ha sprekere motor!

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Føler meg enda mer svindlet for de 20 høvdingene jeg ga for bilen, skulle ha gitt han 5 maks slik bilen så ut :P Synd for han og bruke 30000 på trim og ikke nå 200hk XD

 

Hmmm tror du det blir mye arbeid med en sånn konvertering? kan jeg modde den til FWD ;D

 

Vil ha sprekere motor!

Når ikke 200hk uten å skifte til en større turbo.. rundt 1bar på en sierra 2wd t3 så er du vel der..

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke akkurat forvente gull og grønne skoger for 20k da.. hadde du gitt 35k hadde jeg kansje syntes det var ett dårlig kjøp..

 

Han skulle ha 30k først :)

 

Men om 1bar går på bilen min ?

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fikk ikke kutt med dette ladetrykket.

Men er ofte man får dette på 0,7 bar, er der den org. trykksperra ligger.

Jeg hadde ikke amalventil, brukte -31 acturator og bleedventil.

Med nyoverhalt turbo og en motor i god stand, gikk dette helt greit.

Men den var justert inn og målt, slik at jeg visste at den fikk nok bensin og at tenningen var rett justert.

Er dette som er alfa og omega.. Får den ikke nok bensin, så går det galt uansett..

Så vil IKKE anbefale å gjøre dette på din motor med mindre du også er sikker på at det er riktig justert inn,

og at motor/turbo er i god nok stand til å gjøre dette.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fikk ikke kutt med dette ladetrykket.

Men er ofte man får dette på 0,7 bar, er der den org. trykksperra ligger.

Jeg hadde ikke amalventil, brukte -31 acturator og bleedventil.

Med nyoverhalt turbo og en motor i god stand, gikk dette helt greit.

Men den var justert inn og målt, slik at jeg visste at den fikk nok bensin og at tenningen var rett justert.

Er dette som er alfa og omega.. Får den ikke nok bensin, så går det galt uansett..

Så vil IKKE anbefale å gjøre dette på din motor med mindre du også er sikker på at det er riktig justert inn,

og at motor/turbo er i god nok stand til å gjøre dette.

 

Bah, må skaffe meg en bleed ventil da :) vanskeligt og montere disse?

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Neida. Den kobles inn på slangen mellom kompressorhus på turboen og acturatoren.

Men vil anbefale å bytte acturator også. En org. er som oftest veldig slapp, og klarer ikke å holde på trykket opp på turtall.

Som oftest vil du da få et høyt trykk på mellomregisteret, og så faller trykket som en stein når du får høyt turtall.

Du vil også få ustabilt trykk også viss acturator er slapp.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Neida. Den kobles inn på slangen mellom kompressorhus på turboen og acturatoren.

Men vil anbefale å bytte acturator også. En org. er som oftest veldig slapp, og klarer ikke å holde på trykket opp på turtall.

Som oftest vil du da få et høyt trykk på mellomregisteret, og så faller trykket som en stein når du får høyt turtall.

Du vil også få ustabilt trykk også viss acturator er slapp.

 

skiftet nettopp til -31 :) derfor jeg lurte på hvordan jeg stilte den inn ;)

jeg la merke til det med høytrykk på mellom regi, men det datt ikke noe på slutten av registeret.

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...