Guest JohnMartin Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 Som topic antyder, så må jeg bytte skiver og klosser fremme på min mondeo. Er ikke den mest erfarne bilmekanikeren, men har styrt litt på med bremser før, men kun på gaamle biler.Har fått tak i delene jeg trenger og et godt utstyrt "verksted".Men lurer bare på om det er noen som vet om noe guide her ute på det store nett?Når jeg bestilte delene, så sa de at det var veldig viktig å pusse rent anleggsflaten (eller noe) Har aldri vært borti bremser på en bil som har ABS heller.. Så håper det er mulig å få noen fornuftige input her. Noen tips og råd Alt tas imot med stor takk!
Guest Compom Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 (edited) Tilogmed jeg, klarte dette, og jeg er langt fra kjent for å være et skrugeni... Det jeg slet med var at skivene satt dønn fast, og hadde ikke tungt nok slagverktøy til å gjøre jobben, men gikk til slutt med ei øks(!)... Så dette er en straight forward jobb! Av med hjul, skru av kalipper, pell av bremseskive, på med ny, bruk tvinge og få presset stemplene i kalipperen tilbake,så du får plass til ferske klosser, pasta på klossene , og sett sammen igjen! Dette fikser du pent! Edited October 20, 2008 by Compom
Guest JohnMartin Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 hehe.. okey..Hvis det bare er staight forward jobb, så skal vi vel se om ikke jeg også får det til
Guest Trouble-maker Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 (edited) må pusse flaten der skiva ligger ann veldig ren for å slippe vibrasjoner... Edited October 20, 2008 by Trouble-maker
Escort RST WRC Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 Også veldig viktig å pusse godt rent der klossene skal gli.På klaven, og også på caliper. Dette for å være sikker på at klossene glir skikkelig.Her må du også smøre etterpå med f.eks keramikkpasta, kopperpasta o.l. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Siberiantiger Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 Også veldig viktig å pusse godt rent der klossene skal gli.På klaven, og også på caliper. Dette for å være sikker på at klossene glir skikkelig.Her må du også smøre etterpå med f.eks keramikkpasta, kopperpasta o.l. Jeg skiftet skiver på min MK3 modell i dag og den ene siden (venstre) var meget enkel å skifte.. er ikke sikker på hva hvor og hvvorfor en må ha på slik keramikk pasta el., men det gjorde ikke jeg. Men høyre side var MYE MYE verre.. der var bremseklossene begynt å sprekke / dele seg, det belegget utenpå klossen (altså det som ikke er inn mot skiva) var løsnet og rustet.. klossene var både skevslitt og hadde tydelige tegn etter at det var kant både opp og nede.. i tillegg til at ene klossen egentlig var begynt å bli "sprø". Selve skiva var nesten rustet fast og var veldig tynnslitt i forhold til den andre siden.. Og hadde en slags bue på sliteområdet.. ujevnt.. I tillegg var stempelet veldig veldig tregt.. så måtte "trimme det opp igjen. så det var virkelig på tide å skifte.. men det jeg lurer på er hvvordan det kan ha blitt slik og hvorfor det er er så stor forskjell mellom venstre og høyre hjul.. Noen som har opplevd lignende? Det er en 2004 modell. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Escort RST WRC Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 (edited) Jeg skiftet skiver på min MK3 modell i dag og den ene siden (venstre) var meget enkel å skifte.. er ikke sikker på hva hvor og hvvorfor en må ha på slik keramikk pasta el., men det gjorde ikke jeg. Men høyre side var MYE MYE verre.. der var bremseklossene begynt å sprekke / dele seg, det belegget utenpå klossen (altså det som ikke er inn mot skiva) var løsnet og rustet.. klossene var både skevslitt og hadde tydelige tegn etter at det var kant både opp og nede.. i tillegg til at ene klossen egentlig var begynt å bli "sprø". Selve skiva var nesten rustet fast og var veldig tynnslitt i forhold til den andre siden.. Og hadde en slags bue på sliteområdet.. ujevnt.. I tillegg var stempelet veldig veldig tregt.. så måtte "trimme det opp igjen. så det var virkelig på tide å skifte.. men det jeg lurer på er hvvordan det kan ha blitt slik og hvorfor det er er så stor forskjell mellom venstre og høyre hjul.. Noen som har opplevd lignende? Det er en 2004 modell. Å pusse glideflater der klossene glir frem og tilbake på klaven, og derettet smøre med keramikkpasta, kopperpasta eller lignende er et must.Gjøres ikke dette er det meget stor fare for at klosser setter seg fast, og ikke beveger seg skikkelig.Dette er helt basic bremseskruing, og blir ALLTID gjort dersom bremser blir byttet på et bilverksted.Er en grunn til det for å si det sånn Bart stål og salt, så vet man jo hva som skjer.. Rust.. Og dårlige forhold for at bremseklossene skal bevege seg på den flaten.. At det er forskjell mellom høyre og venstre side er ikke unormalt.Blir forskjellig slitt, og får forskjellig mengde salt på seg.. At stempelet i caliperen ikke går skikkelig er nok årsaken til at skiva er mer slitt.Og at det er skeivslitt er pga. at klossene ikke beveger seg skikkelig på klaven.Begge deler skaper også varmgang som skaper problem deretter.Flere av de tingene du nevner er nok pga varmgang. Har bremsene vært demontert før så er det godt mulig at "overhaling" ikke har blitt gjort skikkelig på høyre siden der det var verst.Og siden bilen er en 2004 modell regner jeg med at det har vært demontert en gang eller to.For å pusse og smøre har nesten alt å si på hvor lenge og bra bremsene holder seg. Ville fått kontrollert den caliperen skikkelig, da den kan skape problemer som gjør at levetiden på klosser/skiver blir drastisk redusert.Er ikke noe godt tegn at stempelet går tregt.Fjernes ikke rusten på stempelet viss det er det, så vil caliperen henge når bremsene blir varme igjen, da det utvider seg.Så det kan gli fint når du har fått gang på det igjen når det er avkjølt, men når bremsene blir brukt og blir varme vil det henge igjen.Så det er ikke noe å anbefale, å kjøre med dårlige calipere. Kan risikere å måtte bytte skiver og klosser igjen etter kort tid. Kristian Edited November 23, 2008 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Siberiantiger Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Jeg tror ikke det er et problem med stempelet lenger.. Både caliper og stempel ble pusset skikkelig det ble montert nye klosser. Stempelet gikk slik det skulle etter noen forsøk på å få det på gli igjen.. Skal forhøre meg på Ford versktedet mitt ang. smøring og tregt stempel.. kikke litt i Haynes boka også tenker jeg.. Men jeg tror ihvertfall jeg skal få den gjennom EU kontrollen.. for jeg fikk en 2'er på at det var over 30% forskjell på bremseeffekt.. og det var nok de mange tingene som til sammen utgjorde denne forskjellen. Så det burde gå fint nå. Skal vise den igjen på mandag.. 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Escort RST WRC Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Tok du ut stempelet og pusset dette?Viss ikke vil du nok mest sannsynlig få problemer igjen. Uten at jeg kan garantere dette..For har vært borti flere ganger at det blir moet opp uten og pusse det, og det henger igjen etter noen dager.. Ja, du får høre med Ford verkstedet ditt. Jobber på Ford selv, og regner med de kommer til å si det samme som meg.Skjønner ikke helt hvorfor du ikke tror meg For er helt vanlig prosedyre. Ja, når alle bevegelige deler får bevege seg, og anleggsflate på klosser og skiver er rene skal den bremse rett ja.Så sant stempel ikke går tregt, da dette påvirker bremseeffekten. Greit nok at å bytte skiver og klosser er en ganske rett frem operasjon, er det fortsatt veldig viktig å få dette gjort skikkelig.Er mye rart som fungerer der og da (ikke pusse eller smøre i det hele tatt), men vil jo ikke få noen varig god løsning.Har sett flere ganger folk som har slått klossene på plass i klaven med hammer, fordi det var så mye rust..Og trodd dette ville fungere fint.Er helt elementært å faktisk smøre og gjøre rent, og se til at klossene får bevege seg.Er jo den bevegelsen som gjør hele bremsingen.Og å pusse, men ikke smøre går jo på det samme.Da har man en bar ståloverflate som blir utsatt for vann, salt etc.Og uten noe belegg av pasta der, hva tror du skjer da? Det ruster som f...Og da tar det ikke lang tid før det ruster såpass at klossene sitter fast igjen. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Siberiantiger Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Har da aldri sagt jeg ikke tror deg, dessuten visste jeg ikke at du jobbet hos Ford. Vel, vi tok ikke ut stempelet fra huset sitt og gjorde det rent, men vi pusset grundig det vi kunne pusse på. Det var faktisk en som har skrudd veldig masse på biler og har ikke hatt noe problem med de bilene han har skrudd på.. Det skal jo være litt treghet på bremseklossene også så de ikke blir helt "løse". 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Escort RST WRC Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Okay, virket bare som om du ikke var enig i hvor viktig det er Okay, for skal man få bort rusten må man ta ut stempelet og pusse inni caliper. Stempelet pleier som oftest å være fint og fritt for rust i forhold til inni sylinderen.Er inni sylinderen problemet oftest ligger.Men er jo i grunn en veldig enkel løsning. Er bytte av caliper som er anbefalt når slike problem oppstår. Da overrasker det meg litt at han ikke smører, viss han har skrudd masse på bil.For å pusse rene glideflater og deretter smøre de er noe av det første lærer om bremseskruing på f.eks bilfag.Er helt basic... Vet jo hva som skjer om man legger en nedpusset stålbit ute i vær og vind.Ruster som f... med en gang. Er dette pastaen skal forhindre, i tillegg til å forbedre glideegenskapene.. Så sant man ikke pusser over evne får man ikke problem med for løse klosser. De ska kunne gli helt lett, uten motstand.Skal kunne overhale bremsene en rekke ganger før man får problemer med at klossene er for løse. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Siberiantiger Posted January 30, 2009 Posted January 30, 2009 Tar opp igjen denne tråden.. for nå har jeg fått noe vibrasjon/risting med nedbremsing.. Kan det være kast i skivene? Merkes veldig godt i rattet. Merkes best ved halvveis nedbremsing.. Skivene og bremseklossene er var helt nye da jeg skiftet de. Med andre ord kan det være noe annet som gjør at det blir risting/vibrasjon ved nedbremsing? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Escort RST WRC Posted January 30, 2009 Posted January 30, 2009 Er godt mulig at du har fått kast i skivene foran.Har du kontrollert om bremsene henger foran?Du hadde jo problem med at ene stempelet gikk treigt, er godt mulig at det er varmgang som er årsaken til kast.Kan også være andre ting som foringer etc., men siden du har hatt problem med tregt stempel ville jeg leitet der først. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Mondeo ghia-x Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Tar opp igjen denne tråden.. for nå har jeg fått noe vibrasjon/risting med nedbremsing.. Kan det være kast i skivene? Merkes veldig godt i rattet. Merkes best ved halvveis nedbremsing.. Skivene og bremseklossene er var helt nye da jeg skiftet de. Med andre ord kan det være noe annet som gjør at det blir risting/vibrasjon ved nedbremsing? fant du ut av dette? har fått risting/skjelving ved nedbremsing jeg og, merkes på samme måte som du beskriver?
Mondeo ghia-x Posted May 18, 2010 Posted May 18, 2010 fant du ut av dette? har fått risting/skjelving ved nedbremsing jeg og, merkes på samme måte som du beskriver? var skivene mine som var kast i, disse var byttet hos ford da jeg kjøpte bilen for litt over en mnd siden, så da var det garantijobb:)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now