Jump to content

Escort mk3 - Tidlig type dempertårn


bard

Recommended Posts

Min Escort mk3 har den tidlige typen dempertårn foran, dvs. en skrue på hver side av senteret. Problemet er at de fleste senkesett og coilovers på markedet er til sen mk3 og mk4 (83-90). Er det mulig å blande deler eller på annen måte tilpasse disse til min bil? Det er lite fristende å sveise inn nytt tårn.

 

5.JPG

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke demper og fjær fra de nyere mk3 og mk4 så sant lengde og annen passform stemmer overens. Som lengde, diameter på fjær (mtp. fjærskåla) etc etc.

 

Og så bruker du fjærtopp/fjærbenslager fra din type bil.

Helst nytt da, eller vertfall i god stand.

 

Mener dette skal gå fint på desse, tror jeg har sett dette blitt gjort før :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Og løse fjærspennet med fjærben montert på bilen??

 

Nei, ta ned hele fjærbenet før du begynner å bytte fjær og demper.

Slik at du får på fjærklemmer, så du slipper å ødelegge deg..

sitter fortsatt en mutter til under på vanlig escort hvertfall?

sitter en sånn skål eller hva jeg skal kalle den i midten som mutteren er i den veien og en som sitter motsatt vei med en mutter i midten under på undersiden av fjærbeinslageret som er den gummi biten man ser i midten der under den skåla

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Da har vi vel kommet frem til hovedforskjellen: tidlig mk3 har 2 skruer som holder fjærbenslageret på plass, nyere mk3 og mk4 har en ekstra mutter på demperen som holder hele greia på plass.

 

Jeg har sjekket litt rundt og det virker som alle er enige om at nyere dempere passer tidlig mk3. Jeg fant også bilder av et tidlig karosseri med Gaz coilovers. Det er gode nyheter for meg, men jeg synes fortsatt det er snodig at de fleste leverandører av "suspension kits" oppgir 83-90. Man skulle jo tro de hadde greie på slike ting.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...