Jump to content

Bensinproblem.


Skallesei

Recommended Posts

Har følgende problem:

 

Bilen går for fett på tomgang (AF=10,8) og cruising (AF=14-15) - Målt på ca 2000rpm i 4.gir med noe vakuum.

Den går også for magert på fullt pådrag. AF ligger på ca 13,3 ved 4-6.000 rpm ved fullt pådrag i 4.gir.

 

Bilen bruker relativt mye bensin.

 

1,3bar turbotrykk, 3,5bar bensintrykk uten vakuum. Bensintrykket følger helt fint med opp til 4,8bar ved fullt turbotrykk (1,3bar).

 

Dette følger med opp til 4,8bar ved fullt turborykk. Altså, alt skal være greit på bensinsiden.

 

Har gjort følgende: Ny bensinpumpe, nytt filter, nye ledninger til pumpa.

 

Forøvrig er følgende nylig gjort: Høyeffektscoil, nye motorsport pluggledninger, plugger, rotor, fordelerlokk.

Da jeg tok ut pluggene var 2stk spesielt sota, en litt sota og en helt sjukoladefarget og fin. Bilen hadde stått noen minutter på tomgang (AF=10,8).

 

 

Noen som har en ide om hva dette kan være? Det er IKKE et chip-problem, da jeg har prøvd 2 chipper nå, og har en tredje på vei. :) Pukkelrygg-chips!

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

Har følgende problem:

 

Bilen går for fett på tomgang (AF=10,8) og cruising (AF=14-15) - Målt på ca 2000rpm i 4.gir med noe vakuum.

Den går også for magert på fullt pådrag. AF ligger på ca 13,3 ved 4-6.000 rpm ved fullt pådrag i 4.gir.

 

Bilen bruker relativt mye bensin.

 

1,3bar turbotrykk, 3,5bar bensintrykk uten vakuum. Bensintrykket følger helt fint med opp til 4,8bar ved fullt turbotrykk (1,3bar).

 

Dette følger med opp til 4,8bar ved fullt turborykk. Altså, alt skal være greit på bensinsiden.

 

Har gjort følgende: Ny bensinpumpe, nytt filter, nye ledninger til pumpa.

 

Forøvrig er følgende nylig gjort: Høyeffektscoil, nye motorsport pluggledninger, plugger, rotor, fordelerlokk.

Da jeg tok ut pluggene var 2stk spesielt sota, en litt sota og en helt sjukoladefarget og fin. Bilen hadde stått noen minutter på tomgang (AF=10,8).

 

 

Noen som har en ide om hva dette kan være? Det er IKKE et chip-problem, da jeg har prøvd 2 chipper nå, og har en tredje på vei. :) Pukkelrygg-chips!

 

En ny chip er på vei..Ikke lett å prøve å tilpasse noe da de forskjellige tingene du gjør (utbedrelsene), endrer AF ganske mye på samme turtall/map på tallene du gir meg.

Har nå etter de siste tallene dine over (og de jeg fikk igår), tatt ned bensinmengden på bla. tomgang, har lagt på nesten 10% mer bensin på map-punkt 1.3bar+

Vel og merke seg nå er at ved 1.32 bar ladetrykk og ca 7000rpm så er dysene dine åpne i ca 15,49ms (mener jeg å huske - er på jobb nå),

dette er mer bensin enn en cosworth motor på grønndyser (803), porta topp og T35 turbo trenger, mens du har en std. cosworth motor med std.T3 og 803 dyser.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er jo en mulighet, men det forklarer ikke hvorfor den vil ha så jææævli med bensin...?!

 

D høres ut som at noen kan ha køddet med TPS sensoren din og gasspjeldet står på halvåtte... Samme som skjedde med meg tidligere i år... For all del ikke skru på sensoren, få noen fagkyndige til å se på den.

Edited by Helge
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg får ta det neste gang jeg "stikker innom" Stavanger da..........

 

 

...har ikke vært der ennå men...

 

Min begynte å bruke mye bensin, og da var det map sensor som var dårlig.

 

Map var ny fra Face for ca 6mnd siden...

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

Hvilke sensorer kan skape dette problemet?

 

Bilen får for feit blanding på tomgang/cruising og for mager blanding på full gass.

 

 

Napper jeg av vakuumslangen på MAP'en blir bilen helt mongo og ruser seg opp og ned. Holder på å stoppe og ruser seg opp igjen.

Så den er jo tydligvis litt i drift da...

Edited by Skallesei

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

du har sjekket vanntemp føleren sa du? eventuelt om stikket inn til tempføleren er bra,brudd på en ledning,dårlig kontakt eller deffekt føler vil føre til STORT bensinforbruk....Ved deffekt tempføler kan bilen være helt fin når den kald,og helt ****** når den blir varm.

 

 

Nei det har jeg ikke sjekket Jonny. Hvordan kan jeg sjekke denne føleren uten å montere en ny?

 

Greit nok at den skal gå fett når den er varm dersom tempføleren er på bærtur, men bilen går jo magert som bare det på fullt turtall. Ville trodd at den skulle gå fett på toppen også?

 

Bilen hverken fusker eller har symptomer på noe annet enn at AFR verdiene er grusomme. Går fint, drar fint osv... Bruker nå endel olje da men... Sliten turbo regner jeg med siden det ikke lekker noen plass.

 

Bensintrykket følger turbotrykket fint og bensinpumpe/filter er nytt. Bensintrykket er relativt høyt for oppsettet, og chippen har fått lagt på ekstra bensin på trykksiden og mindre bensin på vakumsiden. Noe bedre ble det, men langtifra bra!

Edited by Skallesei

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

du blir ikke lurt av AFR måleren din da? skal jaggu ikke se bortifra att det er lamda sonden din som tuller med deg! det har jeg vært borti mange ganger....

 

 

Det kan jo selvfølgelig hende men den er helt ny. Vært i bruk i ca 1 uke nå. Bosch giver med 5ledninger på.

Kjøpte den fra Kollevoll for et par uker siden. Stack heter vel måleren.

 

Rart om den skulle gi feil verdier og?

 

Den er innstillt til 14,7 som skal være rett, ikke sant?

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje bredbåndslamda du bruker?

Veldig vanskelig å reparere bil over forum,men TPS sensor har vært nevnt her,kan jo slvsagt være att den kødder,så styreboksen tror spjellåpningen er på 50% men den i virkeligheten er på 100%....

 

Hva mener du med innstilt på 14,7 ??

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

Har vært en del tull med Stack sine bbl da dessverre..

 

Stillt inn til 14,7? Hva mener du? :)

 

Hvordan går jeg fram for å finne ut om måleren min er 100%?

 

Det er kanskje bredbåndslamda du bruker?

Veldig vanskelig å reparere bil over forum,men TPS sensor har vært nevnt her,kan jo slvsagt være att den kødder,så styreboksen tror spjellåpningen er på 50% men den i virkeligheten er på 100%....

 

Hva mener du med innstilt på 14,7 ??

 

 

Hvordan kan jeg finne ut om TPS'en er feiljustert eller defekt?

 

Innstilt til 14,7 ja, jeg vet ikke om det har noe å si, eller om det bare er en innstilling på LED'ene i måleren. Kan gå inn på måleren under AFr og justere den opp og ned. Tror det bare er LED skalaen jeg justerer her. Bare se vekk ifra det. :)

 

Ja, det må da være bbl for å få opp så nøyaktig afr :)

Godt mulig det er TPS ja..

Kan skape slike problem.

Men test vanntempsensor først.

 

Hvordan tester jeg den?

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

prøv å ta en kjøretur med kontakten til TPS avkobblet,så kjenner/ser du om bilen forandrer seg på noen måte...

 

Det skal jeg gjøre. Om den forandrer seg, det vil tyde på at den er i drift og om ingenting endrer seg så er den død?!

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så lett å finne ut om måleren er riktig, uten å teste den opp i mot en man vet er 100% kalibrert.

 

TPS må ohm'es for å finne ut hvor mye motstand den har på forskjellig gasspådrag.

Mellom to av pinnene på full gass og lukket spjeld, og motsatt vei på full gass og lukket spjeld.

Er fastsatte verdier den skal ligge innenfor, og det er veldig lett å justere denne feil.

Man kan ikke få denne rett uten å gjøre det på riktig måte..

 

Vanntempsensor må du også ohm'e. Den skal ha en viss motstand på en gitt temp.

Er fastsatte verdier for denne også, hvor mye motstand den skal ha i forhold til temp.

Vanntempsensor og lufttempsensor ertemperaturavhengige motstander, motstanden i dem forandrer seg etter temperatur.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så lett å finne ut om måleren er riktig, uten å teste den opp i mot en man vet er 100% kalibrert.

 

TPS må ohm'es for å finne ut hvor mye motstand den har på forskjellig gasspådrag.

Mellom to av pinnene på full gass og lukket spjeld, og motsatt vei på full gass og lukket spjeld.

Er fastsatte verdier den skal ligge innenfor, og det er veldig lett å justere denne feil.

Man kan ikke få denne rett uten å gjøre det på riktig måte..

 

Vanntempsensor må du også ohm'e. Den skal ha en viss motstand på en gitt temp.

Er fastsatte verdier for denne også, hvor mye motstand den skal ha i forhold til temp.

Vanntempsensor og lufttempsensor ertemperaturavhengige motstander, motstanden i dem forandrer seg etter temperatur.

 

Og er det noen som ved disse verdiene?

Tror jeg så de i en Cosworth manual jeg hadde en gang men jeg husker ikke verdiene og hvor jeg så det henn i farta.

1996 BMW 320 Cabriolet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...