Jump to content

Bakstillinga "Hopper"


Fakeworth

Recommended Posts

Jeg falt for fristelsen å ta cossi'n min ut her i helga, det passa så bra for det var helt tørt og en god stund siden de har salta sisst.. Det var ufattelig digg å ratte rundt i den igjen!! :P

Men en ting som irriterer meg er at Bakstillinga har en tendens til å begynne å hoppe noen ganger hvis jeg feks banker inn clutch'n for å spinne bortover.. Det skjer ikke når jeg legger den ut,

men det er vel stort sett rett frem det er snakk om.. Noen som har noe ide om hva som kan ha skylden? Jeg har pholeyrytane i hele bakstillinga, bortsett ifra diff opphenget, den er fra escort cossi og ble satt på i sommer som var..

Gule koni dempere og lesjøfors senkesett.. Jeg har også chims for å rette opp hjulvinkelen... En sak er at jeg har 215/40-17" Dim bak, men dekka er merket med M+S.. :blink:

Dette er da sommerhjula mine som står på, ikke opptimalt, men greie spinne hjul tenkte jeg når jeg satte de på i sommer.. Fikk de billig vettø.. Noen ide eller erfaringer på hvorfor det kansje hopper sånn.. Jeg knakk 2 Stk 2wd differ i sommer som var pga dette.. :angry: Litt lei av det, og håpa kansje å få fiksa det før sommeren da vettu.. Kan det være at Demperne er stilt for myke? Kansje skru de helt opp ellerno?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

hmm.. jeg var plaga med hopping på min jeg også.. fant ut at krysset på mellomakslingen var slitt.. så jeg bytta krysset og opphengsforinga der.. og så ble den balansert.. og etter det så hoppa den ikke mere.

 

Da ble den "hoppinga" borte på min ihvertfall.. Skjønner egentlig ikke at det hadde noe med saken og gjøre ihvertfall. Jeg hadde bilstein dempere, Nye omp fjærer og nye gule foringer i bakstillinga også.

TOYOTA som er TINGEN!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Men en ting som irriterer meg er at Bakstillinga har en tendens til å begynne å hoppe noen ganger hvis jeg feks banker inn clutch'n for å spinne bortover.. Det skjer ikke når jeg legger den ut,

men det er vel stort sett rett frem det er snakk om.. Noen som har noe ide om hva som kan ha skylden?

Er du fra Horten? Jeg har merket det samme på min Sierra 2.0i DOHC. Riktignok bare på våt asfalt, dårlige dekk og bakaksel som sperret fordi den var ødelagt. Men prinsippet skal vel være det samme. Fikk det bare når jeg spant ut fra et kryss og litt strakt bortover vegen. Hørte om at det var en Cosworth som var ute et ett-tiden i natt og plystra litt.. var det deg?

Link to comment
Share on other sites

"Så ble den balansert", hva memer du da?

Ble den balansert av at du skiftet kryss og oppheng, eller gjorde du noe mer?

 

Eg har skiftet alt bak + kryss og oppheng, men ingenting hjelper.

Har bare å skifte foringen på girkassen igjen  :(

fikk beskjed av han gamle gubben på det firmaet som gjorde jobben at dem hadde balansert mellomakslingen etter at dem hadde bytta krysset og foringen..

så ikke spør meg hva som ble gjort utover det.. hoppinga ble borte.. men vet ikke om dette som var problemet.. eneste annet som ble gjort var at jeg tok ned bakstilling og satte på plass igjen uten og gjøre noe med den.

 

uansett.. hoppinga ble borte.

TOYOTA som er TINGEN!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Kan nok stemmer det at jeg bor i nærheten ja.. Har møtt deg noen ganger når du har vært ute og kjørt.. Sisst var vel da jeg hadde vært på Eu på scania i begynnelsen av desember mener jeg... Men jeg var nok ikke ute ved ett tiden, det må ha vært lørdagsnatta isåfall.. Jeg parkerte den igjen i fire tiden på søndag.. Nå får den stå i dvale litt til.. :D

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest sircossie

Hallo dere. Jeg hadde også samme problem med min bil, men den ble bra når jeg shimsa opp foringene til traversen, de største foringene der bak, det er orginalt litt slakke på de. Jeg brukte alu plate som jeg skar ut og boret hull i, jeg la de imellom karosseri og den foringa. Blei fin som fy den nå. Den foringa som er festet i bak kant av bakakselklokka går det også an og stive av litt da. jeg laga et fart stål feste på den og skrudde klokka direkte fast i karosseriet. GRa klokka har det vist slik som standar. det vil bli litt meire "bråk" inni bilen, men det går bra. litt bråk til og fra spiller vel ingen rolle vist det kan berge klokka. Håper dette kanskje kan hjelpe. Foringen i traversen på gearkassa mi er meget slakk så det ser ikke ut for at det spiller noen stor rolle, ikke for mitt tilfelle allefall.

Link to comment
Share on other sites

Okay :) Det kan altså virke som om problemet ligger ved den store foringa.. Hmm, litt rart ettersom de skal være nye for et år siden.. Men men, kan jo som du sier være litt slakk alikevel.. Jeg driver med å skal lage meg et feste uten foring til bak lokket mitt jeg også nå.. Blir i aluminium tenker jeg.. Vurderer å skjære ut en "pakning" på to til tre mm av gummimatte som jeg skal legge imellom festet og karrosseriet for å muligens dempe støyet litt, men det er jo ikke noe krise om det blir mere støy da.. Det er da for **** ikke noe konebil.. Den er min min og bare min... Og banken da, men han får ikke låne den.. Mohahahaha :P Dessuten har jeg jo ikke noe kone.. Bare leter etter den "rette"

Whahahaha, Tror kansje jeg er litt vel glad i å lete.. :rolleyes:

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest sircossie

He he. Man skal lete litt rundt, slik er det bare. Og noe konebil er det nok ikke. et lite gummi mellomlag der går sikkert an ja, det vil vell dempe det litt. Det er bare å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Haha, kan nok stemme det ja.. :rolleyes: Det var kult av dere! Sucks å være stranda i østfold så sent på kvelden når det er et lite stykke hjem :D

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg er kvitt det.. Har montert store Alu foringer og stramma opp de gule koniene på max, men tror neppe det var det som gjorde utslaget.. Kjørte etter montering som vanlig og den hoppa, jeg ble forbanna og Banka gassen i bånn så turtellern stod og slo i veggen og clucha'n ut.. Og jaggu.. Jeg tror faktisk jeg bare har vært for snill med bilen jeg.. :P Haha, så nå har jeg visst endra kjørestil endel.. Er bare slem med den nå jeg, tror den liker det.. Sado-cossi.. :ph34r: Whahahaha..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror nok det er pga jeg har lav komp motor, og derfor ikke aller mest sprut i bunnen.. Så når jeg har gjort det tidligere, men ikke clutch'a ut med så mye turtall, så er det liksom ikke nok power til å dra helt villt løs.. Men det gjør den nå.. :D

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kvitt det.. Har montert store Alu foringer og stramma opp de gule koniene på max, men tror neppe det var det som gjorde utslaget.. Kjørte etter montering som vanlig og den hoppa, jeg ble forbanna og Banka gassen i bånn så turtellern stod og slo i veggen og clucha'n ut.. Og jaggu.. Jeg tror faktisk jeg bare har vært for snill med bilen jeg..  Haha, så nå har jeg visst endra kjørestil endel.. Er bare slem med den nå jeg, tror den liker det.. Sado-cossi..  Whahahaha..

 

Men jeg tror nok det er pga jeg har lav komp motor, og derfor ikke aller mest sprut i bunnen.. Så når jeg har gjort det tidligere, men ikke clutch'a ut med så mye turtall, så er det liksom ikke nok power til å dra helt villt løs.. Men det gjør den nå.. :D

 

hvis du ikke hadde nok power til å rive skikkelig løs vil det vibrere, nykke og slå når hjulene nesten tar tak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er nok friksjonen dekkene og asfalten lager. Går hjulene fort nok rundt, er det intet problem.

En annen ting, jeg sveiset diffen på en 2wd Cosworth med orginale foringer, dempere og det hele, den sluttet å hoppe.

 

Det er iallfall noe skikkelig drit når dem begynner å hoppe. Knekker differ, kasser og akslinger.

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje

Leste i en annen tråd her tidligere om det samme problemet. Noe av årsakene kunne liggge i gummiforinga på diff lokket. For dårlig /myk gummi for diffen til og hoppe og det forplanter seg ..

Det finnes flere andre fester og få kjøpt.

 

 

Eller vil jeg vel tro att det treng stivere dempere/dårligere dekk.

Når jeg har på gate sliksa får jeg de samme problemene, så det blir 195 dekk på meg . :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hm.. pleier som regel å komme fordi det er slakk i noe.. foringer i bakstilling, mellom aksling eller girkasse foringen som er for myk.

og når den først begynner å pakke ryker driverk lett.. er bare å holde pedalen i gulvet og et lite spenn i clutch'en so kjem an.. :)

 

 

Men uansett, får følge med girspaken neste gang.. Ser jo på denne om girkasse osv ligger og slår.. hvis ikke ligger problemet lengre bak . foringen i diffen er forresten stivere på esc enn sierra, men kan jo bare rengjøre den og fylle sika i den. men legg på flere lag ellers tørker det aldri.. :)

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
hm.. pleier som regel å komme fordi det er slakk i noe.. foringer i bakstilling, mellom aksling eller girkasse foringen som er for myk.

og når den først begynner å pakke ryker driverk lett.. er bare å holde pedalen i gulvet og et lite spenn i clutch'en so kjem an.. :)

Men uansett, får følge med girspaken neste gang.. Ser jo på denne om girkasse osv ligger og slår.. hvis ikke ligger problemet lengre bak . foringen i diffen er forresten stivere på esc enn sierra, men kan jo bare rengjøre den og fylle sika i den. men legg på flere lag ellers tørker det aldri.. :)

 

 

Fint tips det med sika, har ikke tenkt på det før.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...