Jump to content

vinterdekk


Guest dieseldyret

Recommended Posts

Guest dieseldyret

Hva slags vinterdekk kjører dere med mk3 med? Har nylig kjøpt to nye goodyear icenavi piggfri som står foran, bak er det continental conti viking etellerannet. Disse står på originalfelg 16" 205-55. Synes goodyeardekka er fryktelig myke, esplampa lyser jo med en gang jeg drar på litt..Dette er på bar asfalt. De gamle continentaldekka foran satt mye bedre..

Link to comment
Share on other sites

Hva slags vinterdekk kjører dere med mk3 med? Har nylig kjøpt to nye goodyear icenavi piggfri som står foran, bak er det continental conti viking etellerannet. Disse står på originalfelg 16" 205-55. Synes goodyeardekka er fryktelig myke, esplampa lyser jo med en gang jeg drar på litt..Dette er på bar asfalt. De gamle continentaldekka foran satt mye bedre..

Continental er best :)

Kjører med contact 3 nå de sitter som støpt på veien.

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Du sa ikke noe om det var piggfritt eller piggdekk du ville vite noe mer om.. jeg har gått fra å kjøre på piggfri dekk i mange år til å kjøre på piggdekk igjen ettersom jeg nå bor på en plass med mye bakker, svinger og mye is..

 

Jeg kjører nå på Gislaved Nord Frost med stål pigger. Dette dekket sies å være et slags piggfritt dekk det er satt pigger i (altså er gummien ganske myk for å være piggdekk) dermed klarer det godt både snø og is like godt. Jeg har 205/55/16 og er ganske fornøyd med de. Veiene rundt om er til tider ganske sporete her så jeg valgte disse fordi de er litt mer avrundet i kantene.. men opplever likevel at jeg hele tiden må ratte en del for å holde bilen på plass. Mulig dette skjer med alle typer dekk på denne bilen.. at det har med styringen å gjøre. Har ikke lagt merke til at ESP'n reagerer mer enn nødvendig og jeg tar meg godt frem med min forhjuls drevet stasjonsvogn.

 

At jeg har fått pigger laget av stål vil også si at piggene varer lenger.. for det er jo en del bar asfalt gjennom vinterhalvåret også.

 

Kommer sikkert til å skifte til andre dekk neste vinter. Må jo prøve noe nytt..

 

Det sies at de fleste biler har et dekk som er mer tilpasset bilen og kjøreegenskapene enn andre dekk.. hvilket dekk dette er for Ford Mondeo vet jeg ikke.. kan sikkert lese noe om det på nettet.

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Continental er best :)

Kjører med contact 3 nå de sitter som støpt på veien.

Piggfrie :)

Mvh Ronny S


2013 - Focus Titanium 2.0 TDCI Powershift automat, STV, Styling :cool2:

2010 - Mondeo Titanium X 2.0 TDCI Automat, STV
2005 - Mondeo, 2.0 TDCi Automat, STV
2005 - Focus 1,6i 16v 5-dørs, full MS styling :)
1995 - Mondeo, 2.0i 16v GLX Sedan
1986 - Opel Kadett 1,8 GSI

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med Continental Contact 5 bak og 3 foran.

 

Er fornøyd :)

 

Contact 5 ble jo kåret til en av de 3 beste dekkene i år :)

 

Edit: Disse er jo piggfrie.

Edited by Knutte

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Nokian Hakkapellitta RSI piggfrie. De syns jeg er utrolig bra på glatta til å være 225/40/18. De er bedre enn Continental Contact 3 som jeg hadde i fjor og de var 205/55/16. Men på tørr og våt asfalt er de for myke syns jeg, spinner bare jeg tenker på å gasse. Der var Conti bedre...

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

På min mondeo kjører jeg piggfri continental conti contact 3 og bak har jeg nokian hakkapelitta R. Dekken er helt grei, men synes di sporer en del å kunne tenkt meg smalere hjul, noen forslag??

Hadde det ikke vært for esp hadde jeg aldri kjørt piggfritt, lampa lyser ofte og det blir nok pigg neste gang.

Link to comment
Share on other sites

På min mondeo kjører jeg piggfri continental conti contact 3 og bak har jeg nokian hakkapelitta R. Dekken er helt grei, men synes di sporer en del å kunne tenkt meg smalere hjul, noen forslag??

Hadde det ikke vært for esp hadde jeg aldri kjørt piggfritt, lampa lyser ofte og det blir nok pigg neste gang.

 

Hva mener du med "hadde det ikke vært for esp..."? Kjøpte du piggfritt fordi du hadde esp?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "hadde det ikke vært for esp..."? Kjøpte du piggfritt fordi du hadde esp?

Jeg kjøpte bilen i sommer og fikk med nye vinterhjul, men klarte ikke å overtale selgeren om at jeg ville ha pigghjul. og merker jo at piggfrie dekk ikke sitter like gott som piggdekk på is noe vi har mye av her i Lofoten. Jeg mener esp har reddet meg i mange stuasjoner, kjenner bre bilen rykker litt og så gjør bilen slik jeg egentlig ville den skulle gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det som er sagt, at med esp kommer piggfri dekk til sin rett.. men fortsatt holder jeg selv en knapp på piggdekk. Vi har også en del isete veier her og jeg har kjørt på piggfritt en del år nå.. stort sett har det gått bra, men føler meg litt tryggere med piggdekk..

 

ESP er og kan være litt forvirrende.. For man tenker jo som så at man m rette opp bilen når man kjenner at den ikke henger helt på.. og når du selv prøver å rette opp samtidlig som bilen forsøker å rette op, blir det fort litt feil og i verste fall verre enn om du ikke hadde esp.. men det hele er vel en vane sak.. jeg stoler ikke blindt på esp i seg selv ihvertfall.. og glipper du med piggfrie dekk, ja da glipper du! Med pigg har du kanskje en liten sjanse til..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Sto på helt nye nexen piggdekk når jeg kjøpte min (2uker siden). De fungere helt ok nå når de er nye men de blir vel helt elendige neste vinter.

Syns gummien virker litt rar på de. Har 4stk Hakkapelitta 5 piggdekk jeg skal hive på da det er ett dekk jeg er mye mer fornøyd med.

Dekk dim er forresten 205/55-16

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...