Jump to content

Diverse problemer på min 01' 1.8 bensin..


Caprinut

Recommended Posts

Først å fremst vil jeg si denne bilen er utrolig god å kjøre, detter er da en Trend utgave, men jeg føler meg ikke like "hjemme" som i min gamle MkI.....

 

 

Problem 1.

Bilen har ny long blokk fra ford, men alt som henger rundt den er fra den gamle motoren.

Bilen har nå snart gått 213K.

Siden jeg fikk bilen i sommer har den hatt et meget anoying problem, når man kjører på delgass f.eks ved gjevn køfart så kan det virke som motoren kobler inn og ut alt etter hvor du har gassen i forhold til farta.

Det er akkurat som noen setter på bremsene en liten stund, men med en gang man gir gass så kommer den.

Motoren er innkjørt og går meget godt og har "løsnet" så det er ikke det at den henger igjen på motoren.

HVA kan dette være???

 

Problem 2.

Et annet meget irriterende problem er at den får av og til et jukk eller to på lave turtall.

Dette ble så irriterende på en tur fra Oslo at bilen nesten ikke ville oppover i bakkene.

Da begynte den å kutte nesten konstant og i moderate bakker i 50-60 og 70 så måtte man gire ned til 3 for at den ville opp bakkene, da med konstant jukking opp bakene og no power.

Innsugs manifoil ble da byttet, og problemet ble NESTEN borte.

Men jeg har forsatt jukket av og til (kan virke som bilen hopper over et "hjerteslag" og det har blitt værre i det siste.

Det rare er at den gamle manifoilen så helt fin ut og spjellet gikk fint, ikke knekt eller løse spjell, men både problem 1 og 2 ble nesten løst ved bytte av manifoilen.

Før bytte av manifoil så var problem 1 så stort at det virket som man skrudde av motoren når man gikk av gassen.

Men når man hadde gått av gassen så kunne man kjenne at at det virket som motor eller bremser ble koblet inn og ut, fryktlig irriterende.

By kjøring er ikke morro.

 

Problem 2 har jeg sett i en annen tråd at det kan være pluggkabler eller irr på coil, andre forslag??

 

 

Problem 3.

Ved stans i kryss så blaffrer alt av lys både inne og ute, hørt at dette kan være jording, andre forslag?

Har også sett at lyset blaffrer under kjøring f.eks på motorvei.

Ladinga er det ingenting i veien med for den lader 14.4V på tomgang.

 

 

Problem 4.

Når jeg slipper gassen i kryss etc så henger turtallet seg opp litt i 1 sekund eller noe, da rundt 1800-2000rpm for så sakte å gå ned.

Hva kan dette være?

 

 

Problem 5.

I det siste så har den elektriske knappen for baklukeåpning (stv) ikke funket.

Spiller ingen trille om tenninga er på, om motoren er i gang eller om nøkklen er ute av tenninga.

Må åpne luka med startnøkklen.

Er det normalt at man må trykke 2 ganger for at at luka skal åpne seg bak?

Hva kan være galt her?? Sikring, bryteren??

 

 

Problem 6.

Bensinforbruket er helt ræva.

Motoren er 125hk utgaven og jeg får den ikke under literen, samma hva.

Har vært flere turer til Oslo i høst og den ligger på literen samme om det kjøres hardt eller som en kirketjener.

Siste måling så ble forbruket målt til 1.15 og det er uholdbart!!!!!!!!

Til jobb så kjører jeg 15km hver vei og motoren er god og varm etter 5km kjøring...

Noen som har gode ideer til feil???

Pluggene er så og si nye, med fin gylden farge så forbrenninga er det ikke noe å si på.

Luftfilteret er også nytt.

Tidlig i sommer fikk jeg den ned i 0.85 til oslo, lavere enn det har den ikke vært og jeg har snart kjørt 10k med den.

 

Min gamle 94' MkI 2l GLX har jeg fått ned i 0.64 til 0slo med full bil og kofferter baki og 205 dekk. Den har nå gått 273K og ligger på 0.7-0.8 på langkjøring og 0.9-1L på bykjøring eller med mye hard pedal.

 

 

Har et problem til, eller rettere sagt ikke et problem, men jeg syns jeg har for lite "stopping power" eller den streker for lite.

Skiver foran og bak.

Vil tro Green stuff bremseklosser vil hjelpe på saken? Noen som kjører med slike klosser her??

 

 

Anyway vil jeg til Ford snart å få en avlesing av koder for å se om de finner noe galt.

 

Men jeg begynner å like nye biler mindre og mindre med alle de elektro dingsene som går eller kan gå galt.... Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

 

 

 

 

 

Men håper noen har noen gode forslag her.....

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har bilen vært på verksted.....

 

Problem 1 er løst, viste seg å være en vakumslange, kom opp på feilmeldinga..

 

Problem 2 er meget sannsynlig pluggkablene, disse har jeg kjøpt inn på Ford idag. Pluggene byttet jeg i høst så de vil vente til jeg har byttet kablene for å se om alle problemene forsvinner.

 

I den siste tiden før verkstedbesøket, så funka ikke den fjærnstyret sentral låsen, så jeg måtte låse manuelt. Byttet batteri i nøkklen, men den måtte kodes på nytt.

Her om dagen åpnet bakluka seg 6-7 ganger i løpet av en kort kjøretur.

Dette viste seg at den bryteren på bakluka var kaputt (den gummiknappen ved siden av skiltlysa). Denne bryteren er også kjøpt ny idag hos Ford.

 

Alt i alt så minker det drastisk på problemene, og godt er det.

Men flimring av lys kunne de ikke finne feilen på. Den flimrer bare av og til...

 

Min litt kjipt er at, ettter at de monterte på den vakum slangen igjen, så er den betraktlig tregere ved akslerasjon....

På den andre siden så bruker den sikkert halvparten av suppa som den gjorde før :rolleyes:

Men må få snekret meg noe sportseksos til sommeren, samt bytte til et innsatsfilter.

Gidder ikke ha konfilter, da det er null å hente under 4000rpm.

Kommer også til å kjøpe inn Bluefin apparat med tiden, da ingen ser ut til å ha en sånn her nede...

 

Kommer tilbake med åssen det går med forbruk, nykking etc...

 

 

Men må bare si helt til slutt at dere er rimlige slappe til å gi tilbake meldinger her inne <_<

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Ville rådet deg til å byttet coilpack, pluggkabler og plugger... Ser at slike problem som du nevner her er ofte oppe på andre forum, og der er det mye hjelp i å bytte det overnevnte...

 

Ang problemene du har med at lysa dine, utslippe børster i dynamoen er ofte et problem. Kan og høres slik ut da det blir værre når du f.eks står i kryss og slik.. Eller evt regulatoren.

Men prøv og ta av jordingskabelen til batteriet, gjør skikkelig rent og prøv da igjen, igjen et kjent problem..

 

Dårlige bremser, bytt klosser/skiver hvis de begynner å bli utslitt, kjør gjerne Yellowstuff, de støver lite.. Og bytt og gjerne all bremsevæske..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ;)

 

Kommer nok til å bytte coilpacken også, må bare spare litt først.

Ingen som vet om de finns upgradert coil til denne?

Vet at det finns til Mk1....

 

Skal se under huuuven en av dagene, bare "litt" snø her nede i sør...

 

Når det gjelder klosser går jeg nok for green stuff tror jeg....

 

 

 

Men takk for hjelpen så langt!

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

En liten update....

 

Fikk bytta tennpluggkabler idag, og nå fusker den ikke mere.

Er mye bedre å kjøre nå :D

At den hang på gassen ikryss i 1 sek eller no, er også forsvunnet, så nå er det snart bare fryd og gammen B)

 

Eneste jeg har igjen er å få byttet bryter i bakluka og spylermotoren etterhvert.

Eneste jeg har igjen er flimmring av alt lys, som kommer av og til, men ikke ofte, så jeg går for å skifte spennings regulatoren i dynamoen i løpet av våren...

 

Håper at denne tråden kan hjelpe andre hvis de skulle være så uhelldig å få noen av de samme feila... :rolleyes:

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, var verkstedet som fixet det, de bare sa det var en vakum slange...

 

Ja det er sykt irriterende, gjorde meg nesten grønn til tider ^_^

 

 

Ser ikke ut som uflaksen går bort fra meg...

 

Her om dagen fikk jeg steinsprut på frontruta, så nå har jeg sprekk tvers over ruta <_<

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Guest Trouble-maker

akurat fått ny frontrute jeg og.. men om du ikke har el.oppvarmet fra før så bytt over nå ;) mye deiligere på vinteren...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg byttet frontrute, deilig å kunne se skikkelig ut av ruta....

 

 

 

Men uflaksen ser ikke ut til å forlate meg enda :angry2:

 

I sammenheng med rute bytting, så sa de som tok jobben at vindusviskerene var svært rustne der du fester viskeren til til staget, altså der som mutteren sitter, men de sa at de fikk det til og jeg tenkte ikke noe videre over det.

 

Så på vei hjem fra jobb idag, så sluttet viskeren å funke på passasjer siden :wacko:

Stoppet et sted for å feste viskeren igjen, men det viste seg at det rett og slett ikke var gjenger igjen til mutteren, gjengene var rustet bort, så bilglassfolka hadde bare skrudd den fast med en skrue.

 

Ut til Ford bar det for å se om de kan skaffe den delen som er gjenger på...

Men nei da, de kan bare skaffe hele stag sulamitten, for 2000+...

Penger som jeg ikke har....

 

 

Så er det noen der ute som tilfeldigvis sitter med en MkIII delebil med disse stag greiene så hyl ut hvis jeg kan få kjøpt det for en rimlig penge...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg byttet frontrute, deilig å kunne se skikkelig ut av ruta....

 

 

 

Men uflaksen ser ikke ut til å forlate meg enda :angry2:

 

I sammenheng med rute bytting, så sa de som tok jobben at vindusviskerene var svært rustne der du fester viskeren til til staget, altså der som mutteren sitter, men de sa at de fikk det til og jeg tenkte ikke noe videre over det.

 

Så på vei hjem fra jobb idag, så sluttet viskeren å funke på passasjer siden :wacko:

Stoppet et sted for å feste viskeren igjen, men det viste seg at det rett og slett ikke var gjenger igjen til mutteren, gjengene var rustet bort, så bilglassfolka hadde bare skrudd den fast med en skrue.

 

Ut til Ford bar det for å se om de kan skaffe den delen som er gjenger på...

Men nei da, de kan bare skaffe hele stag sulamitten, for 2000+...

Penger som jeg ikke har....

 

 

Så er det noen der ute som tilfeldigvis sitter med en MkIII delebil med disse stag greiene så hyl ut hvis jeg kan få kjøpt det for en rimlig penge...

Mye tull med disse bilene har jeg inntrykk av. Fattern har en 2.0l 01 mod. (blir nok lagt ut for salg en dag med det første) tåler blandt annet ikke at det kommer rim på bilen. da låser dørene seg. eventuelt at alle ruter går ned når du låser den opp. kjekt når bilen er nedsnødd. Anyways, så klikka vindusheisen på førersia her om dagen. tok opp, og vaieren som drar det hele hadde krulla seg sammen i en bunt. Ringte ford, og der fikk han beskjed om at han ikke fikk kjøpe kun vaier, men måtte kjøpe hele systemet. 4500kr... men hadde det vært bare motoren så kunne han få kjøpt bare den.logisk det...

Han ringte da rundt på div høggeri og fikk spora opp en delebil i bergen.fikk tak i hele dritten til 800kr. jeg husker desverre ikke hva det høggeriet het. men der står det i allefall en.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

ola`s bil heter det .

 

min har det ikke vært så mye tull med. eller litt da,

 

disel pumpen(løfte pumpen bak) tok kvelden , den skulle dem ha forskrekkende 8500 penger for!!!!!! og får å komme med et råd. IS pumpa passer rett i ! hehe

 

spyleveske pumper har tatt kvelden og den koster jagge 870 penger den å!

 

 

men ellers meget god bil . kjempe fornøyd!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

noen her som vet hvor den vakumslangen sitter? jeg har også likt problem på min, og vil fikse dette. gjerne bilde.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...