Siberiantiger Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Hei! Skulle skifte termostater i dag, men fant ikke tappe pluggen som Haynes boken viser til. Hvor er denne tappe skruen på en Ford Mondeo 2.0 TDCi 2004 modell? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Går fint å bare skru ut termostaten uten å tappe først. (blir litt søl, ikke så mye ) Husk bare å fylle opp igjen etterpå + varmkjøre for å bli kvitt luft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 Går fint å bare skru ut termostaten uten å tappe først. (blir litt søl, ikke så mye ) Husk bare å fylle opp igjen etterpå + varmkjøre for å bli kvitt luft Hvor mye kjøleveske må jeg regne med forsvinner (som jeg må fylle på igjen med)? Og mister man noe kjøleveske når man skifter den andre termostaten som sitter på vannpumpen? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 (edited) Hvor mye kjøleveske må jeg regne med forsvinner (som jeg må fylle på igjen med)? Og mister man noe kjøleveske når man skifter den andre termostaten som sitter på vannpumpen? 1. 2-3 liter 2. ja Noen spesiell grunn til at du skal bytte termostaten på vannpumpa? (til oljekjøleren) Edited March 18, 2009 by Mondeo Power Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 (edited) 1. 2-3 liter 2. ja Noen spesiell grunn til at du skal bytte termostaten på vannpumpa? (til oljekjøleren) Temperaturen i intrument panelet er ustabil. Tar en stund før nåla kommer opp i normal temperatur (pilen rett opp (90 grader), når den først kommer dit, er det lite som skal til for at den detter ned til startstreken av normalfeltet og kan i verste fall gå under normalstreken. Da mener jeg når motoren ikke får særlig motstand som f.eks nedoverbakker eller flate strekninger med 50 el. Dette har de på Ford verksted sagt at det er termostatene som er årsaken til. Så jeg burde bytte begge. Temperatur føleren mente de ikke hadde med dette å gjøre. Men uansett, hvor er tappepluggen på denne bilen? Edited March 18, 2009 by Siberiantiger 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Det er mange biler som ikke har tappeplugg, da må man bare løsne en egnet slange.I Haynes bok for Escort står det at pluggen kan være der, ta en slange hvis den ikke er det. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 (edited) Da er begge termostatene skiftet.. men ble det bedre, nei! Akkurat det samme. Kan noen bekrefte hvordan dere som har samme type bil har det på temperaturmåleren når det ikke er noe motstand på motoren (lange flate strekninger i lav fart eller lange nedoverbakker uten noe særlig gassing) Har sjekket den gamle termostaten nå ved å koke den i vann. Målte temperaturen når den åpnet, ca 88 - 89 grader (og det er ved 88 at den skal åpne og er vel fullt åpent ved 102 grader slik det står på den) Så da vet jeg at den ikke var defekt. Når det gjelder termostaten for oljekjølingen vet jeg ikke hvordan den kan testes.. hvis noen kan gi meg et tips så kom gjerne med det. Jeg bruker ihvertfall den gamle termostaten som reserve del. Edited March 19, 2009 by Siberiantiger 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now