Jump to content

Tømme kjøleveske


Siberiantiger

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle skifte termostater i dag, men fant ikke tappe pluggen som Haynes boken viser til. Hvor er denne tappe skruen på en Ford Mondeo 2.0 TDCi 2004 modell?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Går fint å bare skru ut termostaten uten å tappe først. (blir litt søl, ikke så mye :D )

 

Husk bare å fylle opp igjen etterpå + varmkjøre for å bli kvitt luft

 

Hvor mye kjøleveske må jeg regne med forsvinner (som jeg må fylle på igjen med)?

 

Og mister man noe kjøleveske når man skifter den andre termostaten som sitter på vannpumpen?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kjøleveske må jeg regne med forsvinner (som jeg må fylle på igjen med)?

 

Og mister man noe kjøleveske når man skifter den andre termostaten som sitter på vannpumpen?

 

1. 2-3 liter

 

2. ja

 

Noen spesiell grunn til at du skal bytte termostaten på vannpumpa? (til oljekjøleren)

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

1. 2-3 liter

 

2. ja

 

Noen spesiell grunn til at du skal bytte termostaten på vannpumpa? (til oljekjøleren)

 

Temperaturen i intrument panelet er ustabil. Tar en stund før nåla kommer opp i normal temperatur (pilen rett opp (90 grader), når den først kommer dit, er det lite som skal til for at den detter ned til startstreken av normalfeltet og kan i verste fall gå under normalstreken. Da mener jeg når motoren ikke får særlig motstand som f.eks nedoverbakker eller flate strekninger med 50 el. Dette har de på Ford verksted sagt at det er termostatene som er årsaken til. Så jeg burde bytte begge. Temperatur føleren mente de ikke hadde med dette å gjøre.

 

Men uansett, hvor er tappepluggen på denne bilen?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Da er begge termostatene skiftet.. men ble det bedre, nei! Akkurat det samme. Kan noen bekrefte hvordan dere som har samme type bil har det på temperaturmåleren når det ikke er noe motstand på motoren (lange flate strekninger i lav fart eller lange nedoverbakker uten noe særlig gassing)

 

Har sjekket den gamle termostaten nå ved å koke den i vann. Målte temperaturen når den åpnet, ca 88 - 89 grader (og det er ved 88 at den skal åpne og er vel fullt åpent ved 102 grader slik det står på den) Så da vet jeg at den ikke var defekt. Når det gjelder termostaten for oljekjølingen vet jeg ikke hvordan den kan testes.. hvis noen kan gi meg et tips så kom gjerne med det. Jeg bruker ihvertfall den gamle termostaten som reserve del.

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...