Jump to content

Noen som har 2.8 v6 i Taunus?


IceTurbo

Recommended Posts

Hei

skal sette å 2.8 v6 i min taunus 1975, men fikk avslag, hvis ikke e kunne dokumentere att 3 andre i norge har 2.8 godkjent.

Er det noen her ikke som har d???? kan e da få eventuelt registrerings nr på PM? :)

 

Takker veldig for svar :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at ingen vet om noen, har sett flere slike, sikkert ingen som er godkjent ombygd, Skjønner ikke hva problemet kan være siden disse ble levert med 2,3 orginalt?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at ingen vet om noen, har sett flere slike, sikkert ingen som er godkjent ombygd, Skjønner ikke hva problemet kan være siden disse ble levert med 2,3 orginalt?

Ja vet, har også sett en del, har lest på taunus forumet att folk har fått det godkjent, har skrevet inn til di også men har ikke fått svar :/

 

Dette er hva e fikk i svar:

 

Fra: SFOOR v/Knut Ekkeren

Kopi:

 

Anbefaling - Motorbytte i en Ford Taunus 1600 L 1975 modell med registreringsnummer *******

 

Vi viser til søknad fra Joacim Johansen vedrørende motorbytte i en Ford Taunus 1600 L 1975 modell med registreringsnummer ******* og understellsnummer ***********. Søknaden er oversendt spesialistgruppen for nærmere behandling fra regionskontakt Petter Iversen.

 

SFOOR er opprettet av Vegdirektoratet som en gruppe som skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene i de tilfellene hvor det er tvil om hva arbeid på et kjøretøy skal defineres som, samt gi innspill i forhold til tekniske løsninger mv med særlig vekt på trafikksikkerhets- og miljøhensyn. Trafikkstasjonene må gjøre endelig vedtak i sakene.

 

Det er Kapittel 7 i kjøretøyforskriften som i utgangspunktet regulerer ombygging av kjøretøy og som setter krav til dokumentasjon vedrørende slik ombygging. Videre regulerer Kjøretøyforskriftens øvrige kapitler sammen med utfyllende brev og rundskriv fra Vegdirektoratet hva som kan gjøres på de enkelte komponenter mv.

 

Ut fra beskrivelsen av prosjektet finner vi at dette ligger innenfor definisjonen for ”ombygging” i Kjøretøyforskriftens kapittel 7.

Vi forutsetter da at rammen forblir original samt at opprinnelige festepunkter karosseri/ramme blir brukt i original stand/plassering.

 

Ombyggingen vil hovedsakelig bestå i å bytte motor fra original 1,6 liter og 53 kW til en 2,8 Cologne V6 og 100 kW, samt diverse oppgradering av bremser og hjuloppheng.

Fra fabrikk kunne Ford Taunus leveres i 1,3 (43 kW), 1,6 (53 kW), 2,0 (72 kW) og 2,3 (79 kW), 2,0 liters motoren ble alternativt levert som V6 og 66 kW.

Vi er i tillegg kjent med at det finnes en Sørafrikansk versjon som heter Ford Cortina Perana, dessverre innehar vi ikke tilstrekkelige opplysninger om denne versjonen til å kunne sammenligne omsøkt ombygging med denne.

 

 

Ved en effektøkning er det styrkemessig to forhold som påvirkes, det ene er om bremsene er tilstrekkelig dimensjonert, det andre er om kjøretøyets ramme/karosseri innehar tilstrekkelig styrke.

Miljømessig er det et ufravikelig krav at kjøretøyet etter ombygging må tilfredsstille samme avgass og støy krav som var gjeldende for opprinnelig kjøretøy.

 

Vi anbefaler at omsøkt ombygging blir vurdert, dokumentert i henhold til Sveis notat 2005/004660-010 pk. 1 Generelle betraktninger, og pk. 4.2. Omfattende endring av motor.

 

Konklusjon

Ut fra vedlagte opplysninger synes det godtgjort at de omsøkte forandringene på bilen må føre til at den defineres som ombygd.

Vi anbefaler ikke at det omsøkte motorbyttet godkjennes uten at ytterligere dokumentasjon er innhentet.

 

Dette notatet kan brukes som underlag/vedlegg for vedtak fra trafikkstasjonene side dersom det er ønskelig.

 

 

 

Med hilsen

SFOOR

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Synd du får avslag :angry2:

 

Men det var artig å lese et svar fra SFOOR, som så mange har pratet om her på forumet.

 

Ser jo ut som de har litt peiling og ønsker å hjelphvis de kan.

De prater jo til og med om Perana utgaver, men sier de ikke har nok dokumentasjon om denne utgaven.

 

Forstår jeg de riktig har de muligens et arkiv som de samler informasjon i, og da kan det faktisk bli lettere å godkjent enkelte biler etterhvert.. :blink:

 

Hadde dette vært mitt lokale biltilsyn hadde de vel såvidt visst hva en Taunus er :lol:

 

Fikk du en forklaring på hva dette er?

Sveis notat 2005/004660-010 pk. 1 Generelle betraktninger, og pk. 4.2. Omfattende endring av motor.
Link to comment
Share on other sites

Synd du får avslag :angry2:

 

Men det var artig å lese et svar fra SFOOR, som så mange har pratet om her på forumet.

 

Ser jo ut som de har litt peiling og ønsker å hjelphvis de kan.

De prater jo til og med om Perana utgaver, men sier de ikke har nok dokumentasjon om denne utgaven.

 

Forstår jeg de riktig har de muligens et arkiv som de samler informasjon i, og da kan det faktisk bli lettere å godkjent enkelte biler etterhvert.. :blink:

 

Hadde dette vært mitt lokale biltilsyn hadde de vel såvidt visst hva en Taunus er :lol:

 

Fikk du en forklaring på hva dette er?

Nei fikk ikke noe forklaring på hva det var :/

 

Ja e må bare finne ut hvor e kan finne informasjon om denne Peranan :P

 

Tror dere denne siden kan hjelpe?????

 

http://perana.org/pdf/JohnBrits_NorwayCortinaClub.pdf

 

Der står d åssen bremser og sånt den har :) Perana kom med 3L ser e men 2.8 har jo linke mye krefter :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Nei fikk ikke noe forklaring på hva det var :/

 

Ja e må bare finne ut hvor e kan finne informasjon om denne Peranan :P

 

Tror dere denne siden kan hjelpe?????

 

http://perana.org/pdf/JohnBrits_NorwayCortinaClub.pdf

 

Der står d åssen bremser og sånt den har :) Perana kom med 3L ser e men 2.8 har jo linke mye krefter :)

Dette her burde være ganske enkelt å dokumentere.motorblokka har samme vekt som 2,3 blokka.da skulle jo karroseriet være sterkt nok.bremser fra ford capri 2,8 passer rett på.dersom du får en ford forhandler til å dokumentere at motorene er like tunge og at du har montert bremser fra en ford capri så burde det vel holde.

Link to comment
Share on other sites

Dette her burde være ganske enkelt å dokumentere.motorblokka har samme vekt som 2,3 blokka.da skulle jo karroseriet være sterkt nok.bremser fra ford capri 2,8 passer rett på.dersom du får en ford forhandler til å dokumentere at motorene er like tunge og at du har montert bremser fra en ford capri så burde det vel holde.

E skrev d i søknaden, motor vekt å sånt, og att capri 2.8i bremser nyere enn 75 tror e d var på passer rett på taunus, 9" bakaksel osv

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

E skrev d i søknaden, motor vekt å sånt, og att capri 2.8i bremser nyere enn 75 tror e d var på passer rett på taunus, 9" bakaksel osv

 

 

har du kjørt en taunus med v6 motor i ? ikke veldig imponerende bra kjøreegenskaper man får av den tunge motor i front samt ekstremt lett bakpart.

ville mye heller brukt en oppfriska 2l eller 2is motor .

men må du sette inn den gamle tunge greia ville jeg godkjent den som 2.3 det får du hvertfall til ,tror en godkjenning med 2.8 kan bli en tidkrevende og lang vei desverre

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

har du kjørt en taunus med v6 motor i ? ikke veldig imponerende bra kjøreegenskaper man får av den tunge motor i front samt ekstremt lett bakpart.

ville mye heller brukt en oppfriska 2l eller 2is motor .

men må du sette inn den gamle tunge greia ville jeg godkjent den som 2.3 det får du hvertfall til ,tror en godkjenning med 2.8 kan bli en tidkrevende og lang vei desverre

Nei har ikke kjøpt en med 2.8, har en med 1.6 liter som d står en 2l i :P Ja vurderer å sette i en små trimma 2L is istedenfor; har fått godkjenning til å putte den i, man hadde lyst på v6 begrunn av bunndraget og lyden :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikke kjøpt en med 2.8, har en med 1.6 liter som d står en 2l i :P Ja vurderer å sette i en små trimma 2L is istedenfor; har fått godkjenning til å putte den i, man hadde lyst på v6 begrunn av bunndraget og lyden :)

 

En litt oppfrisket IS motor går ganske mye bedre enn en 2,3v6 hvertfall..

 

jeg kjørte ifra en 2,3 v6 sierra med min 2liter IS sierra.

 

Men hva med å godkjenne den som en 2,3 og sett inn 2,8 motoren etterpå ? er ikke sikkert de ser det på en eu kontroll uansett !

Link to comment
Share on other sites

En litt oppfrisket IS motor går ganske mye bedre enn en 2,3v6 hvertfall..

 

jeg kjørte ifra en 2,3 v6 sierra med min 2liter IS sierra.

 

Men hva med å godkjenne den som en 2,3 og sett inn 2,8 motoren etterpå ? er ikke sikkert de ser det på en eu kontroll uansett !

hehe, ja 2.3L er DAU:P hadde d i min første bil:P JA vet i er nesten helt like, barre peilepinnen som er forskjellen på di

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja 2.3L er DAU:P hadde d i min første bil:P JA vet i er nesten helt like, barre peilepinnen som er forskjellen på di

hadde en taunus coupe2,8 i 8 år .der blei det fjerna halve 8 tallet på innsuget ,frest vekk motornr.banka inn nr.fra 2,3.peilepinnen blei også flytta.bilen var godkjent ombygd til 2,3 og vist med den ombanka motoren.kjøregenskapene på en taunus går det an å gjøre litt med.litt senk polyforinger justerbare dempere.kraftigere stabstag.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kjøreegenskaper er vel Slåstad RS en blandt flere her på forumet som har peiling på hva som må gjøres for at understell skal fungere bra!

 

Han deler sikker litt kunskap med deg om du kontakter han...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...