Jump to content

Skifte registerreim og stramme hjul i Østfold


Ford_Sierra_Sedan

Recommended Posts

Har hørt at å skifte strammehjul og registerreim ikke er for hvem som helst. Siden jeg har bilen min stående i østfold uten skilter for øyeblikket lurte jeg på om noen kjenner/veit om noen som gjør dette? Skal uansett bytte intercooler snart så da tenkte jeg det var greit å ta mens du hadde alt "ute" anyways.

 

Er en sedan cosworth btw.

 

Viss jeg har postet dette i feil forum så beklager jeg isåfall det, men var her jeg fant det mest naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe spesielt problem dette.. Hvor i østfold holder du til da?? Kan sikkert være behjelpelig med å skru vis bilen ikke står alt for langt unna..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe vondt ment men når du sier "Har hørt at å skifte strammehjul og registerreim ikke er for hvem som helst" ,så går jeg ut ifra du har forholdsvis liten erfaring på området men hvurdert og prøve selv. Skjenerelt sett så er det uansett motor veldig viktig at timing er riktig , det vil si at alle tanhjul står i riktig posisjon når du setter på ny reim , veldig lett og få en tann feil på forskjelige hjul , noe som vill føre til (ettersom hvem hjul) feil åpningstider på ventiler (som i værste fall kan resultere i treff mellom stempel og ventiler og overhaling av topp), feil tenningstidspunkt (ikke så farlig hvis det opdages før store påkjenninger på motor, ref:ladetrykk ,teningsbank men ved helt feil får du ikke start, men skjer ikke skade) Mange prøver og bare få ny reim likt som gammel ved og nøye kopiere hvor alle hjul sto. Men jeg anbefaler på det sterkeste at du timer motor på nytt for og være helt sikker på at det blir perfekt uansett strekk i gammel , feil fra forige bytte , tabbe fra deg osv. så du er 100% sikker det blir perfekt.

 

Angående timing nr det gjelder merker på YB (Coswort motor) :

- Kamdrev (øverste 2 tannhjul) har hver sin trekant merking som skal peke mot hverandre

- veivhjul (nederste store) har en tapp som skall mot ett merke på blokka (du skjønner hvor når du titter)

- drevet som drar fordeler har også tilsvarende merker men det er viktigst at fordeler står på merket sitt

- strammehjulet har en indre og ytre "mutter" en for og holde riktig stramming og en for og feste det i den posisjon

dette kan strammes begge veier og det skal strammes den veien du får best klaring til vannløpet i toppen.

- Hvis du tar tommel og pekefinger midt på lengste strekket på reima , skal du klare og vri 90 grader med samme styrke som et fast hångrep , da er den riktig strammet

er dett riktig er det bare og fyre motor. Deretter finjusterer du med teningslampe (vrir fordeler ørlite gran til du har riktig fortenning)

 

 

Kan sikkert gi deg noen verksteds skisser på det , men nå er det altfor seint skal på jobb i morra , håper dette var litt til hjelp..

 

Mvh Nico

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...