Jump to content

Toll og Tull


bana_iøra

Recommended Posts

I midten av november 2008 var jeg og handla meg en Sierra. Bilen hadde skilter og oblater, så alt det der skulle væra greit.

Betalte omreg og fikk nytt vognkort før jul.

Års avgifta for 2009 kom i normal tid og ble betalt med en gang.

Men så i går 19.05.09 kommer det en faktura fra Tollregionen Oslo og Akershus.

På fakturan står det, årsavgift 2008 og kr 1330 altså halv avgift for 2008.

Jøss tenker jeg og ringer inn for å høre hva detta er for noe. Bilen har jo skilter og oblater så her må det væra noe feil.

Da je ringer får jeg prate med en kar som syns detta høres ut som en feil, men han måtte ringe meg tilbake senere for å sjekke opp litt mer.

Han ringer meg opp igjen litt utpå dagen og har nå finni ut noe "flotte" ting.

 

Forige eier hadde satt skilter på bilen april 2008. Siden den hadde stått som avskilte før april.

Han hadde da fått slikter og oblater uten å betale årsavgift.

De toll folka hadde da glømt og sende han faktura på årsavgifta, og dermed var det jo ingen begjering på bilen da jeg kjøpte den.

Han fra tollen meinte at forige eier skulle ha ringt inn og etterlyst denne, men så lenge man ikke får årsavgift hadde jeg også bare kjørt.

 

Jeg kjøpte som sagt bilen i november og nå mener da staten at siden forige eier ikke fikk årsavgifta, skal je betale halv avgift for 1,5 måne på slutten av 2008!

Detta syns jeg egentlig er heilt uhørt og sure penger og måtte betale.

Husker også en gang da jeg selv skulle ha skilter på en bil, da skulle dem ha avgift før jeg fikk skilta på bilen.

Egentlig syns jeg dem skulle ha sendt full avgift til forige eier for 2008 og ikke halv til meg.

Detta er jo egentlig en glipp dem har gjort, så har dem egentlig lov til detta?

Noen som har vært borti noe lignende?

 

Måtte bare få ut litt frustrasjon.

 

 

mvh

Marius

Link to comment
Share on other sites

Det har je etterhvert fått med meg.

Men altså må man ringe til Tollregionen, høre om avgifta er betalt og få det skriftlig tilsendt før man handler bil da?

Når oblata sitter på meiner jeg at det skar væra en trygghet for kjøper at avgifter er betalt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sånn att det er den personen som står som registrert eier den 1. januar som er ansvarlig for att årsavgiften blir betalt for det året. Utelatt årsavgift skal vel bli krevd av den som sto som eier 1. januar den følger ikke bilen. Dermed skal det ikke være noe problem å kjøpe bil som årsavgifta ikke er betalt for foregående år.

Er det jeg har blitt fortalt av statens vegvesen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sånn att det er den personen som står som registrert eier den 1. januar som er ansvarlig for att årsavgiften blir betalt for det året. Utelatt årsavgift skal vel bli krevd av den som sto som eier 1. januar den følger ikke bilen. Dermed skal det ikke være noe problem å kjøpe bil som årsavgifta ikke er betalt for foregående år.

Er det jeg har blitt fortalt av statens vegvesen.

 

 

Er jo ett problem når forrige eier ikke kan eller vil betale.

Bilen kommer på klippelisten, og nåværende eier må betale hvis tidligere eier er konkurs/død f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ett problem når forrige eier ikke kan eller vil betale.

Bilen kommer på klippelisten, og nåværende eier må betale hvis tidligere eier er konkurs/død f.eks.

 

Da er det du som ny eier som må betale for å beholde skiltene.

Men i midt tilfelle har det ikke vært noe begjer siden tollregion har glømt og sende forige eier årsavgift i 2008.

Og detta blir jeg straffa for når jeg går å kjøper en bil 1,5 måne før 01.01.09. Å må betale 1330kr i tillegg til avgifta som je har betalt for i år.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...