Jump to content

Sviver ikke helt på tomgang.


Guest Ford_1991

Recommended Posts

Guest Ford_1991

hei.

 

Har en Sierra DOHC som sviver ugjevnt og ofte dauer av på tomgang...

Forrige eier sa det var tomgangsregulatoren (er det den som sitter på slangen til luftfilter boksen eller den som "ventilen" som ligge rett på siden/litt under "galleriet") ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
Det er den saken helt fremmerst i motorrommet det. Sitter like før den "boksen" (foran luftfilterboksen igjen) på røret. Den metallklumpen..

okei, forrige eier sa det var den som er gåen.

men den andre biten jeg forklarte, det går en liten slange opp på toppen av den , hvis jeg drar ut den slangen sviver den sinnsykt mye bedre og dauer så og si aldri. noen ide til dette?

 

og når man hiver på åpentfilter/powerfilter så fjerner man jo den tomgangsregulatoren

Edited by Ford_1991
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis.

Jeg har åpent konfilter fra K&N, og jeg bruker tomgangsregulatoren fortsatt.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Kan vise deg den midlertidlige løsninga mi, og den virker. MED tomgangsregulatoren:

 

 

Ser litt jalla ut i mine øyne. Skal ha lenger rør, og varmeskjold. Men den tid, den sorg...

 

2zdsvma.jpg

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
Kan vise deg den midlertidlige løsninga mi, og den virker. MED tomgangsregulatoren:

 

 

Ser litt jalla ut i mine øyne. Skal ha lenger rør, og varmeskjold. Men den tid, den sorg...

 

2zdsvma.jpg

synes det så ganske greit ut jeg :P

men har det noe "effekt" eller og får du den fete innsugslyden hvis du setter det sånn?

 

men noen som har ide hvorfor den sviver mye bedre på tomgang og lite speed når jeg har tatt av den tynne slangen som går inn på en slags ventil som ligger litt nedenfor til høyre for galleriet (hvis det er det det heter) :P

Edited by Ford_1991
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
Får en grov lyd ja, stemmer det. Effekt vet jeg ikke, tviler litt. Finn et bilde og vis hva du mener. For jeg har ikke snøring på hva du mener med "galleriet". :rolleyes:

 

 

Mener du innsuget?

 

ja er med innsuget. skal prøve å finne bilde på nett her

 

767095_b_7dbc92bd4400d7c5.jpg

 

litt lite bilde men har merket rødt der den ligger.

problemet er at det er en tynn slange som går inn på den.

når den er dratt av så sviver den greit på tomgang og dauer så å si aldri

men hvis slangen er på så dauer den på tomgang og hakker på lite gass.

hva er det som er gåent?

 

 

 

 

 

på bilde du la ut med filteret ser du den helt oppe til venstre så jeg nå :P

så slangen som går inn også

Edited by Ford_1991
Link to comment
Share on other sites

Det er vel trykkregulatoren(?). Vet du hvor MAP-sensoren sitter? Foran batteriet, skrudd fast i skjermen der henger den. En slange og kontakt som går innpå den. Prøv å koble ut den og se om den går bedre på tomgang da.

 

edit: Er forresten en svart sak.

Kan være litt av hvert som er feil... Men sjekk MAP-sensor, TPS og tomgangsregulatoren. Ta ut kontaktene til tomgangsregulatoren og start bilen. Hvis den går fint da, kan det være den.

 

Ikke så lenge siden jeg hadde slike symptomer på min også. Jeg bytte tomgangsregulator og tps uten hell... Viste seg at det var MAP-sensoren min som hadde tatt kvelden!

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991

men min gikk bedre, mye bedre på tomgang når jeg dro ut slangen til trykkregulatoren :/

 

men takk for gode tips :)

skal få testet det i helga :)

Edited by Ford_1991
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991

fikk tak i til tomgangsrgulator å prøvde den...

nå sviver den på tomgang hvertfall :)

men hver gang jeg har speeda så synker turtallet til 400-500 også går den opp til 1000rpm.

men noen ganger går den så langt ned at høres ut som den skal daue men gjør ikke det...

har hvertfall ikke gjort det ennå :P

Link to comment
Share on other sites

Den boksen like ved batteriet ja. En kontakt på den + slange fra innsug. Prøv å bytt den!

 

1zey3ia.jpg

 

Den ringen jeg har laget. Der sitter den på min ihvertfall..

Edited by Ørjan GS
Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
Den boksen like ved batteriet ja. En kontakt på den + slange fra innsug. Prøv å bytt den!

 

1zey3ia.jpg

 

Den ringen jeg har laget. Der sitter den på min ihvertfall..

ja var den boksen jeg mente :)

å mye koster sånt noe?

 

kjipt å kjøpe bruke penger på det hvis det ikke er det :P

Edited by Ford_1991
Link to comment
Share on other sites

en måte å sjekke om det er defekt på...

ta av kontakten og slangen som går inn på den, deretter start bilen og sjekk om motoren går ordentlig.. Går den bra da den er koblet ut, er det sikkert den som er defekt.

 

Koster ikke mange kronene på skroten :)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk VSS-sensoren på gearkassen. Eventuellt ledningene til den også, siden de kan forvitre pga. varmen fra motoren.

 

VSS er fartssensoren og er montert på motsatt side av speedometerwiren bak på gearkassen. Innsprøytninga får signal fra denne og gir mere bensin under en gitt hastighet slik at den får bedre tomgang, visstnok.

 

:)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
en måte å sjekke om det er defekt på...

ta av kontakten og slangen som går inn på den, deretter start bilen og sjekk om motoren går ordentlig.. Går den bra da den er koblet ut, er det sikkert den som er defekt.

 

Koster ikke mange kronene på skroten :)

var jo grei måte å sjekke det på :)

 

Sjekk VSS-sensoren på gearkassen. Eventuellt ledningene til den også, siden de kan forvitre pga. varmen fra motoren.

 

VSS er fartssensoren og er montert på motsatt side av speedometerwiren bak på gearkassen. Innsprøytninga får signal fra denne og gir mere bensin under en gitt hastighet slik at den får bedre tomgang, visstnok.

 

:)

å den har jeg ikke hørt om :P

kan få sjekka den å :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991

prøvde mapføleren i dag, hjalp ingenting, ble verre :P når den var kobla ut så daua ann på tomgang :/

 

har lagt ut film åssen det er, tomganga er på 1000rpm og du ser åssen sen synker under hver gang jeg gasser og slepper.

PS: du hører dama i bagrunnen som hjelper med å pusse rust xD

 

th_MOV00107.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min dohc hadde samme problem inntil mandag. Feilkodeleser antydet feil på tomgangsregulator, ISCV. Kjøpte en brukt for 200 kr, og etter byttet er alle problem borte. (bortsett fra ford emblemet i grillen)

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
Min dohc hadde samme problem inntil mandag. Feilkodeleser antydet feil på tomgangsregulator, ISCV. Kjøpte en brukt for 200 kr, og etter byttet er alle problem borte. (bortsett fra ford emblemet i grillen)

men jeg har byttet 2 ganger :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_1991
Det var rekkefølgen feilkode --> bytte del jeg tenkte på ;)

 

Jeg betalte 200 kr for en feilkodeleser inkl frakt, men den er vel ikke mer avansert enn at en kan lage sjøl.

å mener du med rekkefølge feilkode?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...