Guest Ford_1991 Posted June 11, 2009 Posted June 11, 2009 hei. Har en Sierra DOHC som sviver ugjevnt og ofte dauer av på tomgang...Forrige eier sa det var tomgangsregulatoren (er det den som sitter på slangen til luftfilter boksen eller den som "ventilen" som ligge rett på siden/litt under "galleriet") ?
Øggi Posted June 11, 2009 Posted June 11, 2009 Det er den saken helt fremmerst i motorrommet det. Sitter like før den "boksen" (foran luftfilterboksen igjen) på røret. Den metallklumpen..
Guest Ford_1991 Posted June 11, 2009 Posted June 11, 2009 (edited) Det er den saken helt fremmerst i motorrommet det. Sitter like før den "boksen" (foran luftfilterboksen igjen) på røret. Den metallklumpen..okei, forrige eier sa det var den som er gåen.men den andre biten jeg forklarte, det går en liten slange opp på toppen av den , hvis jeg drar ut den slangen sviver den sinnsykt mye bedre og dauer så og si aldri. noen ide til dette? og når man hiver på åpentfilter/powerfilter så fjerner man jo den tomgangsregulatoren Edited June 11, 2009 by Ford_1991
eivi91 Posted June 11, 2009 Posted June 11, 2009 Ikke nødvendigvis.Jeg har åpent konfilter fra K&N, og jeg bruker tomgangsregulatoren fortsatt. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC
Øggi Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 (edited) Kan vise deg den midlertidlige løsninga mi, og den virker. MED tomgangsregulatoren: Ser litt jalla ut i mine øyne. Skal ha lenger rør, og varmeskjold. Men den tid, den sorg... Edited June 12, 2009 by Ørjan GS
Guest Ford_1991 Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 (edited) Kan vise deg den midlertidlige løsninga mi, og den virker. MED tomgangsregulatoren: Ser litt jalla ut i mine øyne. Skal ha lenger rør, og varmeskjold. Men den tid, den sorg... synes det så ganske greit ut jeg men har det noe "effekt" eller og får du den fete innsugslyden hvis du setter det sånn? men noen som har ide hvorfor den sviver mye bedre på tomgang og lite speed når jeg har tatt av den tynne slangen som går inn på en slags ventil som ligger litt nedenfor til høyre for galleriet (hvis det er det det heter) Edited June 12, 2009 by Ford_1991
Øggi Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 Får en grov lyd ja, stemmer det. Effekt vet jeg ikke, tviler litt. Finn et bilde og vis hva du mener. For jeg har ikke snøring på hva du mener med "galleriet". Mener du innsuget?
Guest Ford_1991 Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 (edited) Får en grov lyd ja, stemmer det. Effekt vet jeg ikke, tviler litt. Finn et bilde og vis hva du mener. For jeg har ikke snøring på hva du mener med "galleriet". Mener du innsuget? ja er med innsuget. skal prøve å finne bilde på nett her litt lite bilde men har merket rødt der den ligger.problemet er at det er en tynn slange som går inn på den. når den er dratt av så sviver den greit på tomgang og dauer så å si aldrimen hvis slangen er på så dauer den på tomgang og hakker på lite gass.hva er det som er gåent? på bilde du la ut med filteret ser du den helt oppe til venstre så jeg nå så slangen som går inn også Edited June 12, 2009 by Ford_1991
Øggi Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 (edited) Det er vel trykkregulatoren(?). Vet du hvor MAP-sensoren sitter? Foran batteriet, skrudd fast i skjermen der henger den. En slange og kontakt som går innpå den. Prøv å koble ut den og se om den går bedre på tomgang da. edit: Er forresten en svart sak.Kan være litt av hvert som er feil... Men sjekk MAP-sensor, TPS og tomgangsregulatoren. Ta ut kontaktene til tomgangsregulatoren og start bilen. Hvis den går fint da, kan det være den. Ikke så lenge siden jeg hadde slike symptomer på min også. Jeg bytte tomgangsregulator og tps uten hell... Viste seg at det var MAP-sensoren min som hadde tatt kvelden! Edited June 12, 2009 by Ørjan GS
Guest Ford_1991 Posted June 12, 2009 Posted June 12, 2009 (edited) men min gikk bedre, mye bedre på tomgang når jeg dro ut slangen til trykkregulatoren :/ men takk for gode tips skal få testet det i helga Edited June 12, 2009 by Ford_1991
Guest Ford_1991 Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 fikk tak i til tomgangsrgulator å prøvde den...nå sviver den på tomgang hvertfall men hver gang jeg har speeda så synker turtallet til 400-500 også går den opp til 1000rpm.men noen ganger går den så langt ned at høres ut som den skal daue men gjør ikke det...har hvertfall ikke gjort det ennå
Guest Ford_1991 Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Sjekk map-sensorer det den litt store boksen med et kontaktstykke i?
Øggi Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 (edited) Den boksen like ved batteriet ja. En kontakt på den + slange fra innsug. Prøv å bytt den! Den ringen jeg har laget. Der sitter den på min ihvertfall.. Edited June 18, 2009 by Ørjan GS
Guest Ford_1991 Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 (edited) Den boksen like ved batteriet ja. En kontakt på den + slange fra innsug. Prøv å bytt den! Den ringen jeg har laget. Der sitter den på min ihvertfall..ja var den boksen jeg mente å mye koster sånt noe? kjipt å kjøpe bruke penger på det hvis det ikke er det Edited June 19, 2009 by Ford_1991
Øggi Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 en måte å sjekke om det er defekt på... ta av kontakten og slangen som går inn på den, deretter start bilen og sjekk om motoren går ordentlig.. Går den bra da den er koblet ut, er det sikkert den som er defekt. Koster ikke mange kronene på skroten
RSHansen Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 Sjekk VSS-sensoren på gearkassen. Eventuellt ledningene til den også, siden de kan forvitre pga. varmen fra motoren. VSS er fartssensoren og er montert på motsatt side av speedometerwiren bak på gearkassen. Innsprøytninga får signal fra denne og gir mere bensin under en gitt hastighet slik at den får bedre tomgang, visstnok. - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Guest Ford_1991 Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 en måte å sjekke om det er defekt på... ta av kontakten og slangen som går inn på den, deretter start bilen og sjekk om motoren går ordentlig.. Går den bra da den er koblet ut, er det sikkert den som er defekt. Koster ikke mange kronene på skroten var jo grei måte å sjekke det på Sjekk VSS-sensoren på gearkassen. Eventuellt ledningene til den også, siden de kan forvitre pga. varmen fra motoren. VSS er fartssensoren og er montert på motsatt side av speedometerwiren bak på gearkassen. Innsprøytninga får signal fra denne og gir mere bensin under en gitt hastighet slik at den får bedre tomgang, visstnok. å den har jeg ikke hørt om kan få sjekka den å
Guest Ford_1991 Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 prøvde mapføleren i dag, hjalp ingenting, ble verre når den var kobla ut så daua ann på tomgang :/ har lagt ut film åssen det er, tomganga er på 1000rpm og du ser åssen sen synker under hver gang jeg gasser og slepper.PS: du hører dama i bagrunnen som hjelper med å pusse rust xD
Lars4x4 Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 Min dohc hadde samme problem inntil mandag. Feilkodeleser antydet feil på tomgangsregulator, ISCV. Kjøpte en brukt for 200 kr, og etter byttet er alle problem borte. (bortsett fra ford emblemet i grillen)
Guest Ford_1991 Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 Min dohc hadde samme problem inntil mandag. Feilkodeleser antydet feil på tomgangsregulator, ISCV. Kjøpte en brukt for 200 kr, og etter byttet er alle problem borte. (bortsett fra ford emblemet i grillen)men jeg har byttet 2 ganger
Lars4x4 Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Det var rekkefølgen feilkode --> bytte del jeg tenkte på Jeg betalte 200 kr for en feilkodeleser inkl frakt, men den er vel ikke mer avansert enn at en kan lage sjøl.
Guest Ford_1991 Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Det var rekkefølgen feilkode --> bytte del jeg tenkte på Jeg betalte 200 kr for en feilkodeleser inkl frakt, men den er vel ikke mer avansert enn at en kan lage sjøl.å mener du med rekkefølge feilkode?
Recommended Posts