Jump to content

Forsterke DOHC pga Turbo bygg


Guest Ford_1991

Recommended Posts

Guest Ford_1991

Jeg har en DOHC motor liggene som er rådebank i.

vurdere å overhale denne.

så tenkte jeg at jeg liggert kunne forsterke motoren med forsterket rådelagre og smidde stempler for da bygger jeg turbo motor.

Hvor får jeg kjøpt forsterket råder og stempler.

tenker å få ut rundt rett over 200hk eller noe, noen tips`?

 

er ny når det hjelper turbo bygg så gjerne tips for nybegynnere :)

 

og å mye vil alt koste motormessig med nye stempler,råder, kvass kam, grenrør, turbo og alt jeg trenger?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har sett endel å etter det jeg kan finne ut så er det ingen som har dette som hylle vare for å si det sånn <_<

 

kmcams kan slipe om kammer på bestilling, koster ca 2600kr ;)

 

turbo og grenrør er lett å få tak i, men forsterka motordeler er vanskelig..

turbokongen har foresten grenrør og turbo til dohc'en ;)

 

 

men om du kommer over noen motordeler si fra fordi jeg leter enda!

Link to comment
Share on other sites

Har grenrør jeg og:)

 

kan få ordnet motordeler til denne og mest sannsynlig. men ikke regn med noe eco budgett.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

4000kr. 304 rustfritt. 2mm godstykkelse. t3 fot. ikke pollert china rør utseende.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

hehe.

Edited by BR Racing V6
Ingen drittslenging takk

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at stempler vertfall ifra opel omega skal passe. Litt usikker, men tror det var omega 3000 24v. Kanskje verdt å forske litt på..

 

Du er ikke ut å kjøre på den...

 

Dohc 8v har:

Slag and boring 86 mm

kompresjon 10.3:1

 

Opel sin c20ne:

Slag and boring 86mm

kompresjon 9.2:1

 

Spørst bare om det passer IRL...

 

Eg har også fundert på om en kan dreie av stemplene litt, men folk sier dem blir fortynne og sjøre.

Er meget populært på Bmw sin m20b25 å dreie av hele 3mm, og da har folk vert over 500hk på det !

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en DOHC motor liggene som er rådebank i.

vurdere å overhale denne.

så tenkte jeg at jeg liggert kunne forsterke motoren med forsterket rådelagre og smidde stempler for da bygger jeg turbo motor.

Hvor får jeg kjøpt forsterket råder og stempler.

tenker å få ut rundt rett over 200hk eller noe, noen tips`?

 

er ny når det hjelper turbo bygg så gjerne tips for nybegynnere :)

 

og å mye vil alt koste motormessig med nye stempler, råder, kvass kam, grenrør, turbo og alt jeg trenger?

Slik jeg ser det er har DOCH motoren mange store fordeler og gode kvaliteter og bare én hovedfeil som turboprosjekt og det er kompresjonsforholdet. 10,3:1 er alt for høyt for de aller aller fleste som ønsker godt resultat og mye kjøreglede. Kompen bør reduseres og gjerne til rundom det samme som Cosworth / RST har, altså 8-8,5:1.

 

Kammene er milde og glimrende for turbobruk så disse skal du beholde. Den plassen du IKKE skal spare penger er på turboen. Kjøp en skikkelig turbo og ikke bruk noe gammelt dritt som noen har liggende etter ett eller annent havaret fiaskoprosjekt.

 

DOHC har innebygget tenningssenking originalt, så dette kan man lett koble til. Det vil koste rundt kr. 70,- å få dette til å senke tenningen 2-4-6 grader ved ladetrykk og dette er nok når du har en god turbo og ovennevnte kompresjonsforhold.

 

I tillegg trenger du (intercooler selvfølgelig) boost cut eliminator og tilleggsdyser (nesten ekstremt billig og ganske bra) og da er du LANGT forbi 200 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har også fundert på om en kan dreie av stemplene litt, men folk sier dem blir fortynne og skjøre.

Er meget populært på Bmw sin m20b25 å dreie av hele 3mm, og da har folk vert over 500hk på det !

Folk sier så mye og det er vanskelig å skille mellom facts og fjas.

Jeg kjenner folk som har kjørt med standart sugestempler som er neddreiet 5,0!!! mm hvor stempeltoppen på kun 1,2 mm på det tynneste holder, men ringlandene knekker.

 

En bekjent kjørte vanlig sugemotor Volvo B230 påmontert IRX450 turbo. Stemplene var nedreiet over 3,0 mm og han ladet 2,2 BAR med forgassere og fordelertenning. Motoren holdt fint inkl. 2 dager på Vålerbanen og han knuste mye gearkasser, stikkakslinger osv, men de neddreide 112 hk stemplene holdt fint selv uten stempelkjøling. (Som DOCH har?)

 

Her må man se, måle, regne og tenke selv. Hvis DOCH stemplene er flate så vil minus 3,0 mm gi passende komp. forhold.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

dohc har en slaks underspyling av stemplene ja.. er en kanal i rådene som spyler olje oppover ;)

 

org dohc stempler en nesten flate ja.. er bare fire spor til ventiler der.. vet ikke hvorfor det er to spor "for mye" men det er det :ph34r:

 

har selv ment lenge jeg at dohcen er glimrende til turbo bygg bare man finner nye stempler eller for senket kompen på andre måter.. er bra å se at flere og flere mener det å ^_^

 

veldig innterigsagt dette du sier med at 3mm lavere stempler vil gi passe komp.. har leitet lenge etter slik info :D

ca hvor mye vil det gi i komp på en ellers org motor?

Link to comment
Share on other sites

Faktisk samme stemplet som brukes i escort rs2000 mk5. den med 16v topp. den kan du bolte over på 8v blokka.

 

Har vært borti en kar rundt 1998. som hadde en 5dørs sierra med sikte på 350hk ut av en sånn motor. vet aldri hvordan det gjekk.

 

han holdt til på Elverum. har ikke lengre noe navn,men tror han jobbet den gang ute i norsjøen. jeg kjøpte utbyggere til 5dørs.

 

vingeutbyggere i glassfiber av han.

 

alt er mulig idag med å bygge saker å ting. men alt avhenger av hvor man kan ta short cut.

 

bruker du kr på dataprut og kansje e85. kan du få ut bra effekt uten å rase en std moror så fort.

 

men koster gjør det.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil. jeg hadde solgt den motoren og enten brukt ohc ist 8v. eller en v6.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

dohc har en slaks underspyling av stemplene ja.. er en kanal i rådene som spyler olje oppover ;)

 

org dohc stempler en nesten flate ja.. er bare fire spor til ventiler der.. vet ikke hvorfor det er to spor "for mye" men det er det :ph34r:

 

har selv ment lenge jeg at dohcen er glimrende til turbo bygg bare man finner nye stempler eller for senket kompen på andre måter.. er bra å se at flere og flere mener det å ^_^

 

veldig innterigsagt dette du sier med at 3mm lavere stempler vil gi passe komp.. har leitet lenge etter slik info :D

ca hvor mye vil det gi i komp på en ellers org motor?

Du finner ett velfungerende tips i signaturen. B)

Det samme som Cosworth 8,0:1.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært i tvil. jeg hadde solgt den motoren og enten brukt ohc ist 8v. eller en v6.

V6 er ett helt annet game. Mye mer moment og effekt, men også en god del mer arbeid og dyrere.

 

IST har en gammel og dårlig støpegjernstopp og revva kam / ventilsystem. Hvilke deler fra IS motoren kunne Cosworth bruke? Slik jeg ser det er hovedfordelen til IST at den har samme design på bunndelen som Cosworth slik at man kan sette IS topp på Cosworth bunndel.

 

Doch har:

1. Twin kam alutopp med ett kamsystem som mange andre også bruker og som har vist seg å være både stabilt og holbart.

2. Milde turbovennlige kammer med Cosworthlignende profiler.

3. Man kan kjøpe original stål topp pakning.

4. Den har 86 mm slaglengde for bra bunndrag.

5. Den har stabilt tenningsystem med veiv trigger og ett greit motorstyrings system med bla. fuel temp. sensor.

6. Osv, osv.

 

Til turbo ser jeg som sagt bare ett sant problem, det høye kompresjonsforholdet på 10,3:1. En IS hadde ikke klart så høy komp. med så milde kammer som DOHC har fordi man hadde fått tenningsbank. Dette sier litt om DOCH motorens gunstige egenskaper som turbo prosjekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vist man skal lage ett billig turbobygg, er det ikke bare å bruke dobbelt sett med pakninger, ser på min motor så ligg det 3lags stålpakning. hiv på 6lag så vil det jo blir endel mindre komp,

 

holder på å bygge turbo på min, blir hjemmelaga grenrør med RST turbo, alu intercooler, Tillegsprut med 4 cossi dyser, plenum innsug. 70mm gasspjeld. dobbelt sett med pakninger til toppen... vil tro dette vil fungere med 0.5-0.7 bar og jeg håper på 170hk.

 

men hva med mapsensoren? må man bytte den ut? eller tåler den trykk? er vell bare en 1bars mapsensor. går det ant å bygge den om eller finnes det noe annet å montere?

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vist man skal lage ett billig turbobygg, er det ikke bare å bruke dobbelt sett med pakninger, ser på min motor så ligg det 3lags stålpakning. hiv på 6lag så vil det jo blir endel mindre komp,

 

holder på å bygge turbo på min, blir hjemmelaga grenrør med RST turbo, alu intercooler, Tillegsprut med 4 cossi dyser, plenum innsug. 70mm gasspjeld. dobbelt sett med pakninger til toppen... vil tro dette vil fungere med 0.5-0.7 bar og jeg håper på 170hk.

 

men hva med mapsensoren? må man bytte den ut? eller tåler den trykk? er vell bare en 1bars mapsensor. går det ant å bygge den om eller finnes det noe annet å montere?

 

Fredrik

 

Må over på en 2bars da.

2bar map= 1bar ladetrykk, 3bars map= 2bars ladetrykk

Link to comment
Share on other sites

1. vist man skal lage ett billig turbobygg, er det ikke bare å bruke dobbelt sett med pakninger, ser på min motor så ligg det 3lags stålpakning. hiv på 6lag så vil det jo blir endel mindre komp,

 

2. holder på å bygge turbo på min, blir hjemmelaga grenrør med RST turbo, alu intercooler, Tillegsprut med 4 cossi dyser, plenum innsug. 70mm gasspjeld. dobbelt sett med pakninger til toppen... vil tro dette vil fungere med 0.5-0.7 bar og jeg håper på 170hk.

 

3. men hva med mapsensoren? må man bytte den ut? eller tåler den trykk? er vell bare en 1bars mapsensor. går det ant å bygge den om eller finnes det noe annet å montere?

 

Fredrik

1. Flere topp pakninger er en dårlig løsning, men den funker på ultramilde motorer med store stempler og kort slaglengde. På en 86x86 motor ender du fort opp med ett snes lag før du er i ønsket komp. I tillegg til kamtimingen helt feil.

 

2. Det er akkurt slikt som dette jeg blir så trist av å se. 70 mm 650 + hk gass spjeld sammen med en 180 hk turbo som har ett åletrangt A/R 0,36 turbinhus (nullkommatrettiseks) fra en 132 hk 1,6 L motor.

 

3. Mekanisk sett tåler MAP sensoren lett massevis av trykk. Det er den innebygde "boost cut" i ECU som sier stopp. Du trenger en "boost cut eliminator", men det spiller liten rolle på det oppsettet der. Du bør hive microturboen og macrospjeldet til Helvete. Bruk en Cosworthturbo helst med A/R 0,63 turbinhus (eller mer moderne og bedre saker), og det originale gass spjeldet. Deretter kan det snakkes om MAP sensor problematikken.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. dette er noe jeg har lurt på en stund.. hva skjer med reg kjeden når man bruker feks kobberpakning for å få 8:1 i komp? vil den ikke bli vesentlig kortere om ikke for kort da? :huh:

 

2. org spjellet er 52mm på det minste, hva mener du om 60mm spjell som jeg har tenkt til å bruke a? er det trist/unødvendig å? :P

 

3. så org map sensor på feks ms vil funke? :huh: mener å ha lest at noen brukte org cossi map sensor og ms..

 

Bruk en Cosworthturbo helst med A/R 0,63 turbinhus (eller mer moderne og bedre saker), og det originale gass spjeldet.

 

nå har jeg funnet fra notis blokka her så fortel gjerne mere om hva du tenker på når du sier bedre saker :P

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

muligens 70mm gasspjeld blir i strøste laget, har aldri brukt noe annet en orginalt på di andre bilene mine. orginal spjellet er for lite. og når jeg likavell lager plenum innsug så kan jeg no ha større så det flower bedre blir no lettere for turboen som får mindre motstand.

 

Nå er ikke jeg noe turbobygger ekspert da.

 

men har før brukt dobble toppakninger, bla på 240 turbo, så det er no ingen problem sånnsett.. og på min Bmw med M20B25 motor så brukte jeg 3mm MLS pakning. og det er litt tykkere enn orginal pakninga. så det tror jeg ikke blir noen problem

Link to comment
Share on other sites

1. dette er noe jeg har lurt på en stund.. hva skjer med reg kjeden når man bruker feks kobberpakning for å få 8:1 i komp? vil den ikke bli vesentlig kortere om ikke for kort da? :huh:

 

2. org spjellet er 52mm på det minste, hva mener du om 60mm spjell som jeg har tenkt til å bruke a? er det trist/unødvendig å? :P

 

3. så org map sensor på feks ms vil funke? :huh: mener å ha lest at noen brukte org cossi map sensor og ms..

 

4. nå har jeg funnet fra notis blokka her så fortel gjerne mere om hva du tenker på når du sier bedre saker :P

1. Hvis du forestiller deg at motoren er gjennomsiktig, at du ser den forfra og at veiven står helt i ro, så "ser" du at kammene vrir seg "med klokken" hvis du løfter toppen. Kamtimingen blir altså helt feil. For å redusere kompen fra 10,3:1 til 8,0:1 så må stemplene dreies 3,0 mm eller man trenger en kobberpakning som er 3,0 mm tykkere enn standardpakningen. Vi nærmer oss da 4,5 mm og husk at veiven må dreies dobbelt så mange grader som kammen før stemplene er tilbake i samme stilling i forhold til ventilene som utgangspunktet.

 

2. Størrelsen på gass-spjeldet betyr ingenting hvis begrensingen for luftfløde ligger "downstream" dvs i innsugsmanifold / kanaler i toppen eller på milde kammer. Det eneste man oppnår med stort gass spjeld er at bilen blir med følsom på gassen og at den går nøyaktig like godt på 1/2 gass som på full gass.

Forestill deg at motoren står i en båt og at du kjører avgårde på full gass. Tror du at farten hadde blitt større hvis du løsnet skruene og tok bort hele gass-spjeld huset?

 

Med en omarbeidet innsugsmanifold, bearbeidet topp og værre kammer, DA kunne ett større gass-spjeld kanskje tilført noe. Trykkfallet over en intercooler er garantert mange 100% større enn trykk fallet over dette gass-spjeldet. Jeg vil anbefale at du ikke roter med dette i hverken 1. eller 2. omgang.

 

3. Hvis man har høyere budsjett og går for turbo + datasprut så velger man seg MAP sensor etter ønsket ladetrykk.

 

4. Bare se litt på hva originale turbobiler etter 1999 med 260 + hk bruker. Det finns massevis av valgmuligheter.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. hmm.. okay, trur jeg skjønte forklaringen din ;) har aldri likt løsningen med flere eller tykk pakning uansett jeg så vil aldri bruke noe sånt på min motor..

 

2. har 60mm spjell og "portet" innsug på bilen min nå.. kjenner drag hele veien nå, men er ikke mye forskjell fra 52mm til 60 da ;)

har kvassere kammer som jeg skal bruke til turbobygg, en topp jeg skal prøve ut som jeg har portet og skal lage nytt innsug ala cossi, så da trur jeg at det passer fint med 60mm spjell jeg.. :whistling: har det jo tross alt liggende så skader ikke å prøve..

 

3. ja det er jo en enkel regel som er grei å følge, men kan det bli noen over kill ang størelsen på map sensor? en 3bar map sensor fungere vel fint om man kjører på 0,7 å?

 

4. okay.. da er det bare å googla ivei :smartass:

 

5. hvordan er det med grenrør da? hvordan finner man ut hva optimale lengden på hvert rør skal være på dohc'en?

er det sånn at korte rør = bunndrag, imens lange = toppefekt? sånn i grundprinsippet iverfall..

Link to comment
Share on other sites

1. hmm.. okay, trur jeg skjønte forklaringen din ;) har aldri likt løsningen med flere eller tykk pakning uansett jeg så vil aldri bruke noe sånt på min motor..

 

2. har 60mm spjell og "portet" innsug på bilen min nå.. kjenner drag hele veien nå, men er ikke mye forskjell fra 52mm til 60 da ;)

har kvassere kammer som jeg skal bruke til turbobygg, en topp jeg skal prøve ut som jeg har portet og skal lage nytt innsug ala cossi, så da trur jeg at det passer fint med 60mm spjell jeg.. :whistling: har det jo tross alt liggende så skader ikke å prøve..

 

3. ja det er jo en enkel regel som er grei å følge, men kan det bli noen over kill ang størelsen på map sensor? en 3bar map sensor fungere vel fint om man kjører på 0,7 å?

 

4. okay.. da er det bare å googla ivei :smartass:

 

5. hvordan er det med grenrør da? hvordan finner man ut hva optimale lengden på hvert rør skal være på dohc'en?

er det sånn at korte rør = bunndrag, imens lange = toppefekt? sånn i grundprinsippet iverfall..

 

1. Burtonpower har turbostempler til Zetec E silvertopp som du nok kan bruke på DOCH.

2. 60 mm er minst 33% større, altså nok til 160 hk som med portet topp, "kvassere" kammer og Cossie innsug faktisk kan være ok.

3. Å bruke større MAP sensor enn det man har bruk for frarådes da det gir unødvendig dårlig nøyaktighet, men ja, det vil kunne funke greit likevel. Mange sprut leveres med innebygget 2,5 BAR MAP sensor da dette løser de fleste problemstillinger.

4. Se på biler som f.eks Volvo S60R, Mitsubishi EVO og Subaru STI. Sjekk både originale og oppgraderingsturboer.

5. Når du skal skru sammen en "high flow" motor med;

a. Portet topp.

b. "kvasse" kammer

c. Cossi lignende innsug.

d. og moderate 0,7 BAR ladetrykk,

 

så vil du helt sikkert kunne få ett tilfredstillende resultat ved å kopiere prinsippet bak Cosworth 2WD eksosmanifolden.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. takk, det må jeg undersøke nærmere ;)

2. så du mener altså at det vil fungere bra? :)

3. okay, var bare et teoretisk spørsmål.. greit å vite liksom ;)

4. ja, da har jeg nok litt å begynne med :P

5. noen som vet hvor lange røra er på en 2wd cossi manifold a? :blush:

 

 

fant ut at pin størelsen på dohc'en er 20,63mm.. noen som vet hva Zetec E med sølvtopp har?

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

1. takk, det må jeg undersøke nærmere ;)

2. så du mener altså at det vil fungere bra? :)

3. okay, var bare et teoretisk spørsmål.. greit å vite liksom ;)

4. ja, da har jeg nok litt å begynne med :P

5. noen som vet hvor lange røra er på en 2wd cossi manifold a? :blush:

 

edit: er det disse stemplene du mener rs 1000?

 

Description: ACCRALITE FORGED PISTON ZETEC/ZVH TURBO 86mm

 

Other Info: 33mm COMP HEIGHT 3.5-4 THOU CLEARANCE

 

6. fant ut at pin størelsen på dohc'en er 20,63mm.. noen som vet hva Zetec E med sølvtopp har?

2. Nja. Det er jo ganske så forskjellige oppfatning om hva man mener med "fungere bra". Jada, der har du dem.

 

6. Grunnen til at jeg foreslo akkurat disse er at så vidt jeg vet har også Zetec E sølvtopp 20,63. ;) Bare se på burtonpower. Det burde derfor være "bolt on". B) Se også burtonpower sin beskrivelse av I4 DOCH motoren.

 

Du skal også vite at når Ford turboladet CVH motoren til RST så tok de bort det flate partiet inne i forbrenningskammeret i toppen. Sjekk også hvilke kammer som brukes på RST før du byter ut de i mine øyne aldeles glimrende og svært turbovennlige originale DOCH kammene med noe kvassere unødvendigheter.

 

Man kan også bruke stempler fra f.eks Opel Calibra turbo, men da må man gjøre noe med råden pga forskjellig kryssbolt diameter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...