Jump to content

Hvordan identifisere motordeler ?


vwmannen

Recommended Posts

Min motor blir plukket i småbiter i jula på grunn av usikkerhet ang hva slags deler som sitter i den... Jeg tenkte derfor å få litt klarhet i min generelle (manglende) kunnskap om cosworth motorer.

Jeg setter under oppp en liste over ting jeg lurer på.. har grei kunneskap om motorer, men har skrudd mest Audi før.

 

- Hvordan identifiserer man topplokksbolter ? Longstuds, arp , orginale ? Orginale er strekkbolter, longstuds og ARP er studs.. men hvordan se forskjell ?

- Hvor stor er orginal innsugskanal i toppen ? gjerne målt i mm

- Hvor stor er orginal eksoskanal i toppen ? målt i mm

- Hvordan ser man forskjell på orginal, WRC eller Gruppe A toppakning ?

- Hvordan identifisere kamaksler ? Står det noe på dem ?

- Hvordan identifisere ventilfjærer etc ? Regner med det er fysisk to fjærer pr ventil når det er snakk om "dobble" ?

- Hvordan identifisere oljepumpe ? Orginal, "gruppe A", oppgradert ?

- Hvordan ser jeg forskjell på en 4x4 veiv og en 2wd veiv ? Jeg har 200 blokk. 4x4 veiv skal vel tåle mer enn 2wd ?

- Stempler sier seg vel selv... Er det JE stempler som sagt av tidligere eier skal det stå støpt inn på undersiden av dem,

- Råder sier seg vel tildels selv også. Arrow råder skal ha arrow merke på siden ?

 

Noe annet jeg bør sjekke når jeg har den oppe ?

 

Jan brede

Link to comment
Share on other sites

- Hvordan identifiserer man topplokksbolter ? Longstuds, arp , orginale ? Orginale er strekkbolter, longstuds og ARP er studs.. men hvordan se forskjell ?

- Hvor stor er orginal innsugskanal i toppen ? gjerne målt i mm

- Hvor stor er orginal eksoskanal i toppen ? målt i mm

- Hvordan ser man forskjell på orginal, WRC eller Gruppe A toppakning ?

Orginal cosworth-pakning har stempla YB1260 på ene kortsiden. Gr.a har YB0611. WRC er 4 lags stål, så den ser du forskjell på.

- Hvordan identifisere kamaksler ? Står det noe på dem ?

- Hvordan identifisere ventilfjærer etc ? Regner med det er fysisk to fjærer pr ventil når det er snakk om "dobble" ?

Doble fjærer er to inni hverandre ja. Står det ikke noe merking på dem må du gå ut ifra at dem er orginale, desverre.

- Hvordan identifisere oljepumpe ? Orginal, "gruppe A", oppgradert ?

- Hvordan ser jeg forskjell på en 4x4 veiv og en 2wd veiv ? Jeg har 200 blokk. 4x4 veiv skal vel tåle mer enn 2wd ?

- Stempler sier seg vel selv... Er det JE stempler som sagt av tidligere eier skal det stå støpt inn på undersiden av dem,

- Råder sier seg vel tildels selv også. Arrow råder skal ha arrow merke på siden ?

 

Noe annet jeg bør sjekke når jeg har den oppe ?

 

Jan brede

Link to comment
Share on other sites

ok. hmm insugs/eksos kanalen må du jo bare måle, noe som ikke er fult så enkelt som d høres ut :P

orginale topploks bolter er vel med 12 kant invendig. 12/9 er umbrako studs er d "gjengestang" i blokka og mutter på toppen

wrc toppakning er i stål, d er ikke gr.a

er d trimkam står vel merke på de

pleier og stå navn på ventil fjørene, er d doble så er d 2 styk. pr

orginal oljepumpe står d ford på

arrow råder er h-rader d er ikke orginale

ordinal stemplene er mahle.

forskjellen på 2wd veiv og 4wd vet jeg ikke, noen som vet??

 

alle orginale cosw deler har dele nr som starter på yb

 

litt info i hvertfall :)

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

ok. hmm insugs/eksos kanalen må du jo bare måle, noe som ikke er fult så enkelt som d høres ut :P Greit nok, men skal det være noen vits i år måle må jeg vite hva som er orginalt.. toppen skal være porta

orginale topploks bolter er vel med 12 kant invendig. 12/9 er umbrako studs er d "gjengestang" i blokka og mutter på toppen Hva er lengden på longstuds og vanlige studs ?

wrc toppakning er i stål, d er ikke gr.a

er d trimkam står vel merke på de Skal være BD12, hva vil det i så fall stå ?

pleier og stå navn på ventil fjørene, er d doble så er d 2 styk. pr

orginal oljepumpe står d ford på Regner med det står ford på "gruppe A" pumpe også ?

arrow råder er h-rader d er ikke orginale Det vet jeg, men fra mine audidager vet jeg at alle h-profil råder er svært like

ordinal stemplene er mahle.

forskjellen på 2wd veiv og 4wd vet jeg ikke, noen som vet??

 

alle orginale cosw deler har dele nr som starter på yb

 

litt info i hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

- Hvordan identifiserer man topplokksbolter ? Longstuds, arp , orginale ? Orginale er strekkbolter, longstuds og ARP er studs.. men hvordan se forskjell ? Ser du har fått svar, men forskjellen på ARP studs og Longstuds ser du lett. Betydelig forskjell på lengde- Hvor stor er orginal innsugskanal i toppen ? gjerne målt i mm Portingen gjør sjelden selve utløpet større, heller mer i overgang "nedover" og der det deler seg til 2 porter. Denne portes ofte knivskarp- Hvor stor er orginal eksoskanal i toppen ? målt i mm

- Hvordan ser man forskjell på orginal, WRC eller Gruppe A toppakning ? YB1260 er org, Yb0611 som en skrev er Gr-A. WRC er flere lag med metall

Orginal cosworth-pakning har stempla YB1260 på ene kortsiden. Gr.a har YB0611. WRC er 4 lags stål, så den ser du forskjell på.

- Hvordan identifisere kamaksler ? Står det noe på dem ? Veldig mange leverandører av trimkammer bruker orginale som emne, så du kan nok finne "ford" på dem om det er BD 10, 12, 14 f.eks. Disse må måles.- Hvordan identifisere ventilfjærer etc ? Regner med det er fysisk to fjærer pr ventil når det er snakk om "dobble" ?

Doble fjærer er to inni hverandre ja. Står det ikke noe merking på dem må du gå ut ifra at dem er orginale, desverre.

- Hvordan identifisere oljepumpe ? Orginal, "gruppe A", oppgradert ?

- Hvordan ser jeg forskjell på en 4x4 veiv og en 2wd veiv ? Jeg har 200 blokk. 4x4 veiv skal vel tåle mer enn 2wd ?

- Stempler sier seg vel selv... Er det JE stempler som sagt av tidligere eier skal det stå støpt inn på undersiden av dem,

- Råder sier seg vel tildels selv også. Arrow råder skal ha arrow merke på siden ?

 

Noe annet jeg bør sjekke når jeg har den oppe ?

 

Jan brede

 

Er sikkert masse man kan sjekke, spesielt i ditt tilfelle..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...