Jump to content

bytte motor i 17m?


2.3 GL

Recommended Posts

hei. sitter å

vurderer å bytte motor i 17m'en min. har veldig lyst til å sette inn en 2.3 eller 2.8 v6 og evt femtrinns kasse.

 

noen som vet hva jeg trenger for å utføre dette? og hva tåler den originale bakakslen og hvilken kan jeg evt bytte til/bruke innmat fra?

 

for å gjøre det litt enklere så skriver jeg litt om bilen.

 

det er en 1968 modell 17m p7-1 1700s turnier som er helt original og urestaurert. jeg ønsker ikke å ødelegge bilen på noen måte. bare oppgradere driverket litt mens den gamle motoren overhales.

 

jeg veit meget godt at dette er en veldig sjelden bil som absolutt ikke må ødelegges så jeg håper det ikke kommer noen å skriker å klager om dette.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det må byttes oljepumpe og bunnpanne, Må nok inn med ny radiator også pga størrelsen, og så er jeg ikke sikker på om slangene blir på rett side (lenge siden jeg har gjort det) Dynamovifte og kjølevifte. Det med 5-trinns kasse blir litt mere vrient da m`ene har stagoverføring på girene og det har ikke de nyere kassene. Lykke til med jobben, tror det går bra det der.

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

ok. hvor kan jeg ta oljepumpe å bunnpanne fra? radiator er ikke så vanskelig. har sikkert en på "delelageret" viften kan jeg jo montere elektrisk. men dynamovifte? hva må gjøres med den?

 

girkassen har jeg ikke sett på i det hele tatt så det veit jeg ikke. men jeg har gulv gir da, veit ikke om det er noe forskjell der.

 

takk for godt svar ihvertfall.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

ok. må høre med noen i m-klubben eller lignende da. hvordan er det med girkasse? passer den som sitter der? har egentlig mest lyst på 5trinns men er ikke sikker på om dette er mulig uten å ødelegge karrosseriet. og motor fester. hvilke kan jeg bruke og hvor finner jeg det? kan også lage selv hvis nødvendig

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

M`er med gulvgir har også stagoverføring, så eg vet ikke hvordan det vil stemme med hullet der girstang kommer inn i kupeen og hvordan 5-trinnskassen vil treffe på traversen. Men det skal vel gå med 17m kassen vis du er litt forskitig i lyskryssene ;) Dynamoen/dynamovifta har motsatt rotasjonsrettning, men det passer fint med en fra en granada.

  • Like 1

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

ok. da er det vel best å demontere midtkonsollen å se hvordan det er der. hvis hullet passer så blir ikke traversen noe problem. den kan jo lages.

 

ok. da skjønner jeg opplegget med dynamoen. kan jo evt bare bygge om så jeg bruker den originale v6 dynamoen med innebygd lade regulator.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Om ikke du er helt sprellsk så går det fint med original kasse og bakaksling, kjørte to sessonger og var relativt slem med en p5, org girkasse og rattsleiv, også sveisa org aksel. Aldri noe problem. Hullet stemmer ikke overens til ei T9 trinns i tunellen.

 

Du trenger motorfester, i fra 2.0, 2.3 eller 2.6, til M. Kan ikke bruke granada/taunus fester. Også trenger du bunnpanne og oljepumpe fra samme. Er du litt lur så bruker du en 2.3/2.8 motor som er av nyere type og får med den elektroniske tenninga. Mener også at du må lage deg en annen brakett til dynamoen, da jeg tror den tar i innerskjermen. (Iallefall på P5) Får du også tak i eksosmanifolder fra m med v6 så kan du tilogmed beholde de originale frontrøra :) Detta er gjort på en fredagskveld, lykke til =)

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

er vel bare 90 hk eller noe sånt.men er de holdbare? men det er jo en bra base for videre oppgradering. og to liter er såvidt jeg kan skjønne bare å godkjenne i bilen min uten å bytte bremser eller no sånt. har forstått det sånn at bremsene er de samme helt opp til 2.3 med 108 hk. også har man vel 15% i tillegg også. og da er det vel mulig å bruke en mer moderne 2.3 kanskje. med 114 hk. og da begynner det å hjelpe:) da er ikke steget til 2.8 så langt lenger heller:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

har faktisk aldri sett en 2.0 v6 i levende live. men går ut ifra at de er ganske like ja.

 

uansett så er det jo en oppgradering fra 1700s motoren jeg har nå:) den er ikke akkurat kvass. er usikker på om det er 65 eller 70 hk i v4ern

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er vel strengt talt ikke 2liter v6 og 2.8 V6 like å se på. Husk at de gamle 2 og 2.3literene hadde separat vannpumpe som på V4`ern.

Men jeg har enda ikke møtt verken en polis eller bt kæll som har sett forskjell ;)

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

nei de klarer nok ikke å se sånt. men det er godt å vite forskjell sjøl.

 

jeg har jo også fått tak i papirer fra ford på hva som må til for å godkjenne bilen med v6 inntil 125 hk så da blir det sikkert ikke noe problem

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...