Jump to content

Mulig å få 200HK i XR3i uten turbo?


Guest Roy

Recommended Posts

Hei!

 

Har litt planer for trimming av Escorten.

Dette er gjort:

Motor er nylig totaloverhalt:

Porting og høvling av topp

Trim kamsett (vet ikke hvor hissig kammen er)

Grenrør og 3" eksos ligger klart i garasjen til vinteren og snødekte veier er forbi.

Skal også få på trimluftfilter.

Understellet er en del forbedret og stivet opp, men bremsene er ikke oppgradert.

Er en 82/83 modell mk3 XR3i Escort

 

Hadde vært gøy med 200 HK i XR3i'en, så jeg lurte bare på om noen her hadde gjort noe sånt, og i så fall hva dere anbefaler å gjøre i tillegg.

Tenkte på å øke bensintrykket en del.

Går det an på den originale pumpen, eller må jeg ha en ny?

 

-Hilsen RoY-

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha hester, dropp K-Jetronic kjappere enn du kan du kan si forgasser. Så får du deg to Weber DCOE eller en DFT forgasser. Og 200 hk kan du glemme, men 130-140 hk kan være innen rekkevidde med hissig kam og to DCOE.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

kast bare en turbo på... ferdig arbeid

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha hester, dropp K-Jetronic kjappere enn du kan du kan si forgasser. Så får du deg to Weber DCOE eller en DFT forgasser. Og 200 hk kan du glemme, men 130-140 hk kan være innen rekkevidde med hissig kam og to DCOE.

130-140HK Er det jeg har når Grenrør 3" eksos, og luftfilter er på plass..

Lurte liksom på ytterligere ting å gjøre med DENNE motoren..

Motorbytte er ikke spesielt aktuelt..

Turbo krever så mye forandringer i forhold til den meget høye kompresjonen jeg kjører med nå, så det er heller ikke veldig aktuelt..

Går heller til ett elektronisk innsprut enn til forgasser, men vil helst beholde k-jetronicen...

Ingen som kan noen spesielle "triks" med denne motoren?

Noe som kan gjøres med innsprøytningstrykket, dyser, tenningsanlegg osv...

(Ett lite lystgass kit på 75-100HK er under vurdering fra før av..)

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

glem 200hk med k-jetronic...dette har vært oppe før....jeg har vært tøff i trynet og sagt at jeg skal klare 150hk i en xr3i motor med garasje trimming....etter mye om og men så er vel motoren min snart klar men 150hk kan jeg vel egentlig bare drømme om....145hk klarer jeg kansje men det er enda et stykke til....mangler kr foreløpig...dessuten er jeg uten bil om dagen så det ser egentlig dårlig ut med bremsing i år....men vil gjerne høre triksa til alex her om åssen man passerer 150 i en xr3i motor....det kan jo hende han vet noe jeg allerede ikke vet ang denne motoren....men det er porting,kompresjon og vass kam som gjelder her...det kan du dra hk på....skal du passere 200hk så må du enten ha turbo eller lattergass...1 av 2...eller begge om du vil :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort
130-140HK Er det jeg har når Grenrør 3" eksos, og luftfilter er på plass..

og du drar heller ikke 25-35 hk på grenrør,eksos og filter....har du porta litt???PORT MER!!!!åssen kompresjonsforhold har du?

prøv deg på 11:1 i komp og vass kam,porting og alt du har...da nærmer du deg 130hk....

Link to comment
Share on other sites

Stemmer dette, Mr. Escort. Itillegg er en 4-2-1 manifold veldig viktig. Kjøp gjerne et komplett system fordi på en NA-motor er riktig mottrykk ekstremt viktig, det er ikke friest mulig som gjelder. Ashley har gode priser på eksosanlegg. Du må ivhertfall ha en annen manifold skal du ha opp mot 130-140. Husk at dette er en motor som kun har en innsugsventil, altså et dårlig utgangspunkt for å få ut kraft av en sugemotormotor. 100hk per liter i denne motoren koster veldig mye og krever mye tid til oppsett, på rullende landevei.

 

Hvem har sagt at NA-hester er billige?

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Har selv prøvd å gjøre litt med en slik motor, riktignok på et lite budsjett, men var iallefall en kent-kam i den, porta topp, overhala bunn/topp, effektanlegg og luftfilter, men blei heller skuffa.... <_<

 

Ikke spesiellt enkelt å hente hester her nei, når det gjelder cvh, så er det turbomating som gjelder!

Nytter iallefall ikke med k-jetronicen på så mye hester, da må nok gassere eller trottel-body til.

05`Mondeo tdci

02`Focus

Escort RSTurbo S2

Sierra Cosworth 4*4

x Sierra Cosworth 4*4

Link to comment
Share on other sites

ok, så når jeg allerede har porta, og høvlet maks, i tillegg til skikkelig grenrør, eksos (MED Motstand)i tillegg til luftfilter, kvasskam, så er det med andre ord ikke så mye mer å hente?

Hva om jeg får ei større bensinpumpe, dyser og ett oppgradert tenningsanlegg?

Vil det ha liten nytte i og med at jeg bare har én innsugventil?

 

Og sånn ellers: Det er ikke sånn at jeg må på død og liv ha så mye krefter..*

Biler er dritgøy å kjøre når den har optimalt oppsett, men lurte på om det var noe triks for å lure ut noen ekstra HK..

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke noe sted med høyere bensintrykk. K-jetronic har ingen muligheter til å få mer luft i sylinderen, det er altfor restriktivt. Du må ha to store forgassere skal du ha noe mulighet til å få ut 30 hester mer. Du må ikke forvente mye av en 8-ventilers motor.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Du har jo mulighet til å bytte ventilene i toppen til noen som er større da. Skal vel ikke svartmale helt dette med 8 ventiler, er jo blitt tatt ut greit med hester på 8v-motorer før. De største begrensningene ligger nok på insprut/tenning, + at en gjerne skulle hatt litt kubbik til.

Hvorfor ikke bygge en 2,0 zvh med gassere, eller gå for full zetec?

 

Blir heller billigere det enn å "blodtrimme" en 1600cvh...

05`Mondeo tdci

02`Focus

Escort RSTurbo S2

Sierra Cosworth 4*4

x Sierra Cosworth 4*4

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så store problemer med å ha motoren slik den er nå, så tror jeg at jeg bare fullfører prosjektet slik planene er nå, og heller tar til med ett zetec prosjekt på neste bil..

Men takk for tilbakemeldinger alle sammen! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Bør være mulig å hente ut 160hk av xr3i. Men det koster MYE penger.

100hk pr liter slagvolum bør være mulig å oppnå. Men fortsatt alt for dyrt. Uansett liker disse motorene å bli litt stressa i innsuget (les turbo) :D

 

PS! Billigst å få tak i RST maskin å sette i. Da er 200 hk oppnåelig.

Link to comment
Share on other sites

Alt er mulig med dyp lommebok, men utgangspunktet er ikke det beste. Når du gjør ventilene større senker du samtidig hastigheten på gassene, dette gir dårligere fyllingsgrad. Noe som er uheldig. Med to mindre ventiler, som 16v motorer har, øker man hastigheten og samtidig øker den samlede størrelsen på portene. Dette er fordelen med to innsugsventiler kontra en.

 

Skal du ha 100hk per liter i CVH må du sikkert varve 8000rpm, gjerne over. Vil du da ha en motor som varer mer enn 100 km må du balansere absolutt alt og forsterke det meste. Da begynner vi å snakke om dyre hestekrefter.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

skal man bygge en NA motor som holder og som man kan varve nok på. må man prate med Emanuelson.. Han er helt værst på å bygge syke NA motorer.

Men det er ikke så lett å¨få hester som man tror, eller som man leser på embalasjen til trim filter og eksos anlegg. De opererer jo gjerne med opptil 20% effektøkning... Det er jo bare tull. Trim koster penger, og riktig trim krever folk med innsikt og forståelse for hva man driver med.

 

Men som alle andre sier... kast k-jetronicen.... eneste den gjør er å holde deg tilbake og skape problemer..

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

skal man bygge en NA motor som holder og som man kan varve nok på. må man prate med Emanuelson.. Han er helt værst på å bygge syke NA motorer.

Men det er ikke så lett å¨få hester som man tror, eller som man leser på embalasjen til trim filter og eksos anlegg. De opererer jo gjerne med opptil 20% effektøkning... Det er jo bare tull. Trim koster penger, og riktig trim krever folk med innsikt og forståelse for hva man driver med.

 

Men som alle andre sier... kast k-jetronicen.... eneste den gjør er å holde deg tilbake og skape problemer..

Hei!

Er fullstendig klar over at det er vanskelig å få mye ektra ytelse utav en slik motor..

(Sånn ellers: De 20% effektøkning er ikke nødvendigvis kw + 20%... Men du får MYE mer drag over hele registeret er min erfaring..)

Og til alle dere som mener at forgasser er tingen: Hør hva alibaba sier her om at det er luft-tilførselen som blir problemet..

Bruke 5 til 15k på forgassere for å oppnå 20-40hk ekstra, er jo veldig dyrt

Da kan jeg jo si det slik at prosjektet er avsluttet, og får si meg fornøyd med slik motoren er nå!

Får se om jeg kjøper en zetec til å overhale, slik at jeg har den klar til jeg kjøper neste bil...

Er zetec en gunstig motor å turbokonvertere?

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Hovedregel innen trim er jo 1000,- pr hk. Visst det skal holde da......

Men selfølgelig er det jo noen grep som er billigere enn andre da.......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...