Guest Nordeidet Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 Hei folkens! Jobber litt med å få litt futt i min Scorpio 2.8i. Har gjort følgende: Tatt ut automatkassen og satt inn en MT75 fra en 2.9. Måtte bygge om utløserarmen da 2.9 har større svinghjul.Funker fint Har bytta bakakslingen som hadde en utveksling på 3.36:1 til bakasklingen fra en 2.0 dohc med utveksling 2.92.Dette hjalp godt på! Med tanke på at 2.8'n har mye lavere utveksling enn 2.9'en som har 2.64. Lurer på om Ford har gjort dette for at 2.8'en skal virke dau? Hadde jo bare 1800 rpm når jeg lå i 80kmh på 5te giret Nå vurderer jeg å sette på confilter og montere ett par av disse:http://www.maritim.no/product.aspx?id=1312...upkey=009002020 Dette gir ikke en voldsom effektøkning, men tror det er nokk til å gi litt ekstra dreiemoment på lavt turtall. (Jeg er ikke ute etter en turtalsvillig motor, men en billig effektøkning) Tror også jeg skal sette inn dyser fra en 2.0 dohc da disse har høyere flow en de som står på 2.8'en.De som står på leverer 142 ccm og er oppgitt til å kunne gi en maks effekt på 28hk pr dyse, noe som gir bare 168hk. (Snakker om potensiell effekt her!) Hvis man da tar dohc'en som har 120hk / 4 = 30hk pr sylinder, må disse dysene levere mer enn bare 142ccm. (minimum potensiale: 30hk * 6 = 180hk) Er det noen som vet hvor mye disse dysene leverer og evt. Bosch sitt nummer for disse dysene? Jeg tror det skal gå bra å øke dysestørrelsen litt når jeg øker luftflowen...Hva tror dere som har vært i gamet en stund om dette oppsettet? Vil det fungere med en slik "EL turbo"?
D.Toft Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 mener dohc dyser er 192ccm, skal da være nok til ca 192hk på en 6`er
dohcboy Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 antar du mener 3.92 utveksling. dohc er ikke levert med så lav utveksling som 2.92. regner med du har 7.5" diff å da er den std 3.64 utveksling Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
RS 1000 Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Hei folkens! Jobber litt med å få litt futt i min Scorpio 2.8i. Har gjort følgende: Tatt ut automatkassen og satt inn en MT75 fra en 2.9. Måtte bygge om utløserarmen da 2.9 har større svinghjul.Funker fint Har bytta bakakslingen som hadde en utveksling på 3.36:1 til bakasklingen fra en 2.0 dohc med utveksling 2.92.Dette hjalp godt på! Med tanke på at 2.8'n har mye lavere utveksling enn 2.9'en som har 2.64. Lurer på om Ford har gjort dette for at 2.8'en skal virke dau? Hadde jo bare 1800 rpm når jeg lå i 80kmh på 5te giret Nå vurderer jeg å sette på confilter og montere ett par av disse:http://www.maritim.no/product.aspx?id=1312...upkey=009002020 Dette gir ikke en voldsom effektøkning, men tror det er nokk til å gi litt ekstra dreiemoment på lavt turtall. (Jeg er ikke ute etter en turtalsvillig motor, men en billig effektøkning) Tror også jeg skal sette inn dyser fra en 2.0 dohc da disse har høyere flow en de som står på 2.8'en.De som står på leverer 142 ccm og er oppgitt til å kunne gi en maks effekt på 28hk pr dyse, noe som gir bare 168hk. (Snakker om potensiell effekt her!) Hvis man da tar dohc'en som har 120hk / 4 = 30hk pr sylinder, må disse dysene levere mer enn bare 142ccm. (minimum potensiale: 30hk * 6 = 180hk) Er det noen som vet hvor mye disse dysene leverer og evt. Bosch sitt nummer for disse dysene? Jeg tror det skal gå bra å øke dysestørrelsen litt når jeg øker luftflowen...Hva tror dere som har vært i gamet en stund om dette oppsettet? Vil det fungere med en slik "EL turbo"? Slikt som dette er artig. En stor fordel når man trimmer sugemotor er at dreiemomentet er lavt noe som stiller relativt lave krav til Clutchen. Her kan kan med fordel droppe 240 mm "cosworth" clutchen og heller velge sen en mindre og på den måten spare synk ringene i gearkassen betydelig. Med lettere svinghjul blir det raskt slik: http://www.garaget.org/video/fksj0taat9bk Viften kan du la være, hjelper ingenting. De som tilfører mest på en Ford V6 er grenrør og effektanlegg. På andreplass kommer kamaksling, men da originalkammen din sannsynligvis er slitt så kommer kambytte på førsteplass. Når det gjelder dyser er det slik at 2,9 har de minste 0 280 150 750 dysene på ca. 145 ccm.2,8 EFI har samme dyser som IS, # 219 på ca. 167 ccm.2,0 DOCH har #743 dysene på ca. 192 ccm, men dette hjelper INGENTING hvis ikke DU klarer å få motoren din til ta mer LUFT inn i sylindrene!! De første som må gjøres er å sørge for at ventilene åpner minst det de skal originalt, og dernest å sørge for at eksosanlegget er så bra at sylindrene klarer å få tømt ut all eksosen slik at det er plass til å ta inn mye frisk luft. Det der er ikke EL-turbo. Det er leketøy, en norsk flødebenk. En luftviffte (kompressor / turbo) trenger, så vidt jeg husker i farten noe i nabolaget rundt 30 hk pr. 100 hk med luft som skal leveres og da ser du hva dette er for noe, en glemmesak. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Nordeidet Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Slikt som dette er artig. En stor fordel når man trimmer sugemotor er at dreiemomentet er lavt noe som stiller relativt lave krav til Clutchen. Her kan kan med fordel droppe 240 mm "cosworth" clutchen og heller velge sen en mindre og på den måten spare synk ringene i gearkassen betydelig. Med lettere svinghjul blir det raskt slik: http://www.garaget.org/video/fksj0taat9bk Viften kan du la være, hjelper ingenting. De som tilfører mest på en Ford V6 er grenrør og effektanlegg. På andreplass kommer kamaksling, men da originalkammen din sannsynligvis er slitt så kommer kambytte på førsteplass. Når det gjelder dyser er det slik at 2,9 har de minste 0 280 150 750 dysene på ca. 145 ccm.2,8 EFI har samme dyser som IS, # 219 på ca. 167 ccm.2,0 DOCH har #743 dysene på ca. 192 ccm, men dette hjelper INGENTING hvis ikke DU klarer å få motoren din til ta mer LUFT inn i sylindrene!! De første som må gjøres er å sørge for at ventilene åpner minst det de skal originalt, og dernest å sørge for at eksosanlegget er så bra at sylindrene klarer å få tømt ut all eksosen slik at det er plass til å ta inn mye frisk luft. Det der er ikke EL-turbo. Det er leketøy, en norsk flødebenk. En luftviffte (kompressor / turbo) trenger, så vidt jeg husker i farten noe i nabolaget rundt 30 hk pr. 100 hk med luft som skal leveres og da ser du hva dette er for noe, en glemmesak. Takk for MYE! info og forslag her! Dette setter jeg pris på. Når du sier det slik med en turbo, så forstår jeg at disse el-viftene ikke duger Men jeg tror at dersom jeg bygger om innsuget (større dim + confilter) tror jeg det ville hjelpe på dersom man satte inn litt større dyser. dohcboy: Jeg mente 3:92 i utveksling, sorry - skriveleif
RS 1000 Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Takk for MYE! info og forslag her! Dette setter jeg pris på. Når du sier det slik med en turbo, så forstår jeg at disse el-viftene ikke duger Men jeg tror at dersom jeg bygger om innsuget (større dim + confilter) tror jeg det ville hjelpe på dersom man satte inn litt større dyser. dohcboy: Jeg mente 3:92 i utveksling, sorry - skriveleifTRO er svært kraftige saker og som vi vet - drivkraften bak veldig mye rart. Når den effektstrupende "plomberingen" sitter i elendige eksosmanifolder + "tett" eksosanlegg og sannsynligvis også nedslitt kam, så kan en forbedring av åpne områder før plombering umulig tilføre noe særlig.Det hjelper f.eks ikke å bytte til større dimmensjon på hageslangen hvis sprederdysen er nesten tett. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Nordeidet Posted April 13, 2010 Posted April 13, 2010 Godt poeng RS1000! Dette med eksos plager meg ogs, men for min del er det litt dyrt å invister i grenrør og nytt eksosanlegg.Men når det gjelder kamen TROR jeg (veldig sterke saker) ikke den er slitt da motoren nyrlig har bikket 200 000km Den forige 2.8'en jeg hadde gikk utrolige nesten 550 000, med orginal motor. Ved 450 000 ble jeg plaget med ventilflyt når jeg passerte 4000 rpm, da byttet jeg toppene og den ble som ny. Jeg skjekket også kamen men kunne ikke finne noen ekstrem slitasje. Den bilen jeg har nå er relativt strøken, en Ghia som har gått for den engelske ambasade i Oslo. Skulle gjerne hatt tilbake diplomatskiltene Har alle papirene på hva som er gjort med bilen og det er ganske unikt. Ambasaden eide bilen fra 86 til 93, som da fikk norske skilt. Den fikk overhaling av toppene i 91, hvorfor vet jeg ikke, men tar dette som et godt tegn. Nesten alle servicene er overholdt. Kun de to siste som mangler i serviceheftet. Alt fungerer i bilen til og med aircondition. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at servoen ikke er helt opptimal, men skal prøve å bytte olje på den. Regner egentlig med att pumpen er sliten. Jeg skal i allefall bygge større innsug til den. 2" luftmengdemålere samt gasspjeld i samme størrelse. Så fjerner jeg øverste del av insugsmaifolen og bygger meg ny med litt større dimm. Dette gjøres billig med eksorrørdeler og mig. Jeg har for så vidt flere turboer liggende, men alle kommer fra forskjellige biler så de blir ikke noe twinturbo. Men jeg har ikke lyst til å påkoste eksosanlegget så mye for å få satt på turbo, samt dette er ikke noen slager på eukontrollene.
Kverna Posted April 13, 2010 Posted April 13, 2010 Kunne vært morro å sett bilder av bilen din Nordeidet Min fotoblogg
Recommended Posts