Jump to content

Forsterka toppakning


Sirræva

Recommended Posts

Hei

 

Skal til med turbo bygg på doch.

Derfor på jakt etter forsterka toppakning og bolter.

 

Har hørt at folk snakka om gr.A pakning av stål?

Nokon om ein laminert pakkning?

 

Kva er best forhold til pris?

 

Dette e eit lavbudsjetts prosjekt og skal ikkje lade so mykje meir enn 1 bar.

 

Legg gjerne til link eller butikk/firma eg kan kontakte for kjøp.

 

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

pakningen du kjøper ny på mekonomen er stålpakning:) disse bør holde litt

 

Tror det er den pakninga som står på 4x4 dohc turboen. Brukes oppat for tredje gangen nå, tror jeg det var.

Bolter har en så ukurant dimensjon som m11 om jeg husker rett :blink: Så der må du nok bruke orginale.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tror det er den pakninga som står på 4x4 dohc turboen. Brukes oppat for tredje gangen nå, tror jeg det var.

Bolter har en så ukurant dimensjon som m11 om jeg husker rett :blink: Så der må du nok bruke orginale.

 

Javel? so du kjøpte ikkje nye topp bolter? dei orginale holder also?

Kormykje lader du?

 

Holder vel vis eg kjøpe nye bolter hjå Ford då.

Link to comment
Share on other sites

Er det så ukurant? Mange VAG-motorer som har det.

Jeg sier ikke at det er noe problem å få tak i bolter, men det er ikke noe man får kjøpt på standard varesortimentet på Jernia i 12.9 umbraco utgave.

Og VAG produkter prøver jeg å holde meg lengst mulig unna, så de har jeg ikke peiling på ;)

 

Javel? so du kjøpte ikkje nye topp bolter? dei orginale holder also?

Kormykje lader du?

 

Holder vel vis eg kjøpe nye bolter hjå Ford då.

 

Ikke jeg nei. Torgeir heter han som har dohc 4x4 turboen jeg har justert. Han kjøpte nye bolter til den første motoren, når han bare skifta toppen. Men erfaren mekanikker som han er kontrollmålte han de gamle boltene mot de nye. De gamle boltene var verken lenger eller tynnere over gjengene enn de nye, så derfor ble de gamle brukt. Regner man med orginalmotoren så er det 4. gangen de brukes nå. Toppakninga har vært med på 2 havari med orginal motorstyringa, der det ble hull i ett stempel hver gang. Denne brukes oppat igjen 3. gangen nå uten lekkasje. Har du ei gammel toppakning bør du i vertfall skifte, og er du i det minste tvil skifter du både toppakning og bolter, så slipper du å skru av toppen igjen med det samme vist det ikke holder tett med gamle deler.

Torgeir har liggende ei ny toppakning og det nye settet med bolter i tilfelle havari og de trenger å byttes. Det er snakk om orginale strekkbolter.

Den har ladetrykksbegrensing på 1,5 bar, og den har vært brukt flittig siden slangen til actuatoren hoppa av. Men turboen er for liten, så over ca 5000rpm går ladetrykket amokk, så der er det stort sett bare ladetrykksbegrensinga som stopper den fra å lade mer. Med boostcontroll klarte vi å få den til å ligge på ca 1,4 bar fra ca 2500rpm og opp, men vi har ikke fått justert inn boostcontroll orntlig enda. Uten boostcontroll lå den på ca 0,7-0,8 bar helt til wastegaten ikke klarte å regulere ned trykket. Med boostcontroll har den kjempefint dreiemoment fra 3000rpm og oppover :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

dohc har kommet med to typer bolter.. bare den ene typen er trekkbolter.. det er foresten ikke pakningen som er svakheten, men boltene som strekker seg for mye.. har nevnt dette før, men det er mye mere forskjell på mod en det øye først oppdager.. :smartass: å det er hovedgrunden til at motoren min tar lang tid :whistling:

Link to comment
Share on other sites

I grunn så er det vel tæringer i toppen pga for dårlig kjølevæske som fører til svikt i toppakninga da ;) Jeg har dårlig tru på å bruke bolter som ikke strekker seg når man har alu topp. Tenker da på apr type bolter f.eks.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

So for å oppsumere heile tråden min, so kjøper eg to nye sett med bolter hjå ford, og to 3lags ståltoppakning hjå mekonomen?

So montere eg eit sett, og har eit i reserve!

 

Skal og kjøre med c20ne stempel for å få ned compen til rundt 7,45:1.

Da kan eg vel lade ein god del med tilleggssprut og full oversikt over temp på olje & vann, og ikkje minst AFR! Tenninga skal og senkes 6 grader.

 

ferdig arbeid? :P

Link to comment
Share on other sites

Skal da holde med ett sett bolter :) Husk at du kan ikke lade allverden bare med å senke tenniga 6 grader fra orginalt.

tenningstabell-1.png

Dette er tenningstabellen jeg brukte. Sikkert langt fra optimalt, ettersom vi ikke har justert noe særlig på denne. Men vi har ikke registrert noen tegn til tenningsbank, og turbo og eksosanlegg blir ikke overopphetet heller. Som du ser er tenninga senka ca 10 grader på tenninga på 1 bar. 100kpa er atmosfæretrykk, og 250kpa= 1,5 bar ladetrykk. Vet ikke hva tenninga er orginalt på dohcen, men godt mulig den har litt mer tenning, f.eks 38 grader total tenning. Med 6 grader senking har du da 32 grader.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skal da holde med ett sett bolter :) Husk at du kan ikke lade allverden bare med å senke tenniga 6 grader fra orginalt.

tenningstabell-1.png

Dette er tenningstabellen jeg brukte. Sikkert langt fra optimalt, ettersom vi ikke har justert noe særlig på denne. Men vi har ikke registrert noen tegn til tenningsbank, og turbo og eksosanlegg blir ikke overopphetet heller. Som du ser er tenninga senka ca 10 grader på tenninga på 1 bar. 100kpa er atmosfæretrykk, og 250kpa= 1,5 bar ladetrykk. Vet ikke hva tenninga er orginalt på dohcen, men godt mulig den har litt mer tenning, f.eks 38 grader total tenning. Med 6 grader senking har du da 32 grader.

 

hmm... eg hadde tenkt å gjere sånn som "gravstein" her på forume og jorde den raude kontakten på coilen og lade rundt 0.8 bar.

 

Men har du ein bedre ide kordan eg skal senke tennings tempen?

har lest ordet "retarder" i sammenheng med senking av tenning. Kan du noko om dette?

 

Evt. korleis man kobler det opp og kor me får tak i det?

 

Takk for all den gode hjelpa! skylder deg ein :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Går fint an å bruke billigløsninga med å jorde ledning ja. La bare ut bildet mest for å illustrere hva som egentlig skjer. Dette er også som sagt en tenningsmapp som har fungert bra, selv om den antekelig er ett stykke fra optimalt.

Som du ser blir tenninga jevnt seinere ved stigende belastning. Se bort i fra den nederste linja med 10 grader, den har jeg lagt inn for å holde turboen i gang på motorbrems, kombinert med svært feit blanding for å kjøle turboen :D Resultatet av den nederste linja med 10 grader tenning hører du innimellom på videoen her som smelling i eksosen :P

th_MOV01044.jpg

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Går fint an å bruke billigløsninga med å jorde ledning ja. La bare ut bildet mest for å illustrere hva som egentlig skjer. Dette er også som sagt en tenningsmapp som har fungert bra, selv om den antekelig er ett stykke fra optimalt.

Som du ser blir tenninga jevnt seinere ved stigende belastning. Se bort i fra den nederste linja med 10 grader, den har jeg lagt inn for å holde turboen i gang på motorbrems, kombinert med svært feit blanding for å kjøle turboen :D Resultatet av den nederste linja med 10 grader tenning hører du innimellom på videoen her som smelling i eksosen :P

 

Kva andre løsninger har eg då? Kva kan eg gjera for å stille tenninga mi meir opptimalt?

 

Kun datasprut som vert løysinga?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke nei. Finns programmerbare ekstrasprut med tenningsenking, som er enkel å programmere. Les RS1000 sine innlegg om dette forskjellige plasser på forumet for flere tips om dette :)

Som billig enkelt ekstrasprut og tenningsenker ville jeg personlig valgt MS1. Det har mer en nok oppløsning på bensin og tenningsmap til denne bruken. Man klipper da av ledninga som går fra orginalhjerne til sluttrinn, og fører denne igjennom MS. Man får da muligheten å programmere tenninga, og kan tilsette ekstra bensin med ekstradyser. Man trenger da ikke justere områdene på sugesida, ettersom orginalhjernen styrer dette.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke nei. Finns programmerbare ekstrasprut med tenningsenking, som er enkel å programmere. Les RS1000 sine innlegg om dette forskjellige plasser på forumet for flere tips om dette :)

Som billig enkelt ekstrasprut og tenningsenker ville jeg personlig valgt MS1. Det har mer en nok oppløsning på bensin og tenningsmap til denne bruken. Man klipper da av ledninga som går fra orginalhjerne til sluttrinn, og fører denne igjennom MS. Man får da muligheten å programmere tenninga, og kan tilsette ekstra bensin med ekstradyser. Man trenger da ikke justere områdene på sugesida, ettersom orginalhjernen styrer dette.

 

Okai, har snakka med ein kar på forum som hadde masse stæsh eg trenger, blant anna grenrør, cossi radiator og ekstra sprut. Men da heite powerlink additional injection, noko kjennskap til dette sprute? han skulle ha 800 for det, kva koster MS1 i forhold?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjennskap til det nei. Ca 1800,- for ms1 pcb v2.2, og ca 2500,- for ms1 pcb v3.0, med dagens kurs ferdig på døra. Ledninger, tuningkabler, bbl, laptop, dyser, og eventuelle andre ting jeg har glemt kommer selvsagt i tillegg.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjennskap til det nei. Ca 1800,- for ms1 pcb v2.2, og ca 2500,- for ms1 pcb v3.0, med dagens kurs ferdig på døra. Ledninger, tuningkabler, bbl, laptop, dyser, og eventuelle andre ting jeg har glemt kommer selvsagt i tillegg.

 

sopass ja, nei, men sia dette foreløpig er lavbudsjetts prosjekt, so venter eg heller med å kjøpe MS.

 

Men ved å senke tenninga 6 grader, kor mykje trur du eg kan lade? 0,5-06?

Link to comment
Share on other sites

Med litt lavere komp, og ekstra bensin, så bør du ha margin ja :) Men det må du nesten prøve og finne ut selv av.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Med litt lavere komp, og ekstra bensin, så bør du ha margin ja :) Men det må du nesten prøve og finne ut selv av.

 

 

Flott also! Då stille eg berre på bensin mengden te afr er fin og stabil!

 

Så kan du prøve å kjøre med 98oktan. Skal kjøre det samme selv :)

 

Kjøre alltid på 98 oktan eg. uansett bil eller motor. Er ikkje so store prisforskjellen :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...