Jump to content

Recommended Posts

Posted

nå er det sikkert forskjellige måter en servotannstang er bygd opp på, men noen har en torsjonstav i ventil mekanismen som skal vri seg litt når du svinger for å heve/ senke ventilen slik at olje skal gå inn i det riktige kammeret og hjelpe til å vri hjula, ved gjentatt bruk uten servovirkning(tung belastning på rattakselen) kan denne ryke og du har null forbindelse mellom rattaksel og tannstang,

 

på en granada/taunus/ capri kan man av og til kjenne at servoen er litt tyngre ene veien en andre da må denne ventilen justeres, heves senkes litt for at den skal bli lik begge veier

Posted

nå er det sikkert forskjellige måter en servotannstang er bygd opp på, men noen har en torsjonstav i ventil mekanismen som skal vri seg litt når du svinger for å heve/ senke ventilen slik at olje skal gå inn i det riktige kammeret og hjelpe til å vri hjula, ved gjentatt bruk uten servovirkning(tung belastning på rattakselen) kan denne ryke og du har null forbindelse mellom rattaksel og tannstang,

 

på en granada/taunus/ capri kan man av og til kjenne at servoen er litt tyngre ene veien en andre da må denne ventilen justeres, heves senkes litt for at den skal bli lik begge veier

 

Den er grei, så lenge det finnes en praktisk grunn er jeg enig. Tror jeg skal plukke i stykker et par tannstenger og kikke litt inni før jeg gjør noe farlig :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Posted

skjønner ikkje heilt hvorfor man skal drive å eksprimentere med slike ting,er jo på nivå med bicross det der,men der kjører ihvertall alle tullingene samme vei, viss man absolutt ma ha kortstyring må det vel finnes å få kjøpt til sierra også så mye som de har vert brukt i motorsport.... istedet for å eksperimentere med andres liv og helse.....

Posted

skjønner ikkje heilt hvorfor man skal drive å eksprimentere med slike ting,er jo på nivå med bicross det der,men der kjører ihvertall alle tullingene samme vei, viss man absolutt ma ha kortstyring må det vel finnes å få kjøpt til sierra også så mye som de har vert brukt i motorsport.... istedet for å eksperimentere med andres liv og helse.....

 

Fordi kortstyring koster en tusenlapp, og ikke ligger i garasjen fra før ;) Er vel greit at forlk spør f.eks på et forum før de eksperimenterer , selv om man får litt forskjellige svar.

(jeg kommer nok til å sjekke om utvekslinga i servotannstanga passer i den vanlige (har hørt rykter om at de gjorde nettop det med de første BTCC bilene, så du har rett i at man kan lære fra motorsport avdelingen til ford ;) før jeg bestiller nytt fra england :P)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Posted (edited)

Hvis man vil ha kortere styring er servo-tannstang fra Scorpio Cosworth å anbefale, MED servo funksjonen slik det skal være selvsagt.. Man får da en raskere og bedre styrerespons med servo enn uten :whistling: Det trenger man ikke være Heinrich Schnellfahrer for å forstå. Også kjent som fartsfenomenet med monokkel og glassøye...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

Hvis man vil ha kortere styring er servo-tannstang fra Scorpio Cosworth å anbefale, MED servo funksjonen slik det skal være selvsagt.. Man får da en raskere og bedre styrerespons med servo enn uten :whistling: Det trenger man ikke være Heinrich Schnellfahrer for å forstå. Også kjent som fartsfenomenet med monokkel og glassøye...

 

Har denne såkalt 'progressiv' servo? (er vel egentlig 'regressiv' siden den minsker med farta :P ) I det tilfelle er det en av de få tingene jeg savner med Hondaen min :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Posted (edited)

Har denne såkalt 'progressiv' servo? (er vel egentlig 'regressiv' siden den minsker med farta :P ) I det tilfelle er det en av de få tingene jeg savner med Hondaen min :)

 

Granada fikk progressiv servo fra 82 mod. Scorpio tannstanga er videreutviklet. Den er ikke progressiv, men har i stedet variabel utveksling etter rattutslag. Det vil si til mer du vrir på rattet, til raskere/kortere blir styringa. Noe som også gjør at i høye hastigheter rett fram er styringa lite følsom for ubevisste rattbevegelser.

Svingradiusen er liten, og lock to lock er det kun 2,6 turn.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...