Jump to content

ST170 Duratec / Zetec tuning


Guest Thomas_ST170

Recommended Posts

Guest Thomas_ST170

Har nå skaffet meg en ST170 STV. Jeg er innterestert i å tune, evt. med noe bolt-on. Men jeg ser mesteparten av bolt-on kit ol. er for Zetec motoren. Jeg har Duratec, og trodde det var den vanlige i EU modellene. Slik jeg kan forstå så er det ganske stor forskjell på motorene. Noen som kan komme med litt info rundt dette? Noen som kjenner til tuning av Duratec 20 motoren?

eksempel: Turbokit (zetec)

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er stor forskjell på Zetec og Duratec.

Du har Duratec ST, som er Zetec i forkledning. Samme opplegg som med Duratec RS i den første Focus RS'en.

De fleste deler til Zetec vil nok passe, men ST'en har bl.a. et spesielt innsug med separate spjeld, som kanskje ikke er egnet til turbokonvertering.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomas_ST170

Takker for svar :) Prøvd å lese litt rundt, og infoen jeg kom over på nett omtaler ST170 Duratec som en Zetec i forkledning. Kun VVT og noen andre få endringer. Skal vist nok ikke være en fullverdig Duratec (mangler bla kjede). Men jeg kan lite selv, så min tolkning av det jeg leser kan være feil... Må uansett få jobben gjort hos verksted, så de får se om det jeg finner er greit å montere.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :) Prøvd å lese litt rundt, og infoen jeg kom over på nett omtaler ST170 Duratec som en Zetec i forkledning. Kun VVT og noen andre få endringer. Skal vist nok ikke være en fullverdig Duratec (mangler bla kjede). Men jeg kan lite selv, så min tolkning av det jeg leser kan være feil... Må uansett få jobben gjort hos verksted, så de får se om det jeg finner er greit å montere.

// Thomas

Glem hele Duratec navnet først som sist, dette er en zetec med variabel lengde på innsugsrunnere ++

 

De er ganske responsive på trimming, så skal ikke være noe problem å klemme mer hester ut. Men N/A tuning koster penger, og det gjør i grunn turbo/kompressor-konvertering også selv om det smaker mye bedre i forhold til kostnaden

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...