Jump to content

Rekkefølge pluggledninger Escort MK5


brolle

Recommended Posts

Jeg har vært veldig heldig å fått all hjelp som trengs i min sammensetting av en Escort Mk5 som jeg kjøpte med demontert motor. Har fått vannpumpe på plass, registeret på plass og alt som eller var demontert.

Fylte kjølevæske og var klar til start...voila, den startet med en gang ! Det eneste er at den ikke går riktig som den skal, den går litt opp og ned på turtall og går ikke rent i det hele tatt. Jeg har demontert toppdekselet og kontrollert at registerreima er på rett plass, så nå mistenker jeg pluggledningene eller rekkefølgen på de. Alt var jo demontert så igenting kan tas for gitt her :-) Nå står motoren på TDC og vanligvis vil jo da rotoren så på syl.1 men her er jo ingen rotor å kontrollere. Det jeg håper er at noen vet hvordan jeg skal finne ut av det? Coilen er jo bare en firkantet støpt sak og ikke kan jeg se merker på den heller. Tenningsrekkefølgen er vel 1-3-4-2 som på de fleste biler men jeg trenger altså litt tips her og hvis noen har andre tips så tar jeg mot de med takk også :-)

Det er en 1,8i motor med motorkode RDA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært veldig heldig å fått all hjelp som trengs i min sammensetting av en Escort Mk5 som jeg kjøpte med demontert motor. Har fått vannpumpe på plass, registeret på plass og alt som eller var demontert.

Fylte kjølevæske og var klar til start...voila, den startet med en gang ! Det eneste er at den ikke går riktig som den skal, den går litt opp og ned på turtall og går ikke rent i det hele tatt. Jeg har demontert toppdekselet og kontrollert at registerreima er på rett plass, så nå mistenker jeg pluggledningene eller rekkefølgen på de. Alt var jo demontert så igenting kan tas for gitt her :-) Nå står motoren på TDC og vanligvis vil jo da rotoren så på syl.1 men her er jo ingen rotor å kontrollere. Det jeg håper er at noen vet hvordan jeg skal finne ut av det? Coilen er jo bare en firkantet støpt sak og ikke kan jeg se merker på den heller. Tenningsrekkefølgen er vel 1-3-4-2 som på de fleste biler men jeg trenger altså litt tips her og hvis noen har andre tips så tar jeg mot de med takk også :-)

Det er en 1,8i motor med motorkode RDA.

 

Dersom motorn står på alle register merkene og du tar ut pluggen på cylinder 1 skal stemplet på denne stå på topp, er ikke helt sikker på denne typen men er det EDIS 4 tenning på denne og du har koblet om noe på den går den automatisk i -10 grader fortenning ( såkalt limp-mode ), går den normalt når du ruser den opp ?

For å lykkes må man feile

Link to comment
Share on other sites

På coilpakka står det hvor hver enkelt pluggledning skal gå. Sikkert lagt seg litt møkk oppå der, så ikke så lett å se sånn med en gang. Tallene 1-4 er plassert i en sirkel mellom kontaktene.

Edited by sierraracing

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

På coilpakka står det hvor hver enkelt pluggledning skal gå. Sikkert lagt seg litt møkk oppå der, så ikke så lett å se sånn med en gang. Tallene 1-4 er plassert i en sirkel mellom kontaktene.

 

Har sjekket nå og ledningene går til riktig sylinder. Det høres egentlig ut somom den går på bare 3 sylindre egentlig.

Jeg sjekket også registeret enda en gang og når den står på merket på veivakselen stemmer det perfekt med kammen på innsugssiden og nesten perfekt på eksossiden. Jrg tror ikke det kan være mulig at den er en tann feil på eksossiden, da det vil utgjøre mer enn det lille den er ute av kurs nå. Jeg hadde jo også låst begge kammene på forskriftmessig måte når jeg satte på reima...merkelig egentlig.

Må kanskje sjekke litt på plugger og ledninger, kanskje overslag ??

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at du har fått pluggledningene ordentlig nedpå pluggene? Vet noen kan være litt vriene.

 

Ja jeg har sjekket det men jeg prøvde nettopp å ta av en og en pluggledning når motoren gikk på en slags tomgang og synes det var liten forskjell i motorlyd...bare på 1.syl stoppet den etter en stund mens når jeg tok av de 3 andre så var det litt som på samme måten.

Link to comment
Share on other sites

Dersom motorn står på alle register merkene og du tar ut pluggen på cylinder 1 skal stemplet på denne stå på topp, er ikke helt sikker på denne typen men er det EDIS 4 tenning på denne og du har koblet om noe på den går den automatisk i -10 grader fortenning ( såkalt limp-mode ), går den normalt når du ruser den opp ?

 

Den går vel ikke normalt akkurat men det høres litt mindre feil ut for å si det slik når man ruser den opp.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...