Jump to content

2010 Ford Fiesta Sport - Bass


HHA

Recommended Posts

Hei lydfolk!

 

Har UTROLIG lyst til å utvide orginalanlegget litt i Fiesta'n min, men jo mer jeg leser, jo grønnere blir jeg :lol: Trenger derfor deres ekspertise. Det jeg først og fremst er ute etter er en forsterker og en sub som gir fra seg grei lyd. Husk at bilen er liten og at lyden trøkker godt selv om man ikke har det beste utstyret.

 

Dårlig bilde, men her er orginalspilleren;

DSC02524.jpg

 

Noen som vet hvordan jeg i det heletatt får ut alt dette mikkmakket? Hva slags komponenter trenger jeg og hvilke tilkoblingsmuligheter er det bak på spilleren. Noen som har vært borti lignende før? Her er det jo stemmestyring, usb og full pakke, så er litt redd for at det er VELDIG mye kabler når jeg først åpner.

 

Jeg er som sagt helt grønn på dette området, så hadde satt veldig stor pris på hjelp. What to do?

 

 

 

HHA

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Er vel neppe phono ut på den spilleren så det blir vel lettest å koble deg på høyttaler kablene.¨

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=445&katid=78&mid=m436&id=&vn=736

 

Alt.1 Aktiv sub fra høyttaler kabelene via (høy til lav nivå adapter) evt bruke høy inng på den aktive sub´n

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=31

 

Alt.2 Passiv sub fra forsterker, koblet fra høyttalerkablene (høy til lav nivå adapterer) alt 2 blir nok det det beste med tanke på lyd kvalitet og utvalg av sub´r.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=30

 

Ikke glem kabelsett :-)

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=490&katid=80&mid=m436&id=&vn=736

 

Er nok best å be om litt hjelp fra et aut. ford verksted for tilgang til spilleren/kablene evt en bilstereo forhandler, hvis det er noen i området du bor.

 

 

Angående valg av utstyr er det MYE å velge i, det kommer jo helt ann på om du er på jakt etter trøkk eller om du "bare" vil ha litt mer bass.

 

Tenk deg god om før du begynner, ser bare på med selv skulle bare ha litt mer bass...

 

 

 

Sjekk linken bra med tips der.

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=10&ids=artID

 

 

Det er egentlig ikke så vansklig bare en tar seg god tid og er godt forbredt før man gyver på.

Edited by Fiesta ST

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Fiesta ST :) Kjenner igjen at litt bass blir mye bass. Så istede for å ta trappa fra bunn og opp, så tar jeg heller å kaster i litt ekstra kroner når jeg først kjøper.

 

Hvordan blir det egentlig å ta signalene fra høyttalerne?

 

 

Og hvordan hadde det funka med Blaupunkt THA-475 PNP f.eks? Sånn jeg har forstått så tar denne alt fra spilleren? Og hvordan blir det evt med kabel fra batteri til forsterker? Slipper jeg det på disse måtene?

Link to comment
Share on other sites

Blaupunkt THA 475 er ett mye bedre alternativ.

 

1. Du slipper å kutte noen kabler

2. Du slipper trekke kabel fra bateriet (ikke alltid like lett på nyere biler)

3. Du slipper endring av impedansen på høytalerenene

4. Du får bedre lyd av alle høytalerene i bilen

5. Du får linjeutgang du kan koble en passiv eller aktiv sub til.

 

Mitt råd vil være å først montere denne forsterkeren, og eventuellt plusse på med noen nye kraftigere høytalere. Tipper du da kanksje opplever att behovet for sub forsvinner helt. Hvis ikke så ville jeg gått for en liten aktiv en til slutt, om det ikke blir nok med forsterker og nye høytalere.

 

(Sikkert mange som skriker over effekten i den Blaupunkten nå, men de fungerer ganske bra, og de er rimligste løsningen på ditt problem, om du skal ha noe som faktisk virker)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Fiesta ST :) Kjenner igjen at litt bass blir mye bass. Så istede for å ta trappa fra bunn og opp, så tar jeg heller å kaster i litt ekstra kroner når jeg først kjøper.

 

Hvordan blir det egentlig å ta signalene fra høyttalerne?

 

 

Og hvordan hadde det funka med Blaupunkt THA-475 PNP f.eks? Sånn jeg har forstått så tar denne alt fra spilleren? Og hvordan blir det evt med kabel fra batteri til forsterker? Slipper jeg det på disse måtene?

 

Har ingen erfaring med Blaupunkt THA-475 PNP men den funger sikker bra som en upgrade i forhold til orginal anlegget ditt. Det finnes overgangskabler plug and play til denne ser det ut til.

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=585

 

Er også enklere å koble opp en slik løsning, sett opp imot forsterker som må kobles opp med strøm fra batteri, jording osv.

Men man kommer ikke unna det faktum at skal du eks.vis dra en passsiv 12" og front & bak sett av noe kaliber, blir det litt snaut med støm i disse hurtig koblingene.

Så da snakker vi vel Blaupunkt THA-475 PNP sett sammen med en aktiv sub, blir nok dette bra det vil jeg tro.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Orginalanlegget er egentlig ikke så aller værst. Er ute etter den ekstra bassen :) Noen basser dere vil anbefale sammen med Blaupunkt THA-475 PNP?

Tror ikke jeg ville benyttet den Blaupunkten til å drive en sub. Og du får heller ikke gjort det uten å modifisere kablene. Den gir bare ekstra effekt til de orginale høytalerene via det orginale ledningsnettet. Det du oppnår med denne er bedre lyd i det som alt sitter der, også får du en linjeutgang som du kan koble sub til. Da ville jeg valgt en aktiv en. For enkelheten sin skyld.

 

Denne har jeg hørt selv og den spiller relativt bra på moderate volum: Pioneer TS-WX206A

Denne har jeg ikke hørt spille selv, men mange skryter av den, og ikke minst er den mye mere plasseringsvennelig: Pioneer TS-WX210A

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg ville benyttet den Blaupunkten til å drive en sub. Og du får heller ikke gjort det uten å modifisere kablene. Den gir bare ekstra effekt til de orginale høytalerene via det orginale ledningsnettet. Det du oppnår med denne er bedre lyd i det som alt sitter der, også får du en linjeutgang som du kan koble sub til. Da ville jeg valgt en aktiv en. For enkelheten sin skyld.

 

Denne har jeg hørt selv og den spiller relativt bra på moderate volum: Pioneer TS-WX206A

Denne har jeg ikke hørt spille selv, men mange skryter av den, og ikke minst er den mye mere plasseringsvennelig: Pioneer TS-WX210A

 

Du ville ikke benyttet den blaupunkten til å drive sub? Men de aktive du linker til fungerer? :blush:

 

EDiT: Glem det, de aktive har jo egen forsterker. Glemte det :lol: Så da blir egentlig blaupunkten kun for å få de riktige koblingene?

Edited by HHA
Link to comment
Share on other sites

Du ville ikke benyttet den blaupunkten til å drive sub? Men de aktive du linker til fungerer? :blush:

 

EDiT: Glem det, de aktive har jo egen forsterker. Glemte det :lol: Så da blir egentlig blaupunkten kun for å få de riktige koblingene?

Det du skriver på slutten her stemmer. Du skaffer deg en linjeutgang med den forsterkeren der. Men som jeg skrev i mitt første svar til deg. Du kommer til å bli forbauset over hvor mye bedre lyd du får bare med den forsterkeren, så det er ikke sikkert du i det hele tatt har behov for SUB. Ford har levert relativt bra orginale høytalere i senere modeller.

Når du får presset på med rikelig med effekt får du mndre "vreng" og elementene dine får jobbe mindra anstrengt, dermed bedre lyd. Som også omtalt tidligere ville jeg helle bestillt meg nye høytalere å plassert i dørene sammen med den forsterkeren enn å kjøpe SUB. Og for den prisen du må gi for en SUB har du nye høytalere rund baut.

 

Hvordan lyd ønsker du. Vil du ha dyp harmonisk bass klar mellomtone og myk diskant velger du JBL høytalere i dørene. Ett litt rimligere alternativ er å velge Pioneer til dørene, personlig liker jeg ikke Pioneer til annet enn mellom bass og diskant men de duger bedre enn orginalt.

 

Fordelen med å velge Pioneer er att du får de levert tilpasset bilen, så hull og ikke minst koblingene passer med bilens orginale kontakter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

En aktiv sub trenger også strøm, jording og styrestrøm. Om man benytter RCA inn eller høy inngang er en valgsak, RCA er anbefalt.

 

Har montert Pioneer TS-WX20LPA i bilen fruen benytter, funger helt greit sammen med orginal anlegget.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

En aktiv sub trenger også strøm, jording og styrestrøm. Om man benytter RCA inn eller høy inngang er en valgsak, RCA er anbefalt.

 

Har montert Pioneer TS-WX20LPA i bilen fruen benytter, funger helt greit sammen med orginal anlegget.

Det er helt riktig. Har kanskje ikke gjort det helt klart. :whistling:

 

Nok en god grund til ikke å montere SUB :lol: :P

Link to comment
Share on other sites

Nok en god grund til ikke å montere SUB :lol: :P

 

Er nok ikke helt enig med deg på dette området, vil nok hevde at en sub er å foretrekke fremfor "dør" høytalere, når det kommer til evnen å gjengi "trøkk" noe som jeg oppfatter HHA er ute etter.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke helt enig med deg på dette området, vil nok hevde at en sub er å foretrekke fremfor "dør" høytalere, når det kommer til evnen å gjengi "trøkk" noe som jeg oppfatter HHA er ute etter.

Skal ikke kværulere med deg på det der.

 

Men jeg synes bare lydbildet bli rart om ikke dørene henger bra med sammen med en eventuell SUB. Men jeg er helt eng poenget ditt, og forsåvidt også enig i att det er denne type trøkk trådstarter er på jakt etter.

Link to comment
Share on other sites

Det er den type trøkk ja. hehe

 

Så hva trenger jeg? Må jeg ta strøm fra batteriet, eller missforsto jeg det siste her?

For å kunne bruke en aktiv sub trenger du strøm fra bateriet. En linjeutgang fra spilleren, styrestrøm fra spilleren og jording av noe slag. De aktive subbene leveres som oftest med en strøm kabel som ikke er spesiellt tykk eller stiv, så den er enkel å få lagt på plass, og enkel å få frem til bateriet.

Link to comment
Share on other sites

Det er den type trøkk ja. hehe

 

Så hva trenger jeg? Må jeg ta strøm fra batteriet, eller missforsto jeg det siste her?

 

 

* Strøm (rød) fra batteri 8 awg (300 watt) Sikring 20/30A sikringen skal være maks 30 cm fra batteri.

* Jording (brun/svart) samme kaliber som strømkablen (ikke sikring) bør være så kort som mulig (1 m er ok) Setebelte feste bak er som regel et ok jordingspunkt. Husk å pusse bort lakk.

* Styrestrøm (blå) denne kan være tynn, skal kun trigge. kobles/skjøtes på ACC(12v tenning)

* RCA linjesignal adapter fra høyttaler front kabler (skjøtes på) til RCA inn på den aktive sub´n. Sjekk om du kansje har RCA ut på spilleren din (tror ikke det er det)

 

* Noen eks linker.

Kabelsett

RCA adapter

Pioneer sub følger med kabling (ikke RCA)

 

 

* Er ikke helt sikker på ledige gjennomganger i torpedoveggen på bilen din. Gikk veldig greit på min fiesta ST mk6. Kan være litt "vanskelig" å finne. Du kan evt høre med et ford verksted om hvor denne/disse er. Er også mulig å borre eget hull bare pass på hvor du borrer.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Den pioneer suben som linkes til her, er heller dårlig, og ikke noe du putter inn i en ny bil...

 

Denne låter helt nydelig: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_157_480&products_id=481

 

Evt denne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_157_480&products_id=1977

så har du forsterker til fronthøyttalerene dine også, samt delefilter ;)

Link to comment
Share on other sites

Den pioneer suben som linkes til her, er heller dårlig, og ikke noe du putter inn i en ny bil...

 

 

Denne låter helt nydelig: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_157_480&products_id=481

 

Evt denne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_157_480&products_id=1977

så har du forsterker til fronthøyttalerene dine også, samt delefilter ;)

 

Du skriver at den "er heller dårlig, og ikke noe du putter inn i en ny bil..." Synes denne fungerer helt greit som aktiv sub. Mye mulig at de du linker til er bedre aktive sub´r. Har ingen erfaringer med Focal Solution 25A1

Pioneer sub´n ble benyttet som et eksempel. Jeg går utifra at du har egne erfaringer rundt disse, slik at trå starter får den hjelpen som etterspørs. Personlig er jeg som beskrevet tidligere tilhenger av forsterker mot en passiv sub.

Fiesta ST

 

K&N 57i, MILLTEK SPORT, Unichip Q (fms), Eibach Pro, MAK --- Pioneer, , Planet audio, Dynamat

 

Fiesta ST 06´ 170

Focus 08´ 2.0 TDCI 136

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg også synes separat forsterker og sub er det beste, og form og plassering blir bedre når man bygger selv.

Men skal man kjøpe aktiv sub, så må man kjøpe noe skikkelig, ikke sånne tuber og underseat suber.

 

Har testet både den pioneer suben og focal suben, samt masse andre aktive suber, og i den prisklassen, så er focal meget bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...