Jump to content

Problem med en 4x4 kaliper


alelys

Recommended Posts

hm hvor lekker det?

Demonteringen er egentlig ganskje enkelt,du må slakke vaieren før du tar den av fra kalipTeren,så skrur du vel bare av den fjærsaken..skal du demontere hele kaliperen i biter?

Sikkert greit å få overhalt/smurt opp parkbremsfunksjonen inni kaliperen,gjor det selv i vinter,men gjelder å ha riktig verktøy..

Link to comment
Share on other sites

hm hvor lekker det?

Demonteringen er egentlig ganskje enkelt,du må slakke vaieren før du tar den av fra kalipTeren,så skrur du vel bare av den fjærsaken..skal du demontere hele kaliperen i biter?

Sikkert greit å få overhalt/smurt opp parkbremsfunksjonen inni kaliperen,gjor det selv i vinter,men gjelder å ha riktig verktøy..

 

må du bestemme deg, enten med eller uten T. ;)

Vanskelig å forklare :P der hele armen går ned i Kalip(t)eren, er det f.eks. en o-rings pakning som har revnet? er omtrentlig 1mnd siden jeg var av med alle kalip(t)erene og overhalte dem, men ble ikke klok på håndbrekk funksjonen.

Hva er rikitg verktøy til denne jobben og hvordan demontere du hele saken i småbiter?

 

-Alexander

 

Eksempel bilde, selve delen som går inn i kalip(t)eren.

Sukhs50079.jpg

Link to comment
Share on other sites

hehe kaliper såklart ,)

For å få av den delen,så må du demontere stempelet og gå innover den veien,så du trenger en "stempeldreier",vet ikke hva det heter,men du skrur ut stempelet,og inni kaliperen så er det 2 segeringer,disse er enkle å få ut med en segerringtang ,men verre å få på plass igjen når du skal montere da det er en fjør inni som skal presses inn samtidig som segeringen skal på plss,men det går greit om du er litt nevenyttig :)

det siste du demonterer er den saken på bildet om jeg husker rett,men den pakningen har ingenting med bremsevæsken å gjøre.Funksjonen er vel å holde smurningen inni der fri for dritt.

Når jeg demonterte mine, var delene inni der knusktør pga dårlig pakning, så der må gjøres reint og smøres opp med gris

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

Pågangs lyst kom hit, kom hit! :P

Segeringtang = lært et nytt navn idag å. Det hørtes ikke umulig ut, noen ide om hvofor det lekker ut der da? har skrud litt på bilen ikveld med håndbrekket på i ca 3 timer, hadde vel lekket ut 0,3l bremseveske :S

(byttet eksosanlegg, følte det var viktigere enn bremsene):whistling:

 

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

spennende det,å jokke med noe du ikke har vært borti før ;) Har ikke snøring på hva den tangen heter jeg hehe?

Så du e sikker på at det lekker bremsevæske ut fra pakningen? og det fra begge kaliperne?merklig

har dette prb plutselig dukket opp?

Håndbrekksfunksjonen har jo uansett en egen mekanisme inni kaliperen som er uavhengig av om det er bremsevæske eller ei

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

spennende det,å jokke med noe du ikke har vært borti før wink.gif Har ikke snøring på hva den tangen heter jeg hehe?

Så du e sikker på at det lekker bremsevæske ut fra pakningen? og det fra begge kaliperne?merklig

har dette prb plutselig dukket opp?

Håndbrekksfunksjonen har jo uansett en egen mekanisme inni kaliperen som er uavhengig av om det er bremsevæske eller ei

 

 

joda, det var vel rett navn på verktøyet tongue.gif

ja lekker bremseveske ut selve mekanismen til håndbrekket på venstre side. Det skjedde når jeg for til ålesund by en tur.

Har har løsnet ifra alle deler nå, pakningene var soppas mårkne at de så ikke ut som pakninger + mye fin sand og groms.

Må vel bestille repsett, men en ting er sikkert! å få på plass låseskiven var ikke enkelt.

 

Takker for svar =)

-Alexander

Link to comment
Share on other sites

Men du fikk det i sammen igjen uten profesjonell hjelp? Jeg må ha en runde på cossi'n min også for der er det brekk kun på det ene hjulet.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg har klart det alene! Mens jeg presset ned fjæren og skål lignende saken, konsentrerte han andre seg om å få på låseskiven.

 

DSC00638.jpg

Presset ned fjæren og skåla med en lang koppnøkkel 16mm med kort forlenger på, hadde jeg hatt en hånd ledig til skulle jeg ha tatt bilde av det også :P

 

Tror/håper det var denne o-ringpakningen som var synderen til lekkasjen min

DSC00636-1.jpg

 

 

DSC00635.jpg

 

DSC00633.jpg

 

 

-Alexander

Edited by alelys
Link to comment
Share on other sites

Satt i ny o-ring som jeg fant på arbeid :P (er avhengig av en kjørbar bil) Men simmeringen som skal holde skiten ute smuldra nesten opp i henda mine, så må demontere hele greia på nytt når delene kommer + at jeg bytter på andre siden samtidig.

 

Fylte hele F***skapet med gris ja. :)

 

 

- Alexander

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...