alelys Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 Venstre bak kaliperen på min 4x4 har begynt å lekke fra parkbremse funksjonen. Hva er galt og hvordan fikse/demontere parkbrems funksjoen på kaliperen. -Alexander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 hm hvor lekker det?Demonteringen er egentlig ganskje enkelt,du må slakke vaieren før du tar den av fra kalipTeren,så skrur du vel bare av den fjærsaken..skal du demontere hele kaliperen i biter? Sikkert greit å få overhalt/smurt opp parkbremsfunksjonen inni kaliperen,gjor det selv i vinter,men gjelder å ha riktig verktøy.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted November 21, 2010 Author Share Posted November 21, 2010 hm hvor lekker det?Demonteringen er egentlig ganskje enkelt,du må slakke vaieren før du tar den av fra kalipTeren,så skrur du vel bare av den fjærsaken..skal du demontere hele kaliperen i biter? Sikkert greit å få overhalt/smurt opp parkbremsfunksjonen inni kaliperen,gjor det selv i vinter,men gjelder å ha riktig verktøy.. må du bestemme deg, enten med eller uten T. Vanskelig å forklare der hele armen går ned i Kalip(t)eren, er det f.eks. en o-rings pakning som har revnet? er omtrentlig 1mnd siden jeg var av med alle kalip(t)erene og overhalte dem, men ble ikke klok på håndbrekk funksjonen. Hva er rikitg verktøy til denne jobben og hvordan demontere du hele saken i småbiter? -Alexander Eksempel bilde, selve delen som går inn i kalip(t)eren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted November 21, 2010 Share Posted November 21, 2010 (edited) hehe kaliper såklart ,)For å få av den delen,så må du demontere stempelet og gå innover den veien,så du trenger en "stempeldreier",vet ikke hva det heter,men du skrur ut stempelet,og inni kaliperen så er det 2 segeringer,disse er enkle å få ut med en segerringtang ,men verre å få på plass igjen når du skal montere da det er en fjør inni som skal presses inn samtidig som segeringen skal på plss,men det går greit om du er litt nevenyttig det siste du demonterer er den saken på bildet om jeg husker rett,men den pakningen har ingenting med bremsevæsken å gjøre.Funksjonen er vel å holde smurningen inni der fri for dritt.Når jeg demonterte mine, var delene inni der knusktør pga dårlig pakning, så der må gjøres reint og smøres opp med gris Edited November 21, 2010 by Cosworth_ftw Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted November 22, 2010 Author Share Posted November 22, 2010 Pågangs lyst kom hit, kom hit! Segeringtang = lært et nytt navn idag å. Det hørtes ikke umulig ut, noen ide om hvofor det lekker ut der da? har skrud litt på bilen ikveld med håndbrekket på i ca 3 timer, hadde vel lekket ut 0,3l bremseveske :S(byttet eksosanlegg, følte det var viktigere enn bremsene) -Alexander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted November 22, 2010 Share Posted November 22, 2010 (edited) spennende det,å jokke med noe du ikke har vært borti før Har ikke snøring på hva den tangen heter jeg hehe?Så du e sikker på at det lekker bremsevæske ut fra pakningen? og det fra begge kaliperne?merklighar dette prb plutselig dukket opp?Håndbrekksfunksjonen har jo uansett en egen mekanisme inni kaliperen som er uavhengig av om det er bremsevæske eller ei Edited November 22, 2010 by Cosworth_ftw Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted November 22, 2010 Author Share Posted November 22, 2010 spennende det,å jokke med noe du ikke har vært borti før Har ikke snøring på hva den tangen heter jeg hehe?Så du e sikker på at det lekker bremsevæske ut fra pakningen? og det fra begge kaliperne?merklighar dette prb plutselig dukket opp?Håndbrekksfunksjonen har jo uansett en egen mekanisme inni kaliperen som er uavhengig av om det er bremsevæske eller ei joda, det var vel rett navn på verktøyet ja lekker bremseveske ut selve mekanismen til håndbrekket på venstre side. Det skjedde når jeg for til ålesund by en tur.Har har løsnet ifra alle deler nå, pakningene var soppas mårkne at de så ikke ut som pakninger + mye fin sand og groms.Må vel bestille repsett, men en ting er sikkert! å få på plass låseskiven var ikke enkelt. Takker for svar =)-Alexander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted November 22, 2010 Share Posted November 22, 2010 Men du fikk det i sammen igjen uten profesjonell hjelp? Jeg må ha en runde på cossi'n min også for der er det brekk kun på det ene hjulet. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted November 22, 2010 Author Share Posted November 22, 2010 (edited) Tror ikke jeg har klart det alene! Mens jeg presset ned fjæren og skål lignende saken, konsentrerte han andre seg om å få på låseskiven. Presset ned fjæren og skåla med en lang koppnøkkel 16mm med kort forlenger på, hadde jeg hatt en hånd ledig til skulle jeg ha tatt bilde av det også Tror/håper det var denne o-ringpakningen som var synderen til lekkasjen min -Alexander Edited November 22, 2010 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 hehe segerringen er noe dritt på det der,men koffor monterte du sammen igjen når det e tydlig at pakningen er finito?Regner med du gjor alt reint og matet på med noe gris inni der Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted November 23, 2010 Author Share Posted November 23, 2010 Satt i ny o-ring som jeg fant på arbeid (er avhengig av en kjørbar bil) Men simmeringen som skal holde skiten ute smuldra nesten opp i henda mine, så må demontere hele greia på nytt når delene kommer + at jeg bytter på andre siden samtidig. Fylte hele F***skapet med gris ja. - Alexander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now